Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel."— Præsentationens transcript:

1 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel

2 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE E-handel I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens fortrydelsesret 3. International E-handel 4. Ophavsret på internettet 5. Markedsføring på nettet 5.1 E-mærket

3 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE E-handel Sammenhæng med anden lovgivning EUs E-handelsdirektiv E-handelslov (EHL) Aftalelov Forbrugeraftalelov Købelov Markedsføringslov Persondatalov Lov om ophavsret Lov om betalingstjenester

4 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE E-handel Supplement til lovgivning ”Standpunkt for handel og markedsføring på internettet” fra maj 2010, lavet af de nordiske forbrugerombudsmænd. Forbrugerombudsmandens hjemmeside www.forbrug.dk og særligt om e-handel www.net-tjek.dk der orienterer erhvervsdrivende og forbrugere om deres rettigheder og forpligtelser i forbindelse med e-handel. www.forbrug.dk www.net-tjek.dk

5 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. E-handelslovens begreber E-handelsloven finder anvendelse på markedsføring og handel på internettet. ”…… tjenester i informationssamfundet, der har et kommercielt sigte, og som leveres online på individuel anmodning fra en tjenestemodtager, jf. EHL § 2, nr. 1.” Kommerciel kommunikation: Til fremme af afsætning af varer eller tjenesteydelser. Til etablering af et image for en virksomhed, en organisation eller en person, som udøver handels-, industri- eller håndværksvirksomhed eller et lovreguleret erhverv, jf. EHL § 2, nr. 6. Aktørerne: Tjenesteyder/afsender og tjenestemodtager/modtager.

6 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 1. E-handelslovens begreber Afsenderlandsprincippet: Ved handel og markedsføring på internettet inden for EU er medlemsstaterne forpligtet til gensidigt at anerkende afsenderlandsprincippet, jf. EHL §§ 3 og 4. Hovedregel: Det er afsenderlandets lov der skal anvendes, Undtagelser: Danske regler skal dog respekteres på følgende områder, jf. EHL § 5 + bilag: Immaterialretten, fx ophavsret, varemærke, patent. Forbrugeraftaler. Forsikringsvirksomhed og visse forsikringstyper. Uopfordret elektronisk markedsføring. Aftaler om fast ejendom.

7 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2. Aftaleindgåelse på internettet Aftaleloven gælder også ved indgåelse af aftaler på internettet. Er en web-annonce et bindende tilbud? Sondres mellem: Interaktiv hjemmeside, hvor der er mulighed for aftaleindgåelse ved tilbud og accept, bestilling af varer og betaling m.v. eller En ikke-interaktiv hjemmeside, hvor hjemmesiden kun giver informationer om varen, og henviser til at tage kontakt til sælger på anden måde, fx via e- mail, SMS eller lignende.

8 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2.1 Sælgers forpligtelser Den erhvervsdrivende skal opfylde sin oplysningspligt inden aftalen indgås: Oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige (Den erhvervsdrivendes navn og forretningsadresse, CVR-nummer, e-mailadresse mv.) Oplysning om trustmarks mv. fx e-mærket Varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber. Den samlede pris, inkl. alle omkostninger Alle væsentlige aftalevilkår Oplysninger om fortrydelsesret Garantier, reparations-og vedligeholdelsesservice

9 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2.1 Sælgers forpligtelser Efter aftalen er indgået: Forbrugeren skal modtage oplysninger på papir eller et andet varigt medium, fx pr. e-mail. Hvis der er tale om køb af varer, der skal sendes, Oplysninger om garantier, reparations- og vedligeholdelsesservice. Oplysning om fortrydelsesret samt beskrivelse af fremgangsmåden, hvis forbrugeren vil udnytte sin fortrydelsesret. Meddeles senest ved varens overgivelse til køber

10 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Indgåelse af elektroniske aftaler De nordiske forbrugerombudsmænd i standpunkt for handel og markedsføring på internettet maj 2010. Indeholder bl.a. anbefalinger og retningslinjer om: Aftalefunktionen Bestillingen Prisoplysninger Kvittering og ordrebekræftelse Sprog Betaling, tilbagebetaling og fjernsalgstransaktioner Kundeservice og reklamationer Personoplysninger

11 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Fjernsalg, jf. FBL § 3, nr. 1: Der er indgået en aftale om salg af varer eller salg af tjenesteydelser. Aftalen er indgået på afstand ved fjernkommunikation, og uden at den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes fysisk i forbindelse med aftalens indgåelse. Aftalen er indgået, som led i et system for fjernsalg, via virksomhedens hjemmeside. 14 dages fortrydelsesret: Forbrugeren skal inden fristens udløb meddele at købet fortrydes. Meddelelsen om fortrydelse får retsvirkning allerede fra afsendelse af en sådan meddelelse, jf. FBL § 20, stk. 1.

12 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Fortrydelsesfristens kan beregnes fra 3 forskellige tidspunkter, jf. FBL § 19, stk. 2: 1.Den dag, hvor aftalen indgås, eller 2.Den dag, hvor forbrugeren har fået det købte eller den første levering i hænde, eller 3.Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger, som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium. Fortrydelsesfristen beregnes fra det seneste af ovenstående 3 tidspunkter.

13 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 2.2 Forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg, forbrugeraftaleloven Udnyttelse af fortrydelsesretten: Returnere de modtagne varer - overgive varerne til postvæsenet eller anden transportør inden 14 dage fra meddelelse om fortrydelse. Omkostningerne betales som hovedregel af forbrugeren. Undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende. Varen skal returneres til den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde. Varen må ikke være taget i brug, ellers fradrag for evt. værdiforringelse. Lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, ikke returneres, hvis forbrugeren har brudt forseglingen. Køber bærer risikoen for varens hændelige beskadigelse eller forringelse, indtil varen er givet tilbage til sælger.

14 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Handelskøb: Lovvalg og værneting kan aftales. Hvis intet er aftalt: Lovvalg: Haagerkonventionen/lovvalgsloven for internationale løsørekøb (LKBL). Hovedreglen: Parterne skal anvende reglerne i sælgers bopælsland, jf. LKBL § 4, stk. 1. Hvis fx sælger er en dansk virksomhed, og sagen handler om misligholdelse i et handelskøb, vil sagen så skulle afgøres efter reglerne i CISG. E-handelsdirektivets hovedregel er - afsenderlandets lov. Det er lovgivningen i etableringslandet, altså der hvor sælger er etableret, som skal overholdes, hvilket som udgangspunkt er i overensstemmelse med hovedreglen i LKBL.

15 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Handelskøb: Lovvalg og værneting kan aftales. Hvis intet er aftalt: Værneting Hovedreglen: En retssag skal anlægges ved sagsøgtes hjemsted, jf. Domsforordningen art. 2. Alternativt kan sagsøger vælge at anlægge sagen ved et supplerende værneting nævnt i Domsforordningen art. 5, fx kontraktværneting.

16 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 3. International E-handel Lovvalg og værneting inden for EU Forbrugeraftaler: E-handelsdirektivets hovedregel: Afsenderlandets lov der skal anvendes. Undtagelse: Forbrugeraftaler !!! Lovvalg: Forbrugerlovgivningen i det EU land, hvor forbrugeren bor. Værneting: Hvis sælger vil anlægge en sag mod forbrugeren, er værnetinget forbrugerens hjemland. Hvis det er forbrugeren som vil anlægge sag mod virksomheden, kan forbrugeren vælge virksomhedens hjemland, eller eget hjemland, hvis virksomheden har markedsført sig selv og de solgte produkter der.

17 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Ophavsret på internettet Den erhvervsdrivende: Er ansvarlig for al indhold på hjemmesiden, også materiale som er leveret eller uploadet af andre. Er ansvarlig for at hjemmesiden overholder lovgivningen og ikke krænker andres rettigheder, fx ophavsret, varemærkeret mv.

18 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Ophavsret på internettet Links til andre hjemmesider Retten til at linke handler i bund og grund om en vurdering af god markedsføringsskik, jf. MFL § 1, - snyltning, efterligning eller anden udnyttelse af ophavsmandens indsats. Ved brug af links: Bør det klart fremgå, når den erhvervsdrivendes hjemmeside forlades. Den erhvervsdrivende bør sikre, at de hjemmesider der linkes til, overholder lovgivningen.

19 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Ophavsret på internettet Links til andre hjemmesider Almindelig linking til en forside kan ske, uden at indhente tilladelse fra ophavsmanden. Ved framing og inlining - almindelig enighed om, at der skal indhentes tilladelse fra ophavsmanden Ved brug af deep linking kan der være tvivl om tilladelse skal indhentes eller ej – derfor, indhent tilladelse. Typer af links: Referencelinks: Henviser til en forside på en ekstern hjemmeside. Deep linking: Henviser til en underside, dvs. en side der går under forside niveau, på en ekstern hjemmeside. Framing: Når deep linking bruges, og det fremstår som den erhvervsdrivendes egen information. Inlining: Information fra en ekstern hjemmeside lægges ind på den erhvervsdrivendes hjemmeside uden at det fremgår, at der er tale om et link.

20 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 4. Ophavsret på internettet Domænenavne Misbrug af et domænenavn kan føre til sagsanlæg Nær tilknytning til varemærkeretten - ikke være forveksleligt med en andens forretningskendetegn. Lave undersøgelse inden et domænenavn registreres, fx.: www.dk-hostmaster.dk Patent- og Varemærkestyrelsen Registreret ikke nødvendig for at opnå beskyttelse - Ibrugtagning kan være nok Tjek navnet på fx: www.cvr.dk, www.jubii.dk, www.publicom.dk, www.degulesider.dkwww.cvr.dkwww.jubii.dk www.publicom.dkwww.degulesider.dk Se U2008.372H – Galleri Lego s. 341 Læs om varemærkeregistrering i kapitel 12.

21 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5. Markedsføring på internettet Virksomheden skal overholde markedsføringsloven og princippet om god markedsføringsskik. Supplement/fortolkningsbidrag : ”De nordiske forbrugerombudsmænd standpunkt og retningslinjer for handel og markedsføring på internettet overfor forbrugere – maj 2010.” Bl.a. emner om: Markedsføringsformer og metoder E-markedsføring Aftalevilkår Brug af trustmarks Internettet og børn Se http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og- vejledninger/Markedsfoeringsloven/internettetehandelhttp://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og- vejledninger/Markedsfoeringsloven/internettetehandel

22 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5.1 E-mærket Ordningens mål og formål: Fremme, at erhvervsdrivende udviser god skik ved handel og markedsføring på internettet eller i tilsvarende kommunikationssystemer. At skabe tillid og tryghed hos forbrugere og erhvervsdrivende, som handler på internettet. Godkendelsesordning og certificering af netbutik Virksomheden opfylder de oplysningsforpligtelser der gælder i E-handelsloven og retningslinjer udstedt af e-handelsfonden.

23 DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE 5.1 E-mærket E-handelsfondens sekretariat fører løbende kontrol med de certificerede virksomheder Sekretariatet kan: Påbyde at virksomheden ændrer adfærd, herunder påbyde, at e-mærket fjernes midlertidigt fra netbutikkens hjemmeside. Suspendere virksomhedens adgang til at anvende e- mærket i 3 til 6 måneder. Fratage virksomheden adgang til at anvende mærket.


Download ppt "DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google