Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Formativ evaluering Workshop 9.11.2011. Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Formativ evaluering Workshop 9.11.2011. Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering."— Præsentationens transcript:

1 Formativ evaluering Workshop 9.11.2011

2 Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering  evalueringen understøtter processen snarere end det færdige produkt  Formativ evaluering  nøje doseret og struktureret feedback  Formativ evaluering vs. summativ evaluering

3 Feedback der virker 1. Klargør hvad en god præstation er  Klare kriterier og krav  Brug af gode eksempler 2. Støtter elevernes selvevaluering  Gensidig evaluering (peer assessment)  Eleverne afgør selv hvad de vil have feedback på 3. Giver eleverne god viden om deres læring  Støtte til trouble-shooting  Max tre kommentarer pr. besvarelse

4 Feedback der virker 4. Opmuntrer eleverne til dialog om læring  Gensidig evaluering  Portfolio 5. Støtter positiv motivation og selvværd  Først karakter efter elevrespons på feedback  Tid til omskrivning, genafleveringer 6. Bygger bro mellem den nuværende og den forventede præstation  Aflevering i to trin  Formulering af fokuspunkter i grupper

5 To eksempler  Meget forskellige faglige traditioner, men  Fælles fokus på gensidig evaluering  Fælles fokus på opstilling af klare kriterier for evaluering og for den gode besvarelse  Begge eksempler indgår i samtaler i grupper  Begge sigter mod, at den lærende lærer noget – i mindre grad læreren

6 Opgave  Udform et ark med evalueringskriterier. Du vælger en opgavetype i et af dine fag. Arket skal anvendes som udgangspunkt for elevernes gensidige evaluering.  Du kan arbejde alene eller sammen med en fagkollega.  Du får ca. 30 minutter til arbejdet.

7 Opsamling  Vis og forklar dit bud.  Overordnet: giver metodikken/skabelonen mening i alle fag? ….en nyttig henvisning: http://www.heacademy.ac.uk/assets/docume nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf http://www.heacademy.ac.uk/assets/docume nts/resources/resourcedatabase/id353_senl ef_guide.pdf


Download ppt "Formativ evaluering Workshop 9.11.2011. Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google