Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU."— Præsentationens transcript:

1 Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU ved Birgitte Bækgaard 30 min Et eksemplarisk undervisningsforløb ved Birgitte Bækgaard 20 min Pause 15 min Vejlederrollen og next step ved Nikolaj Schnurre 50 min Afrunding med Eva og Mette 5 min

2 Styringskæde med passion

3 Fokuserende ledelse

4 Fokus på alle elevers læring

5 Hvad en elev i 0. klasse skal kunne læse i Ontario

6 Elevernes inddragede forventninger til skolen

7 Personal leadership resources

8 Fokus rettes mod vejlederrollen

9 Udfordringen  ”Jeg vil gerne det her, men hvordan skal jeg, som har 25 lektioner om ugen, 25 elever i hver klasse og syv hold i alt kunne nå både at planlægge målstyret læring for eleverne, evaluere mine elevers udbytte og udarbejde dynamiske elevplaner, som bidrager til et kvalitativt skolehjemsamarbejde?”

10 Folkeskolereformens tre mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

11 Elevcentreret skoleledelse

12 Dimensionerne sat i en sammenhæng  Historien er, at elevcentreret ledelse (1) sætter klare mål for elevernes læring, (2) tilvejebringer resurser til at opnå disse mål, (3) arbejder tæt sammen med lærere i forhold til at planlægge, koordinere og monitorere, hvordan målene opnås. Gennem dette overblik finder de sandsynligvis ud af, at målopnåelse kræver kapacitetsudvikling af lærerne. (4) Ledelsernes tætte involvering i at opbygge sådan en kapacitet giver dem en klar forståelse af de omstændigheder og den støtte lærere har behov for for at udvikle elevernes læring. Disse fire former for ledelse er baseret på og bidrager til (5) et ordentligt og trygt skolemiljø

13 Fokus på elevens læring Tre ledelseskompete ncer – eller hvordan leder man elevcentret At inddrage og ANVENDE relevant viden At løse og analysere komplekse problemstillinger At opbygge den nødvendige TILLID i RELATIONER For i FÆLLESKAB at kunne udføre det HÅRDE arbejde med at forbedre og udvikle elevernes læring

14 Distribuering af ledelse

15 Vejlederrollen - målstyret undervisning  At anvende viden og teorier om god undervisning og effektiv læring  At udvikle og udfordre antagelser om sammenhænge mellem undervisning og læring – i relationer.  At analysere komplekse problemstillinger i forhold til elevernes læringsudbytte

16 Opmærksomhedspunkter  Har vi viden om forskellen på tegn på deltagelse og tegn på læring hos den enkelte elev.  Med hvilken hyppighed skal vi have indsigt  Viden om elevens reelle læringsudbytte medfører ændrede læringsmål  Hvordan bør skolelederen, læsevejlederen eller kollegaen observere elevernes læring og med hvilket formål?  Hvem er bedst at spørge om udbyttet af lærerens undervisning – læreren eller eleverne?  Hvornår bør skoleledelsen være tæt på lærernes kompetenceudvikling, planlægning og undervisning?

17 3K modellen

18 Opmærksomhedspunkter  At bruge data til at analysere og diskutere sammenhængen mellem unv og læringsudbytte  Vi vil forsøge at lede på noget der er svært at se. Husk at data er andet end tal.  Data er der hvor vi starter analysen – ikke der hvor vi slutter  Data – kvalitet-kapacitet-kultur  Hvordan får vi lavet data vi ønsker at måle på.  At skaffe tilgængelighed til data vi kan arbejde med.

19 Spørgsmål til drøftelse  Hvilke former for data om elevernes læring har eller producerer I på jeres skole?  Hvordan ville de data kunne bruges til at udvikle viden om undervisning og fokus på elevernes læring?  Hvad er udfordringerne for i højere grad at omsætte data til viden om elevernes læring?  Hvad er henholdsvis ledelsens og vejledernes rolle i at bearbejde data så det bliver til viden om elevernes læring? Gå sammen 2-4 personer fra samme skole og tag afsæt i et af spørgsmålene. Tidsramme 10 min


Download ppt "Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google