Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler."— Præsentationens transcript:

1 SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler

2 Præsentation Lasse Larsen Socialrådgiver Selvstændig Rusmiddelkonsulenterne Nicolai Halberg Socialrådgiver KKUC Rusmiddelkonsulenterne

3 Unge og rusmidler – hvad er det man skal samarbejde om?  Forståelse og håndtering af problemer  Indfri delmål  Fastholdelse i arbejde/uddannelse/bolig  Økonomi  Misbrug  Familie og netværk  Kriminalitet  Psykisk og fysisk sårbarhed

4 Udsatte unge Rusmiddelkonsulenterne 4 Vanskelige unge – unge i vanskeligheder

5 Udsatte unge har behov for  Voksne med viden omkring rusmidler  Voksne med indsigt i hvordan systemet virker  Voksne med tydelige og ensartede holdninger til det at arbejde med unge og rusmidler  At institutionen har en rusmiddelpolitik

6 Medarbejdere har behov for  Viden der vedrører unge og rusmidler  At institutionen har en rusmiddelpolitik  Rådgivning  Fælles forståelse for udsatte unge  Handlingsveje når bekymringen melder sig  Procedure for hvordan man håndtere bekymringen  Kollegial sparring

7 Hvorfor skabe en rusmiddelpolitik?  For at skabe tryghed for medarbejdere  For at skabe gennemskuelighed for den unge  For at skabe mulighed for en mere ensartet tilgang til arbejdet med unge og rusmidler  For at inspirere medarbejdere i deres arbejde med unge og rusmidler  For at fremstå fagligt kompetente overfor samarbejdspartnere

8 Hvad kan Kommunen gøre?  Formulere en overordnede rusmiddelpolitik  Skabe fokus på unge og rusmidler  Stille viden til rådighed for frontmedarbejdere  Etablere relevante, differentierede og synlige tilbud

9 Hvad kan Kommunen gøre?  Etablere netværk  Fælles problemforståelse  Fælles begrebsforståelse  Handlingsveje  Samarbejde på tværs  Uddannelse  Tilbyde kurser vedrørende anvendelige metoder og værktøjer i forhold til håndtering i af unge og rusmidler (motivation, ambivalens, netværk)

10 Hvad kan Kommunen ellers gøre?  Kvalitetsstandard  Mulighed for akut kontakt til misbrugskonsulent  Producere manualer/vejledninger/instrukser  Skabe opmærksomhed omkring unge og rusmidler  Aviser, blade, foldere, plakater  Intranet  Foredrag  Seminar

11 Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 11 Valg af handlingsvej Hvad kan vi selv? Andre skal tage over Sammen med andre?

12 Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 12 Hvad kan vi selv? Skrue op for varmen Tage kontakt til netværk Undersøge vanskeligheder og sammen lave vurdering

13 Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 13 Hvad kan vi sammen med andre? Skrue op for varmen Samarbejde med uddannelse Ambulant behandling

14 Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 14 Hvornår skal andre tage over? Når der ikke sker forandring Når misbruget overdøver alt andet Når adfærden umuliggør indsats

15 Case  Forældrene  Den unges forældre retter henvendelse til kommunen  Forældre, sagsbehandler og behandlingstilbud deltager i fællesmøde  Sagsbehandler  Samarbejde mellem sagsbehandler og behandlingstilbud  Bevilgende myndighed  §50 undersøgelse  Status og handleplan  Ambulant behandling  Ugentlige individuelle samtaler  Gruppeforløb  Tovholderfunktion for den unge

16 Case  UU-vejling  UU-vejleder og behandlingstilbud Formulere uddannelsesplan  Erhvervsskolen  Vejleder, lære og behandlingstilbud Fastholdelse og orientering  Forældregruppe  Familiecenter/behandlingstilbud Fem forældrepar, hver 14. dag, syv gange i alt Dialog omkring forældres afmagt, forståelse af den unge, stofeducation, det at tale med sit barn  SSP  SSP og behandingstilbud Gensidig orientering

17 Hvordan samarbejder man med eksperter?  Klar rollefordeling  Bevidsthed om hvem der er tovholder  Undgå at overlade ”hele” sagen til andre  Holde kontakt og give tilbagemelding  Tydelighed om fælles mål  Komme mistillid overfor eksperter til livs

18 Dialog i mindre grupper  Hvad har I hæftet jer særligt ved?  Hvordan ser det ud hos jer?  Hvad kan I tage med jer?  Hvad har I lyst til at få uddybet/diskuteret


Download ppt "SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google