Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole."— Præsentationens transcript:

1 1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole

2 2 Formålet med FoU-projektet Mange elever vil skrive studieretningsprojekt inden for de økonomiske profilfag: international økonomi virksomhedsøkonomi afsætningsøkonomi da de ofte er studieretningsfag. FoU-projektet har været centreret om vejledningsperioden og udarbejde af eksempler på opgaveformuleringer.

3 3 Processen Opgave- formulering Valg af fag og område Vejledning SRP Skrive- periode Interesseområde

4 4 Vejledningsfasen Eleven er den aktive og tager initiativ til møder. Eleven producerer typisk skriftlige oplæg i vejledningsperioden, fx Mindmap Plan for informationsindsamling Grovskitse til struktur Evt. synopsis

5 5 Vejledningsscenario TidslinieFasens indholdEksempel Ca. 3 mdr. før opgavens udleveres Eleverne orienteres om mulige emner. Sonderende samtaler mellem lærere og elever om mulige emner. Eleven udarbejder oversigt over stof og materialer Ca. 6-8 uger førFastlæggelse af: - Informationssøgning - Faglige rammer - Problemstillinger. Analyse af ølbranchen – med fokus på mikrobryggerier Senest 6 uger før Eleven afleverer blanket med valg af fag og område. Vejleder(e) udpeges Fag: VØ/AØ Område: ølbranchen

6 6 Vejledningsscenario TidslinieFasens indholdEksempel Ca. 4 uger førIndsnævring af emnet Struktur Grovskitse Strategisk analyse af ølmarkedet - med fokus på Gourmetbryggeriet 1-2 uger førEvt. synopsis NUOpgaveformulering udleveres SkriveugerKonkrete, opgavetekniske spørgsmål Hvad er en normalside ?

7 7 Opgaveformuleringen Opgaveformuleringen skal være en indsnævring af området og skal indeholde anvisninger på de flerfaglige sammenhænge, eleven skal behandle. Den bør eksplicit kræve, at eleven bevæger sig på flere taksonomiske niveauer: Redegør – beregn – karakteriser Sammenlign – forklar – analyser Vurder – diskuter – perspektiver

8 8 Eksempel på opgaveformulering (Hovedfag: IØ og bifag: Tysk) Foretag en sammenligning af de velfærdsmodeller der gør sig gældende i Tyskland og Danmark. Analyser, hvilke velfærdsudfordringer der gør sig gældende i de to lande. Diskutér hvilke løsningsmodeller, herunder hvilke typer økonomisk politik der kan bringes i spil for at løse de nævnte udfordringer

9 9 Eksempel på opgaveformulering (Hovedfag: AØ og bifag: VØ) Karakteriser virksomheden Gourmetbryggeriet og foretag en økonomisk analyse af virksomheden. Analyser ølbranchen i Danmark. Med udgangspunkt i analyserne skal du vurdere Gourmetbryggeriets strategiske muligheder.

10 10 Valg af område IndividVirksomh. BrancheLandGlobal Redegør Beregn Karakteriser Sammenlign Forklar Analyser Vurder Diskuter Perspektiver

11 11 Den gode opgaveformulering (udformes af vejlederne) 1. bør anvende taksonomiske begreber 2. være ukendt men ikke overraskende 3. stille klare forventninger 4. være fagligt udfordrende 5. give plads til selvstændighed 6. give plads til fordybelse 7. lægge op til naturlig flerfaglighed Hvis disse krav er opfyldt, vil opgaveformuleringen dels være et godt udgangspunkt for elevens opgavebesvarelse og dels være et godt grundlag for bedømmelse.

12 12 Indledning (elevens tolkning af opgaveformuleringen) Eleven kan inddrage følgende elementer i indledningen: 1. En begrundet afgrænsning af opgaveformuleringen, hvis dette er relevant. 2. En redegørelse for, hvorfor et bestemt emne eller en teori er væsentlig at undersøge. 3. En redegørelse for væsentlige begreber i forbindelse med opgaveformuleringen. 4. Beskrivelse af hvilke dataindsamlingsmetoder, der evt. indgår. 5. Redegørelse for opgavens struktur.

13 13 Bedømmelseskriterier Der gives en karakter ud fra en helhedsvurdering. overensstemmelse mellem besvarelse og opgaveformulering eksaminandens udvælgelse, inddragelse, bearbejdning og perspektivering af relevant fagligt stof problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet formidlingen af stoffet.


Download ppt "1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google