Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet"— Præsentationens transcript:

1

2 PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen lpj@es.aau.dk © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet http://community.livetechdocs.com/voice/files/2009/08/collaboration.jpg 1

3 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Vejledertyper Tilgange til læring og læringsstile Roller og funktioner i gruppen (Har i en god samarbejdsaftale?) Gruppearbejde 2

4 Læringsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få et konkret værktøj til at vurdere vejlederens rolle i projektet. Få testet din personlighed og din læringsstil med henblik på selvrefleksion. Få præsenteret forskellige roller i projektarbejdet med henblik på selvrefleksion og gruppediskussion. Få nogle hints og henvisninger til den skriftlige samarbejdsaftale - selvstudie. 3

5 Vejledersamarbejde © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 4

6 Vejledningens indhold To typer af indhold i vejledningen: §Problemorienteret vejledning §Fagorienteret vejledning PROBLEM Relevant anvendelse af faget FAG Teorier Metoder © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 5

7 Vejledningens form Fire former for vejledning: §Produktvejledning §Procesvejledning §Laissez-faire vejledning §Kontrolvejledning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 6

8 Produktvejledning §Fokuserer på faglig viden §Lægger vægt på en konsistent og sammenhængende projektrapport §Er løsningsorienteret §Giver ideer, forslag og svar §Er produktorienteret Sørg for at få lavet en disposition over rapporten så tidligt som muligt © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 7

9 Procesvejledning §Fokuserer på erkendelsesprocessen §Vejleder i gruppesamarbejde §Stiller spørgsmål i stedet for at angive løsninger §Fremmer refleksive processer §Er procesorienteret Prøv at opstille nogle spørgsmål, som kan styre jeres arbejde den næste tid… © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 8

10 Laissez-faire vejledning §Lader gruppens lyst være styrende for projektet §Roser og opmuntrer til selvstændigt arbejde §Demonstrerer manglende engagement §Giver overordnede, uforpligtende og tilfældige kommentarer §Minimerer sit tidsforbrug til vejledning Nå, men det går jo godt, så er der jo ingen grund til at jeg… © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 9

11 Kontrolvejledning §Sætter gruppen på prøve §Gør projektet til én lang eksamen §Fokuserer på bedømmelsen §Fokuserer på den enkelte studerendes kundskab Kan du ikke lige gå op til tavlen og udlede den formel, som I har anvendt på side 10, så vi kan se om I alle har forstået det. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 10

12 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tænk lige over…. Hvilken type vejledning ville I foretrække i de forskellige faser af projektet Produkt, proces, laissez-faire eller kontrol vejledning 11

13 Vejledersamarbejde - spørgsmål §Hvilke forventninger har I til vejlederens rolle. §Vejledermøder l hvor tit kan der holdes vejledermøde, og hvorvidt skal der forelægge en dagsorden og et referat af vejledermøderne, og hvorvidt skal der være fællesmøder (hoved & bivejleder begge til stede). §Hvordan skal arbejdsblade afleveres, og hvornår skal de senest afleveres for at få kommentarer til et vejledermøde 12

14 Vejledersamarbejde – en model En rigtig god model for samarbejde med vejlederen er at tilsende ham/hende flg. information 1-2 dage forud for vejledermøderne: §Hvad har vi arbejdet med siden sidst + de tilhørende arbejdsblade §Hvad laver vi lige nu §Hvor vil vi gerne have hjælp fra vejlederen §Dagsorden for mødet 13

15 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Individuel og kollektiv læring http://www.doingworks.com/images/Chair2.jpg 14

16 What is ’ learning ’ ? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says. 15

17 Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources 16

18 Teaching = Learning ? 17

19 Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb Student centered learning 18

20 Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951 § I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning. It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior. 19

21 Effectivity of educational formats (after Bales) 5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 % 20

22 21 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger 21

23 Original figure in Wenger 2004 Life Long Learning Learning engineering to become an engineer To live is to learn – Chinese saying 22

24 Hvad er en læringsstil §En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. §Et værktøj til selvrefleksion i relation til undervisning og projektarbejde §Ved du hvordan du lærer bedst? §Lad os lave en test: luk øjnene og...... © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.6seconds.org/anabel/images/respect-learning-style.gif 23

25 24

26 25

27 26

28 How do you do reading? Some people… sometimes… 27

29 Felder-Soloman’s index of learning style (ILS) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Sansen Intuition Aktiv Refleksiv Visuel Verbal Sekventiel Global http://serc.carleton.edu/images/NAGTWorkshops/earlycareer/teaching/learning_styles.jpg 28

30 ILS® - den sansende versus den intuitive http://cultura.blogosfere.it/images/5%20senses.jpg http://charleshamel.com/wordpress/wp- content/uploads/2008/03/intuition-trust.jpg 29

31 30 Opfattelse Sansende §Fokus på input via sanserne §Praktisk §Observerende §Konkret: fakta og data §Repetition Intuitive §Fokus på det ubevidste §Imaginative §Leder efter mening §Abstrakt: teori og modeller §Variation

32 ILS® - den aktive versus den reflektive http://z.about.com/d/drawsketch/1/0/x/B/ernesto-thinking.jpgwww.physics.gla.ac.uk 31

33 32 Informationsbehandling Aktiv §‘Lad os prøve det’ §Bearbejder aktivt §Hopper ud i det §Holder af gruppearbejde Refleksiv §‘Lad os tænke over det’ §Bearbejder introspektivt §Arbejder roligt §Starter langsomt §Holder af at arbejde alene eller i par

34 ILS® - den visuelle versus den verbale http://www.chronotext.org/Isaiah/img/SlidingText_FR.jpg http://www.filebuzz.com/software_screenshot/full/22846- chart_modelkit.jpg 33

35 34 Informationskanal Visuel §‘Vis mig hvordan’ §Billeder §Diagrammer §Tegninger §Grafer Verbal §‘Forklar mig hvordan’ §Talte ord §Skrevne ord

36 ILS® - sekventiel versus global 35

37 36 Forståelse Sekventiel §Fungerer med delvis forståelse §Stabil fremgang §Har nemt ved at forklare §Analyse, detaljer Global §Skal have overblik for at fungere §Først langsom, så store fremskridt §Har ikke nemt ved at forklare §Syntese, system- tænkning

38 Læringsstil præferencer INS N= 493 (Kolmos, Holgaard, 2003) 37

39 HUSK §Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. §Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. §Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. §Testen siger intet om, hvad du kan! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.bjorns-wrestling.dk/bjornfoto/Husk.JPG 38

40 Pause 39

41 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Et team – forskellige roller 40

42 Team Spirit ? © www.potential.dk 41

43 Organisering og projektledelse De uformelle roller dannes i starten af projektperioden l Lederen l Prygelknaben l Festaben l Klovnen l Den ansvarlige l Den sociale igangsætter 42

44 Organisering og projektledelse Socialisering og professionalisering af gruppen l De uformelle roller er led i en socialiseringsproces l Specielt i starten af uddannelsen har studerende et stort behov for at socialisere l Skelne mellem Socialisering og Professionalisering - Disciplinering 43

45 Belbin®www.belbindanmark.dk 44

46 Organisator ”Slideren” Praktisk sans Disciplineret Systematisk Pålidelig Har tilpasningsevne Sans for det realistiske og relevante 45

47 Opstarter ”Indpiskeren” Motiveret med masser af ”drive” Offensiv Handlingsorienteret Resultatorienteret Udadvendt Trives under pres 46

48 Koordinator ”Dirigenten” Tager gerne ordet Evnen til at skabe holdfølelse Moden Tillidsvækkende God til at uddelegere opgaver God til at kombinere forskellige færdigheder 47

49 Idemand Nytænkende Kreativ Fantasifuld Selvstænding Indadvendt Facilitator God til at løse komplicerede problemstillinger i opstartsfasen 48

50 Kontaktskaber Entusiastisk Hurtig reagerende Udadvendt Netværksskabende Nysgerring Snakkende God til at kommunikere ud ad til og give feedback til sit bagland 49

51 Analysatoren Seriøs Fornuftig Jordbunden Går i detaljen Kritiske sans Tænker over tingene før beslutninger træffes God til at vurdere for og imod 50

52 Formidler Omgængelig Bekymrer sig om andre Fleksibel og tilpasningsvillig Klar på et kompromis Skaber god stemning Konfliktsky God til at sørge for de sociale arrangementer i en gruppe 51

53 Afslutteren Vedholdende Indadvendt Præcis Har stor koncentration Holder målet klart God til at overholde planer Har øje for enkelthederne 52

54 Specialisten Har teknisk og specialviden Helliger sig en sag Prioriterer det faglige niveau Forsvarer sit domæne Er stolt af sit fagområde Har tendens til at isolere sig Viser sjældent interesse for andres områder 53

55 54

56 3 x 3 Teamroller 1. Tænke roller 2. Handle roller 3. Sociale roller Idémand Analysator Specialist Opstarter Organisator Afslutter Koordinator Formidler Kontaktskaber © www.potential.dk 55

57 Et irsk ordsprog ”Hvordan kan det være, at vi vurderer andre ud fra deres handlinger men os selv ud fra vores gode hensigter?” © www.potential.dk 56

58 En gruppe – forskellige tilgange til dialogen http://www.suntliv.nu/upload/Temaserier/Vad%20sags%20(Kommunikation)/Kommunikation.gif 57

59 YDMYG (SUBMISSIV) ADFÆRD §Personer med ydmyg adfærd er underlegne i kommunikationen. §De frafalder egne rettigheder, synspunkter og holdninger for at underordne sig andres. §De er tynget af følelser som frygt, angst og utilstrækkelighed. §De har en undskyldende og selvudslettende adfærd. 58

60 YDMYG (SUBMISSIV) ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §MAN KUNNE JO GODT ØNSKE SIG §DET SYNES SOM OM §DET MENES DER NOK IKKE 59

61 AGGRESSIV ADFÆRD §Aggressive mennesker fastholder egne rettigheder for enhver pris. §De argumenterer ikke, men postulerer deres rettigheder. §Aggressive personer mangler social kompetence og virker konfliktsøgende. 60

62 AGGRESSIV ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §HVIS JEG VAR DIG, VILLE JEG PASSE LIDT PÅ §DET ER DU SANDELIG GOD TIL §DET SKAL VÆRE NU §DET GJORDE JEG I HVERT FALD IKKE §JA, DEN ER GOD MED DIG 61

63 ASSERTIV ADFÆRD §Ligeværdig adfærd overfor andre mennesker, hvor du står ved dine egne synspunkter, holdninger, rettigheder og følelser i situationen - UDEN AT KRÆNKE ANDRE. §Det opnår du ved at kontrollere din følelsesmæssige energi, så den ikke styrer din adfærd på en negativ måde. §Du giver dig selv lov til at udtrykke meninger og følelser, uden at være bange for at blive afvist. §Så giver din selvtillid en personlig gennemslagskraft, som igen styrker de positive følelser i situationen. 62

64 ASSERTIV ADFÆRD SPROGLIGE UDTRYK : §JEG FØLER §JEG TÆNKER §JEG MENER §VI VIL §VI KAN §HVAD MENER DU ? 63

65 64

66 65

67 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Samarbejde og konflikt - To sider af samme sag 66

68 Konfliktløsning - Hvorfor? Gennem bearbejdning af konflikter, bliver usynlige grænser og skjulte normer kendt. Uløste konflikter tapper samarbejdet for energi. Konflikttyper: §Personkonflikter/kemi §Kommunikations- konflikter §Faglige konflikter §Rollekonflikter §Organisatoriske konflikter §Mål- og målbestem- melseskonflikter §Interessekonflikter §Arbejdsindsatskonflikter §Holdnings-/normkonflikter §Ambitionskonflikter 67

69 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tænk lige over…. Hvad er symptomerne på en konflikt? 68

70 Typiske tegn på konflikter §Langvarige diskussioner uden udbytte, men ingen dialog – hver har sit verdenskort §Der postuleres i stedet for at argumenteres §Medlemmerne beskylder hinanden for at have manglende forståelse – eller have misforstået. §Medlemmerne danner kliker §Medlemmerne stikker til hinanden, fokuserer på manden i stedet for bolden, og bagtaler hinanden §Det handler mere om personlige sejre end projektrelevante sejrer. 69

71 70

72 71

73 Konflikten trappes op eller ned Optrappende sprog §DU-sprog §Afbrydelser §Ligeglad §Ledende spørgsmål §Bebrejdelser §Abstraktioner §Focus på fortid §Personorienteret §Se problemer og blokeringer Afspændende sprog §Jeg-sprog §Lytter §Interesseret §Åbne spørgsmål §Udtrykke ønske §Konkret §Focus på nu- og fremtid §Sagsorienteret §Se muligheder 72

74 Reaktionsformer §Undvigelser §Aggressioner §Åbenhed 73

75 Evaluering af den personlige relation Hver 3die uge evaluerer gruppen hinanden én af gangen på følgende måde: Alle forbereder sig på at komme med mindst: et positivt udsagn og et konstruktivt kritisk udsagn til hver af de øvrige i gruppen. Den der evalueres må IKKE kommentere udsagnene, men blot lytte til den konstruktive og loyale kritik 74

76 Udsagnene skal: §Beskrive konkret opførsel – ikke fortolke motiver §Udtrykke følelser direkte – ikke indirekte §Være specifikke – ikke generelle §Kun handle om ting som kan ændres §Give plads til forandringer §IKKE være fordømmende §Være motiveret af et ønske om at hjælpe andre – ikke at såre dem §Godt råd: prøv udsagnet på dig selv 75

77 Tag hånd om konflikten §Mød konflikten – lad være at ignorere den. §Tag et kig på konflikttrappen – hvor vidt har konflikten udviklet sig. §Identificer dig med din modstander og dennes situation §Tal med hinanden – og ikke om hinanden. §Lav være med at fremlægge din mening som fakta i samtalen §Læg konflikten bag dig. §Evaluer konfliktløsningen efter et stykke tid. 76

78 Har i en god Samarbejdsaftale ? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://bio.co.za/wp-content/uploads/2006/03/negotiation.jpg 77

79 1. Mødetider : §Mødetid 8.30 hver dag med mindre andet er aftalt eller der er forelæsning fra morgenstunden. 8.30 er man klar til at påbegynde dagens arbejde. §Kan mødetiden ikke overholdes skal gruppe informeres hurtigst muligt. §Ved at møde for sent (8.30 er deadline) uden at have informeret gruppen og have gyldig grund bliver vedkommende straffet med en bøde på 20 Kr. Deadline markeres med en clockradio, og alle der møder for sent sætter sit kryds på “Jeg er en knold, der har mødt for sent” kalenderen. Ved fredagsmøder opsamles antal af krydser, og der betales til bødekassen. §Middagspause er I perioden 11.30-12.30. §Ved mandagsmøder aftales et vedledende tidspunkt for, hvornår de individuelle arbejdsdage slutter. Ved middagsmødet på den pågældende dag revurderes tidspunktet. Et eksempel A225 2006 NANO Billede: http://www.ludiques.net/images/smilies.gif Jeg er en knold! 78

80 2. Gruppeaftaler : §Vigtige aftaler i gruppen vedtages, når alle er til stede så vidt muligt det kan lade sig gøre. §Er en person ikke tilsted skal denne informeres hurtigst muligt om aftalen. §Er vedkommende meget imod aftalen skal denne have mulighed for at kunne protestere imod gruppens beslutning. §Overholdes deadline for aflevering af arbejdsblade ikke falder en bøde på 50 kr. §Hvis arbejdsbladet ikke bliver afleveret kommer der 2 nye på arbejdsbladet. §Viser det sig at arbejdsbyrden for en enkelt person er for stor, skal gruppen informeres hurtigst muligt. §Arbejdsbladene skal udveksles på CVS. Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat Billede: http://www.oigf-haandbold.dk/thump.asp?filen=st-Dommer2.jpg 79

81 3. Gruppeleder : §Gruppelederen har ansvar for at seriøsiteten bliver opretholdt og tidsplanen følges. §Gruppelederstillingen går på tur (alfabetisk), en ny gruppeleder udvælges pr. 14 dag. §Gruppelederen skal holde dagsordenen ved vejledermøder. §Som redskab har gruppelederen mødehatten, når mødehatten er på mødehatteflasken er der DYB seriøsitet i rummet. Samt en klokke som lederen kan bruge, hvis der opstår useriøsitet i rummet. §Det er kun gruppelederen, der har rettighed til at benytte sig af disse redskaber. (Klokken kan anvendes af andre i nødværge, hvis gruppelederen er uopmærksom. Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat Billede: http://www.kempsvillehs.vbschools.com/Library/Images/CHIEF.GIF 80

82 4. Fredagsmøder : §Opsummering af ugens forløb i forhold til projektet. §Sammenligne tidsplan med hvor langt vi er i forløbet. §Diskussion af arbejdsblade. §Rød tråd, hvor vil vi hen med projektet? §Projektrelevante emner til diskussion. §Evaluering af gruppelederens præstation. §Konstruktiv kritik af gruppens medlemmer. §Betaling af bøder!!! §Rotering af logbogfører, postmand og leder (hver 14. dag). §Logbogfører skal føre referat af fredagsmøder, vejledermøder og de tidspunkter, hvor det ellers er relevant. §I løbet af weekenden skal referaterne af ugens forløb uploades på forumet, hvis dette ikke er sket inden mandag falder en bøde på 25 kr. Samarbejdsaftale A225 2006 NANO fortsat Billede: http://www2.spejdernet.dk/soborg/img/moede.gif 81

83 Selvstudie til PV 7 18/10 §Søg litteratur om konflikthåndtering §Udvælg en artikel, et kapitel eller lignende som i synes kunne bruges til at løse en evt. konflikt for jer. §Forbered et kort indlæg (max. 5 min. – 4 slides) om den udvalgte artikel. Fortæl os: l Hvilken litteratur i har valgt (reference) l Hvad synes i er de væsentlige pointer l Kildekritik af den valgte artikel 82

84 NU OPGAVER, hjælp indtil 16.00: Hvordan benytter gruppen resultaterne fra læringsstiltestene til at gruppemedlemmerne lærer bedre ”til og fra hinanden” (Peer læring)? Hvilke formelle roller (ordstyrer, referent, koordinator, kontaktperson osv.) benytter gruppen sig af? Hvad er jobbeskrivelsen af de forskellige roller? Hvem varetager dem? Hvordan evalueres de? Hvordan ser gruppens samarbejdskontrakt ud? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://pub.uvm.dk/2008/forskellighed/images/illu_3_4.gif 83


Download ppt "PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google