Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af."— Præsentationens transcript:

1

2 Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af en samlet årsplan Flere forskellige vejledningsaktiviteter Samarbejde mellem faglærere, kontaktlærere og vejledere Forældreinddragelse Systematisk udvikling af vejledningen Ledelsens interesse og bevågenhed

3 Efterskoleforeningens vejledningssyn Integreret dimension Danne og uddanne Understøtte skolens værdigrundlag Tilrettelægge livsforløb Træffe reflekterede valg Efterskolens særlige rum Fællesskaber Samspil Tillid, respekt osv.

4 Integreret vejledning

5 Hvorfor er det en god idé at samarbejde med kollegerne om vejledningsopgaven? Skal vi nu alle sammen til at være vejledere? Skal jeg nu til at lave dit arbejde? Får jeg timer for det? Det gider jeg f….. ikke!

6 Integreret vejledning Efterskolelæreren – én person, mange kasketter Hvordan kan faglæreren bidrage til vejledningen? (Hvordan kan kontaktlæreren bidrage til vejledningen?)

7 Hvordan? Tage ledelsen i ed Informere om vejledningen - Lovgrundlag, UU, ”stå mål med”, eVejledning, brobygning, OSO, efterskolernes muligheder, osv. Invitere til samarbejde Give (teoretisk) viden Hvad gør vi godt i forvejen? Hvordan kan vi gøre mere af det?

8 Faglæreren Linda Gottfredson: -Kognitive kort over erhverv -Afgrænses i forhold til køn, prestige og interesse -Zone af acceptable” muligheder -Fravalg fremfor tilvalg – ”good-enoughs” -Reproduktion af forældres sociale orden?

9 Gottfredson Vejledning skal: -Udvide det indsnævrede perspektiv -Understøtte vækst og reducere angst og usikkerhed i forbindelse med valgsituationer = kompensatorisk

10 Gottfredson Gottfredsons anbefalinger: -Læring -Oplevelser og erfaringer -Selvindsigt -Aktive engagement

11 Undervisningsbaseret vejledning I praksis arbejdes der i fagene med alle fire felter: Implementering i undervisningen: - valg af temaer, emner, forløb, materiale, tekster, arbejdsmetoder, (selv)evaluering, ud-af-huset, ind-i-huset, italesættelse af valg, erhverv, ”den gode historie”, mm. = Vejleder og faglærer i samspil

12 Integreret vejledning - få gang i kollegasamarbejdet Tag ledelsen i ed Informér dine kolleger Inviter til samarbejde Hvad gør vi (godt) i forvejen? Spørg i fællesskab


Download ppt "Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google