Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvilke krav kan jeg som lærer stille til elevernes undervisningsvideoer? ITC Fyn.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvilke krav kan jeg som lærer stille til elevernes undervisningsvideoer? ITC Fyn."— Præsentationens transcript:

1 Hvilke krav kan jeg som lærer stille til elevernes undervisningsvideoer? ITC Fyn

2 Hvilke krav skal der være til eleverne? Hvor lang skal videoen være? Hvilken genre skal den være i? Hvilken kanal eller medium skal den optages i? Hvilke faglige krav skal der stilles? Hvilke filmtekniske krav skal der stilles?

3 Henning Romme Lunds typologi for lærerproducerede videoer (2015) Velegnede til elever Den oplysende video Den faglige samtalevideo Den dokumentariske video Den diskuterende video Velegnede til lærere Den instruerende video Den fagligt evaluerende video Den introducerende video

4 Et overordnet kontinuum Innovative/kreative kompetencerTraditionelle faglige produktkrav Den dokumentariske video Den oplysende video: Den filmede fremlæggelse Den oplysende video Pencast Den diskuterende video

5 Eksempel på innovative videoer Stor elevmotivation Krav om fagligt indhold Hvordan får vi unge til at stemme til kommunalvalg? Innovative kompetencer Det er et problem at… Løsningen!

6 Diskuterende video Samarbejde mellem dansk, engelsk og samf Krim-konflikten behandlet i en nyhedsudsendelse IP-teorierne realisme og idealisme debatteres gennem USA og Rusland på engelsk i en nyhedsgenre

7 Den filmede fremlæggelse Stor faglighed Men også plads til kreativitet Mindre pres på den enkelte Videoen kan gentages Nemmere evaluering

8 Pencasts Stor fokus på faglighed, men også kreativitet Faglige mål: Du skal i denne opgave lave en video om den danske litteratur i perioden 1945 til 1980. Som resurser skal du bruge jeres noter, Litteraturportalen, DanskSTX og Litteraturens Veje (ebog). I skal komme ind på: Vigtige forfatterskaber, Særlige kendetegn ved perioden, Hvilke nøgleord kan vi sætte på, Hvilke genrer skrives der i, Hvilke vigtige værker har vi læst fra perioden?

9 Videolicious – supernem app til iPhone Indsætte videoklip Indtale voiceover Godt til fx sprogfag Meget nem redigering Kan laves i een lektion

10 Videogenrer defineret ved tid Vine – 5 sekunder: fx til stemninger i lyrik Instagram - 15 sekunder – kendt af eleverne Tout – 15 sekunder: fx nyhedsformidling Twitter – 30 sekunder Videolicious – 1 minut Alle i App Store

11 Et overordnet kontinuum Innovative kompetencer og produktkravTraditionelle faglige (produkt)krav Den dokumentariske video Den oplysende video: Den filmede fremlæggelse Den oplysende video: Pencast Den diskuterende video Her er Tout, Videolicious, Vine, Instagram og Twitter velegnede

12 Filmtekniske krav Five shot rule

13 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt "Hvilke krav kan jeg som lærer stille til elevernes undervisningsvideoer? ITC Fyn."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google