Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg."— Præsentationens transcript:

1 Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg til bestyrelsesmødet 30-03-2012 Virksomhedens logo

2 Indhold af præsentationen Dias 3: Konklusion på evalueringen - fokusområder Dias 4-6: Spredning i vurderingerne Dias 7-9: Mindste og højeste scoringer Dias 10-18: Resultat af vurderinger (emner), –der bør have bestyrelsens forbedringsfokus (hvor forskel på tilfredshed og væsentlighed er >0,8) Dias 19: Bestyrelsens ti væsentligste fejl –Fra Nyhedsbrev for bestyrelser 2012-1 om selskabsledelse i små og mellemstore virksomheder De øvrige emner (hvor forskel på tilfredshed og væsentlighed er <0,8) er tilgængelige i en separat præsentation 2

3 Konklusion på evalueringen Fokusområder Tilfredsheden er størst med bestyrelsesmødernes mødeprocent (spørgsmål 6.8) Tilfredsheden er mindst på emnerne vedrørende strategiske udviklingsopgaver Der bør især være mere fokus på forbedringsbehovet: –Logistikkompetence i bestyrelsen (emne 2.7) –De strategiske udviklingsopgaver (afsnit 1.1) –Bestyrelsesmødernes afviklingsform (emne 3.1, 3.2. og 3.3) –Information til bestyrelsesmøderne (emne 4.4) –Bestyrelsens opfølgning på beslutninger (emne 5.4) –Samarbejde og kvalitet i bestyrelsen (emne 6.6, 6.7 og 6.10) –Samspil bestyrelse  direktion (emne 7.2 og 7.3) –Direktionen (emne 8,1, 8.4 og 8.7) 3

4 Lille spredning i vurderingerne Tilfreds: BM2 er mest BM3 mindst Væsentlighed: BM2 er højest BM1 mindst Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 4

5 Overvejende tilfredshed BM2 er tilfreds med 59 emner –35 meget tilfreds (helt enig) –24 tilfreds (enig) BM3 har lavest tilfredshedsgrad med 39 emner –4 meget tilfreds (helt enig) –35 tilfreds (enig) 5

6 Forskel i væsentlighed (prioritering) BM2 har flest (52) emner, der har meget stor betydning (1. prioritet) –og 12 emner med 2. prioritet BM3 har færrest (8) emner, der har meget stor betydning (1. prioritet) –og 34 emner med 2. prioritet 6

7 De to laveste scoringer Kunde-/produktmix: –Der er stor forskel på tilfredshed og væsentlighed (fra 1 til 4) –Forskel mellem tilfredshed og væsentlighed er ikke så stor (0,7) derfor ikke et fokusemne Kunde-/produktrentabilitet: –Også her en forskel på Tilfredshed (fra 1 til 3) Væsentlighed (fra 1 til 4) –Forskel mellem tilfredshed og væsentlighed er ikke så stor (0,5) derfor ikke et fokusemne Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 7

8 Den højeste scoring på tilfredshed 100 % enighed om tilfredsheden: –Maksimum på 5 point Forskel i væsentlighed: –4 har givet 1. prioritet –2 har givet 2. prioritet Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 8

9 Den højeste scoring på væsentlighed 100 % enighed om væsentligheden: –Maksimum på 5 point Forskel i tilfredshed på 1.1.1: –2 er meget tilfredse (karakter 5) –3 er tilfredse (karakter 4) –1 er hverken tilfreds eller utilfreds (karakter 3) Forskel i tilfredshed på 8.2: –3 er meget tilfredse (karakter 5) –2 er tilfredse (karakter 4) –1 er hverken tilfreds eller utilfreds (karakter 3) Rød søjle: Tilfredshed Grøn søjle: Væsentlighed 9

10 Bestyrelsens hovedopgaver Strategisk udvikling – 4 ud af 5 kræver fokus 10

11 Bestyrelsens hovedopgaver Økonomisk styring – 1 ud af 4 emner kræver fokus 11

12 Behov for bestyrelseskompetencer 1 ud af 10 emner kræver fokus 12

13 Bestyrelsesmøderne 3 ud af 8 emner kræver fokus 13

14 Information til bestyrelsesmøderne Ingen af emnerne kræver fokus Denne vurdering er medtaget, selv om den er inden for tolerancegrænsen 14

15 Kontrolfunktionen 1 ud af 4 emner kræver fokus 15

16 Samarbejde og kvalitet i bestyrelsen 3 ud af 10 emner kræver fokus 16

17 Samarbejde bestyrelse  direktion 2 ud af 5 emner kræver fokus 17

18 Direktionen 3 ud af 10 emner kræver fokus 18

19 Bestyrelsens ti væsentligste fejl Selskabsledelse i små og mellemstore virksomheder – Nyhedsbrev for bestyrelser 2012-1 1. Konfliktskyhed: Bestyrelser har ofte tendens til at vige udenom uenighed og undgå beslutninger, der opleves som kontroversielle 2. Manglende indsigt: Enkelte bestyrelsesmedlemmer kan være indsat mere på grund af personlige relationer end faglige kompetencer 3. Klikedannelse: Der kan let opstå en klike med formandskabet og den adm. direktør, som kører deres eget løb 4. Manglende samarbejde: Hvis direktøren mener, at han kan det hele selv, er der risiko for, at direktøren ikke søger bestyrelsens råd, hverken kollektivt på møderne eller individuelt hos bestyrelsesmedlemmer med særlig indsigt. 5. Forkert ledelse: De fleste virksomheder udvikler sig og gennemgår forskellige faser i en livscyklus. 6. Utilstrækkeligt forberedt ekspansion: Bestyrelsen skal passe på med at gå ind i nye forretningsområder, den ikke kender særligt godt, eller vedtage betydelige investeringer, som ikke er tilstrækkeligt undersøgt, herunder de foreliggende risici. 7. Overbelåning: Bestyrelsen risikerer i en optimistisk ekspansionsiver gennem låntagning at skabe en uhensigtsmæssig afhængighed af banken. 8. Svigtende overvågning: Bestyrelsen har et selvstændigt ansvar for at overvåge udviklingen i markeds-forholdene 9. Svigtende kontrol: Risikoen er, at bestyrelsen nærer en næsten ubegrænset tillid til den adm. direktør. 10. Egenrådighed: Bestyrelsen anser måske sig selv for kompetent og ufejlbarlig, måske ledet af en ærekær formand. Er nedenstående aktuelt i vores virksomhed? 19


Download ppt "Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google