Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."— Præsentationens transcript:

1 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Inclusive Education Head of Division Jacob Hess Unit for Inclusion, Special Education and Well-being Department for Children and Primary and Lower Secondary School

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ministry of Children and Education Daycare, Kindergartens and Pre-Primary Education (0 – 5 years) Primary and lower Secondary Education (6-16 years) Upper Secondary Education (15-19 years) Adult Education and Adult vocational training Special Education The Ministry of Social Affairs and Integration Regulates all other areas relating to childern with special needs

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The Danish Folkeskole The Danish Folkeskole consists of one pre-school year, nine years of primary and lower secondary education and a optional one-year (10th grade). The Folkeskole is regulated by the Folkeskole Act, which provides the overall framework for the schools’ activities The municipal boards determine how the municipality’s schools are to be organised in practice, within the framework established by law The head of the school has the overall educational and administrative responsibility for the form and content of the school-based leisure time facility

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Background - Inclusive Education The Salamanca Declaration 1994 – the inclusive school Danish legislation is based on this objective The Danish Folkeskole Act - Differentiation The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The Present Situation Students who recive special education outside the ordinary Folkeskole in Denmark og Sweden

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The report ”Special needs Education in the Danish Folkeskole – How to better organize and manage SEN within the framework of the Danish Folkeskole” 84.000 pupils received special needs education in the school year 2008/09. 33.000 pupils received special needs education in the school year 2008/09 in segregated settings in special classes and special schools. 49.000 pupils received special needs education in inclusive settings less than 9 hours weekly in the school year 2008/09 The total gross expenditures costs were in 2008/09 approx. DKK. 13 bio., equivalent to about 30 % of the total costs of the public primary and lower secondary schools Background analysis for the change in legislation

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The Folkeskole - the responsibility of the individual municipal boards The Municipal Administration Organization and management Models for Budgeting Service availability and school programme Educational-psychological advisory services (PPR) Competency and ways of working

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The General Municipal Agreement for 2011 The Municipalities Budgeting models – schools should be supported in their efforts to practise inclusion Educational-psychological advisory services – how to best use the advisory services Competency The Government New legislation – new definition of special neeeds education Renewal of ministerial orders and guidelines The Appeal Commitee

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The General Municipal Agreement for 2013 Continued shift towards inclusion (taskforce, national knowledgecenter) The agreement had following objektives: 96 pct. of all Childern is to be included in 2015 (today we have 94,4%), The proportion of pupils who achieve the grades 2 or less in the subjects Danish og mathematics is to be reduced in 2015 The well-being of the childern is to be maintained. The Ministry is to monitor following areas: skills, governance the suppurt inclusive strategies and support in generel (annual repports) Childern in care: an increase of childern in mainstream schools, increased regulatory control, continued efforts to increase the number of children that complete secondary school

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Documentation of transition for inclusion Part of the general agreement for 2013 General indicators for inclusion Subsequent studies in 12 municipalities from 2013 – 2015 – focus on Models for management and budgeting that support inclusion Organisation of Educational-psychological advisory services Development of skills Well-being

12 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" A Definition of inclusion ”…a pupil with special needs is considered to be included when the pupil profits from mainstream teaching and participates actively in the social community of a mainstream class.” Indsatser for inklusion i folkeskolen, EVA, 2011Indsatser for inklusion i folkeskolen

13 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Children who need less than 9 teaching hours of intervention weekly Individualised teaching in main stream class Temporary subdivision of class Additional lessons and other types of professional support Two teachers in class Teachers’ assistants Individual support so that the child can overcome any practical obstacle related to its school attendance.

14 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" New legislation New definition of special needs education pupils in special classes in mainstream schools or special schools pupils who receive special needs education for more than 9 teaching hours per week The appeals committee should be reluctant to disregard the professional decisions of the municipality The appeals committee can not allocate the child to a specific school.

15 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" The Appeals Committee The appeals committee can only upgrade a local preadmission assessment of a child from mainstream education to special class or special school if it is justified in rigour professional arguments. The appeals committee should be reluctant to disregard the professional decisions of the municipality. The appeals committee can not allocate the child to a specific school.

16 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Supportive Efforts in the Domain of Inclusion Knowledge management Spread of Knowledge Support A shared challenge

17 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Govermental Support National resource centre Review of existing evidence based knowledge Programmes with two teachers in classes Supportteam for inclusion in pre-school, schools and leisure facilities Campaigns for inclusion Review group for inclusion Documentation

18 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" National resource centre The mission of the resource centre (inclusion and special needs/ remedial education) Collect existing knowledge Develop new knowledge (applied research) Disseminate (web-page) Follow up on the aim on enhanced inclusion The point of departure will be the needs of municipalities and schools (interaction of practise and research) 6 mill. DKK. annually. Is expected to be launched in the summer of 2012.

19 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Review of existing evidence Meta analysis on knowledge on inclusion in primary and lower secondary schools in Denmark (Danish Clearinghouse on Educational R&D, DPU, Aarhus University) Identify and specify our need for new knowledge in the ongoing work in the domain of inclusion Inclusive teaching methods with evidently positive impact: Impact on achievement and well being – of children with special needs as well as their classmates Target group: Pupils with behavioural or attentive disorders, like ADHD and socio-emotional disorder Published in 2013

20 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Experiments with two teachers in class Experiment with two teachers in class 2012/13. Budget 30 mill. DKK. The aim is to try out new ways to ensure good inclusion and by the means of practical experiments to gain new knowledge on the best ways for municipalities to support the teachers in their efforts to enhance inclusion. Experiment: Compare the impact of a classic ’two teacher in class arrangement’ with an arrangement in which a teacher and a ’non-teacher’ member of staff cooperates in the conduct teaching (randomised controlled trials). The experiments will have a dedicated focus on literacy (Danish) and math. Steering group with ’Partnership for the primary and lower secondary school’ Schools to be selected by May.

21 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Plan of action for inclusion Team of consultants for inclusion in daycare, schools and leisure time facilities Partnerships with selected municipalities and on going sparring Collect, develop and disseminate knowledge (examples of good practise from municipalities) Give support to change (support the process of transformation strategic in service training of staff etc.) Follow up (evaluation) The team of consultants is established by summer 2012. Partnerships with 20 municipalities DKK. 60 mill. 2012-2015

22 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Campaigns for inclusion Parents shall be confident (not worry) DKK. 7 mill. for campaigns, that should raise public awareness and debate on inclusion in the primary and lower secondary schools School boards: Tool box to open discussions and develop codes of conduct for inclusion at the schools (stakeholders’ organisations involved) Local discussions on inclusion in the municipalities (stakeholders’ organisations involved) Campaigns will run in 2012/13.

23 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Review Group for inclusion Exchange of knowledge and dialogue on initiatives in the domain of inclusion in primary and lower secondary schools Ensure the basis for the initiative and include relevant partners in the project Review group composed with a broad representation (civil servants): All relevant stakeholders organisations are represented Established May 2012


Download ppt "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google