Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever."— Præsentationens transcript:

1 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever

2 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU2 1.Hvor kommer kompetencebegrebet egentlig fra? 2.Hvad gør kompetenceorienteringen ved relationen mellem undervisningens aktører? 3.Professionalisering på godt og ondt!

3 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU3 1. Hvor kommer kompetence- begrebet egentlig fra?

4 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU4 Fra kvalifikation til kompetence Industriproduktion og vidensproduktion Kvalifikation og kompetence

5 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU5 En kompetencedefinition: Kompetence er kapaciteten til at sammenføre kvalifikationer fra forskellige kvalifikationsområder med henblik på at løse relevante problemer i deres givne sammenhæng Med udgangspunkt i Finansministeriets personaleuddannelsesskrifter

6 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU6 2. Hvad gør kompetenceorienteringen ved relationen mellem undervisningens aktører?

7 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU7 Kompetence kan man ikke undervise i. Kompetencer udvikles sideløbende med undervisningen under indflydelse af den måde, hvorpå undervisningen tilrettelægges En ny relation mellem lærere og elev

8 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU8 Ændrede elevroller Eleven som Pog eller discipel Elev Kompetent studerende ”Lær det!” ”Lær det – men kritisk!” ”Lær det – og lær, hvordan du lærer det!"

9 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU9 Ændrede lærerroller: Læreren som kateket og skolen som ubestridelig autoritet Læreren som diskussionsparter og skolen i en dobbeltrolle Læreren som facilitator og skolen som kritiserbart faciliteringsrum

10 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU10 Den vanskelige, vanskelige autoritetsrelation!

11 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU11 Nye og traditionelle unge Udfordrings- orienterede Trygheds- søgende Identifikaton Projektion De stille piger m/k Mønstereleven BrokkerneProfessionelle?

12 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU12 Reformens implicitte elev – den professionelle? ”Eleverne skal […] udvikle […]evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.” Bktg § 1 Fokus på ’selvbesluttende arbejdsformer’ (problemorientering) lange arbejdsrytmer (projektorganisering) evaluering frem for vurdering

13 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU13 3. Professionalisering på godt og ondt

14 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU14 Vores undersøgelse: Forskellige unge Provinsgymnasiet: ”Fri os fra al den medbestemmelse – sig hellere til os, hvad vi skal!!” Det kreative storbygymnasium i mellemlagsområdet: ”Tænk at vi har så mange muligheder – men det er så stressende!!” Storbygymnasiet i flergenerations- akademikerområdet: ”Det manglede da bare!!”

15 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU15 Vores undersøgelse 800 elever i 2.g i 2005 800 elever i 2.g i 2007 er stillet samme spørsmål

16 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU16 Vores undersøgelse Spørgsmålene: a. Jeg er god til at planlægge mit arbejde b. Det er let for mig at overskue mine arbejdsopgaver c. Jeg vil helst arbejde alene d. Jeg har vanskeligt ved at nå det hele e. Jeg prioriterer mit arbejde, så jeg når det vigtigste først. f. Jeg har fundet nogle i klassen, som det er godt at arbejde sammen med g. Jeg laver altid mine ting i sidste øjeblik. h. Jeg er god til at lade som om jeg har læst. i. Jeg er tilfreds med min arbejdsindsats

17 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU17 Vores undersøgelse Tallene peger på, at eleverne ikke er bedre til at planlægge det er vanskeligere for dem at overskue deres arbejde de har mere travlt de er en smule bedre til at prioritere. flere laver tingene i sidste øjeblik, flere er de gode til at bluffe lidt flere er tilfredse med deres arbejdsindsats. lidt flere foretrækker at arbejde alene, kun få har fundet nogle, det er godt at arbejde sammen med

18 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU18 Tre tolkningsmuligheder: Dur reformen ikke? Er kravene blot blevet større – og eleverne derfor scorer lavere? Er det os, der ikke har forstået, hvad den professionelle elev er for en fisk?

19 Peter Henrik Raae, IFPR, SDU19 Sennett om den gode medarbejder kendetegnet ved ’bærbare sociale færdigheder’ og en taktisk forholden sig til sine neværk – evnen til at involvere sig kun tilstrækkeligte: ”Den gode medarbejder er også kendetegnet ved distance. Man skal have evnen til at træde tilbage fra etablerede forhold og dømme om, hvordan de kan ændres.” (Sennett 1999:122) Richard Sennett (1999): Det fleksible menneske. Eller arbejdets forvandling og personlighedens nedsmeltning


Download ppt "Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google