Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN."— Præsentationens transcript:

1 TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN

2 AARHUS UNIVERSITET DANSKE LÆRERE TRIVES › De er glade for arbejdet, og de oplever det som meningsfuldt › Det afgørende er kernen i arbejdet: At arbejde sammen med eleverne og bidrage til deres udvikling 2

3 AARHUS UNIVERSITET ET FILTER MOD INDFLYDELSE FRA OMVERDENEN › Lærere trives og leverer kvalitet i arbejdet, fordi de har et filter, der sorterer mange former for udefrakommende påvirkningen fra › Det er naturligvis farligt, hvis filtret bliver for ugennemtrængeligt › Forslag til debat: Hvad er den rette grad af gennemtrængelighed? 3

4 AARHUS UNIVERSITET FILTER MOD LOVGIVERES OG FORVALTNINGERS TILTAG › EVA-rapporter om fx undervisningsdifferentiering, it og mål: › Lærerne er ganske vist påvirket af tiltagene, men ikke i den grad og på den måde, der var intentionen hos lovgivere og forvaltninger. › Laura Gilliam: Praksis i klasseværelset ikke ret meget påvirket af ”konkurrencestatens pædagogik” 4

5 AARHUS UNIVERSITET FILTER MOD PÆDAGOGISKE MODEBØLGER › Larry Cuban: Historiens største pædagogiske modebølge, reformpædagogikken, påvirkede praksis i skolen. Men det gik langsomt, og det gjaldt kun dele af reformpædagogikkens program – andre dele blev filtreret fra. › Aktuelt i Danmark: modebølger som læringsstile, cooperative learning og synlig læring påvirker - nogle lærere til en vis grad. 5

6 AARHUS UNIVERSITET FILTER MOD ØKONOMISKE INCITAMENTER › Økonomiske incitamenter i form af fx resultatløn virker modsat hensigten › Mange andre tiltag vedr. struktur og incitamenter har været uden virkning › (Henrik Christoffersen & Karsten Bo Larsen: Den danske grundskole økonomisk set, 2015) 6

7 AARHUS UNIVERSITET UDEN FILTER › Lærerne ville dø af stress › Skolen ville følge en zigzagkurs 7

8 AARHUS UNIVERSITET ET UGENNEMTRÆNGELIGT FILTER › Skolen ville miste sin legitimitet i forhold til forældre, politikere og vælgere og blive udsat for endnu mere centralstyring. 8

9 AARHUS UNIVERSITET DEBAT › Hvad er den rette grad af gennemtrængelighed og hvordan sikrer vi den? 9


Download ppt "TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google