Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering

2 Hvorfor denne konference?

3 Det er det, dagen bl.a. handler om! Så: velkommen igen Tid til inspirationen fra

4 Metalog-konference d. 22/8 2016 Psykiatri, børns mistrivsel og foretrukken faglighed, der forpligter Et oplæg om social uorden, der bliver gjort til individuel uorden og hvor oplevelserne af afmagt fører ind i børne- og ungdomspsykiatrien. Et oplæg i spændet mellem de store ideer og den konkrete hverdagspraksis.

5 Det er et alvorligt problem, at flere og flere børn og unge kommer ind i voksenalderen med en handicapforståelse, en forståelse af sig selv som psykisk syge – eller med en oplevelse af personlig utilstrækkelighed. Så hvordan gør vi det, vi bidrager med, tilstrækkeligt stort, båret af nye oplevelser af forbundethed og overskridende læring? Det handler om kontekster! Det er den største alvor, der inviterer til de mest omfattende forandrings- og udviklingsprocesser på tværs

6 Socialpolitiske og kulturelle temaer: Paradokserne mellem tidlig indsats og nedskæringer i skole/ institutioner og i indsatsen for de mest udsatte. Informations serie om sårbare unge: Hvad bliver vores svar, når fokus i kulturen flytter sig fra social udsathed til individuel sårbarhed? Og til biologiske mangelforståelser der åbner for psykisk sygdom, handicap og kompenserende foranstaltninger

7

8 Socialpolitiske og kulturelle temaer: Paradokserne mellem tidlig indsats og nedskæringer i skole/ institutioner og i indsatsen for de mest udsatte. Informations serie om sårbare unge: Hvad bliver vores svar, når fokus i kulturen flytter sig fra social udsathed til individuel sårbarhed? Og til biologiske mangelforståelser der åbner for psykisk sygdom, handicap og kompenserende foranstaltninger

9 Fortsat 15-30% af børn og unge, der mistrives – denne gang med tråde, der trækker sig langt ind i den samlede gruppe af børn og unge. Mistrivsel blandt børn og unge må forstås i lyset af spiraler af ekskluderende processer – og med den tilsyneladende kortere og kortere afstand mellem individuel succes og fiasko, når det drejer sig om at måle sig på sociale og faglige kompetencer

10 Koblingen mellem sociale og faglige kompetencer – og det kognitives forrang i konkurrencestaten Omfattende fokus på eksekutive funktioner som den røde tråd i mange beskrivelser Afgørende at huske kontekstens betydning: det kognitive er altid indlejret i emotionelle og relationelle fænomener – i historier. For tiden fokus på overfølsomt nervesystem som spejlbillede på betydningen af følelser, relationer og kontekst Børn og unge inviterer til kontekster, hvor de kan komme til at spejle sig i vores forestillinger om muligheder knyttet til nye hverdags -oplevelser som ledestjerner.

11 Vi er altid en del af vores større. Risikoen er, at vi kommer til at bidrage til mere af det samme. Overgange som anledning til forskelle, der kan gøre afgørende forskel. Invitationer til det, der kan blive endnu mere attraktivt end symptombehandling, adfærdsregulering, foranstaltninger og medicin!

12 Det mentale lever i det sociale i form af sociale samspilsmønstre og i kraft af forsøgene på at løse vanskelighederne. Udredning handler ikke blot om individet, det er en videnskabelig undersøgelse af sammenhænge og ændringspotentialer. Kernesymptomer og kernefænomener. Symptomer og problemadfærd som kommunikation og som invitationer til den mest omfattende ny-orientering. Risikoen ved at gøre det for småt!

13 Når børn og unge vokser op i mange arenaer, må vi tænke og handle på tværs. Behov for brud med sektoropdelinger, de forstyrrer og lukker for den transkontekstuelle nysgerrighed Samtidig er erfaringen: nemmest at få øje på børns og unges invitationer i en familiekontekst. Det er børnene og de unge, der med deres adfærd og symptomer hjælper os; viser os vejen. De er vores bedste manualer. Derfor er det et problem, at der mange steder udføres meget indirekte arbejde.

14 Specialområdets eksistensberettigelse som inspiration til almenområdet. Jo mere tryghed vi oplever at have i mødet med det tilsyneladende specielle, jo mere almindeligt og uærbødigt kan vi møde det. Bruddet med essentialismen. Modet til at deltage i en proces, der rækker langt ud over det, som folk forestillede sig. Effekt er i sidste ende afgørende. Vores forestillinger om mulig effekt afhænger af, hvad vi gør til foretrukken viden.

15 EVIDENS - et spørgsmål om foretrukken viden - En revideret APA-model Foretrukken viden Klient-værdierKlinisk ekspertise

16 Psykiatri handler om mødet med det, der endnu ikke er blevet forstået eller taget vare på, på måder der har været tilstrækkeligt udviklingsfremmende. Det er en opgave, der kan ligge mange steder. Undtagelserne, det unikke og de nye åbninger, der opstår, som ledestjerner for den fortsatte proces. Børn og unge som gaver, ikke blot som opgaver. På den måde bliver de mest udsatte børn og unge også spejlbilleder på samfundsmæssige fænomener – og på samfundsmæssige forpligtelser

17 Indgangsspørgsmål til gruppearbejdet: Hvordan forvalter I på jeres arbejdsplads temaet om ”Ansvaret rækker ud over klienten”? Hvordan kunne I forestille jer, at det vil kunne ses, at I har deltaget på denne konference? Vi glæder os til at møde jer igen Kl. 15


Download ppt "Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google