Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristine Carlsen Redigeret for ca. et år siden
1
Sikkerhedskonference 2012 Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt
2
www.trafikstyrelsen.dk Formål Hvad er en ekspert? Hvilke mulige konsekvenser skal med? Hvad er overvågning? Hvornår er noget nyt? Hvornår er noget komplekst? Hvorfor?
3
www.trafikstyrelsen.dk Program 1. Hvorfor signifikansvurdere? 2. Signifikansvurderingen, hvordan gør man? 3. Flytte grænser for, hvad der skal have en ibrugtagningstilladelse – hvad skal der til?
4
www.trafikstyrelsen.dk 1. Hvorfor signifikansvurdere?
5
www.trafikstyrelsen.dk Hvorfor alle signifikansvurderinger på infrastrukturområdet ind til Trafikstyrelsen? -Ny tænkemåde -Undgå ibrugtagning af infrastruktur uden IBT Signifikante ændringer Ikke-signifikante ændringer Vedligehold 1. Hvorfor signifikansvurdere? EU-regler: CSM-RA, og BEK 1030 og 1031 Giver virksomhederne muligheder Færre IBT-sager Tydeliggør ansvarsfordeling Ansøgning om IBT
6
www.trafikstyrelsen.dk 2. Signifikansvurdering, hvordan gør man?
7
www.trafikstyrelsen.dk Før man går i gang: -Kompetencer -Hvilke dele af et projekt? -Systemdefinition
8
www.trafikstyrelsen.dk Kompetencer: Ekspertvurdering De 6 signifikanskriterier, navnlig konsekvens Solidt fagkendskab (mestre eller beherske) Solidt fagkendskab til alle faser fra vugge til grav Alle fag (husk de ”små” fag) Grænseflader (husk trafik/teknik)
9
www.trafikstyrelsen.dk Hvilke dele af et projekt? Jernbanesikkerhed Omfang: Medtag akkumulation Alle faser Alle fagområder Alle grænseflader Systemdefinition
10
www.trafikstyrelsen.dk Kriterierne i signifikansvurderingen:
11
www.trafikstyrelsen.dk Kriterier 1.Akkumulation 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Systemdefinition Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde
12
www.trafikstyrelsen.dk Akkumulation Er med til at definere projektets omfang Er der tidligere udført ikke-signifikante ændringer? Dvs. ikke-signifikante ændringer siden sidste ibrugtagningstilladelse Kun de tidligere ændringer, der vedrører samme fare Endnu ikke megen akkumulation Husk at holde styr på de ikke-signifikante ændringer Et tænkt eksempel: -Tidligere: Udveksling af et sporskifte -Nu: Ændring i sikringsanlægget -Begge ændringer kan føre til fejl i ”kørekant-beliggenhed” (afsporing) -Den tidligere ændring skal med i systemdefinitionen Faldgruber: -Skære ændringen op i bidder i forbindelse med signifikansvurderingen
13
www.trafikstyrelsen.dk Nyskabelse Ikke kun nye komponenter Både nyt for organisation og for jernbanesektor Grænseflader kan også være nye Et tænkt eksempel: -Projekt ønsker at anvende en løsning -Løsningen har tidligere været brugt på en ikke- elektrificeret strækning uden ATC -Løsning ønskes nu anvendt på elektrificeret strækning med ATC -Nye grænseflader? - Overvejelser skal med i signfikansvurdering Faldgruber: -At glemme den nyskabelse, der kan være i projekteringsfasen -At overse, at ændringen ikke har været udført i egen virksomhed, selvom den er velkendt hos andre
14
www.trafikstyrelsen.dk Kompleksitet Inden for hvert fag Imellem fagene (grænseflader) Mange interessenter? Projektstyring: Mange fag involveret Mange faser Stramme tidsfrister Et tænkt projekt: -Få fag -Velkendte ændringer inden for fagene -Mange faser -Idriftsættelser undervejs -Infrastrukturforvalter er ikke ejer -Ejer styrer rådgivere -Kompleksitet større end umiddelbart antaget Faldgruber: -Glemmer eksterne grænsefladers kompleksitet -Vurderer kompleksitet i hvert fag for sig og glemmer kompleksiteten af den samlede ændring
15
www.trafikstyrelsen.dk 1. 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Usikkerhed -Nyskabelse og kompleksitet set samlet -Det ”svageste led” bestemmer -Hvis nyskabelse ofte også komplekst Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde
16
www.trafikstyrelsen.dk Vægter tungt i signifikansvurderingen Konsekvens af de sandsynlige værst-tænkelige scenarier Hensigtsmæssigt med fareidentifikation Med passagertrafik oftest en eller flere dræbt(e) Uden passagertrafik oftest højst en dræbt Barrierer der vedrører selve ændringen må ikke medtages Konsekvens Faldgruber: -Medtager tekniske regler som barrierer -Ser på: DET MEST SANDSYNLIGE værst tænkelige scenarie og ikke De sandsynlige VÆRST TÆNKELIGE scenarier Et tænkt eksempel: -Ændringer af det statiske system på en sporbærende bro -Værst tænkelige konsekvens: Flere dræbte
17
www.trafikstyrelsen.dk Kriterier 1.Akkumulation 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde
18
www.trafikstyrelsen.dk -Skal nye forskrifter udarbejdes? Overvågning Forudsætter: At man kan gribe ind før svigt Overvågning skal forstås bredt (vugge til grav) Vurdere overvågning i ændringens livscyklus Projektering Udførelse Drift & vedligehold Start Slut Livscyklus -Vil fejl kunne fanges ved simpel opmåling? -Er kontrollen ren rutine? -Krav til kompetencer? -Krav til uafhængighed af kontrollen?
19
www.trafikstyrelsen.dk Overvågning Faldgruber: -Overvågning begrænset til kontrol i driftsperioden -Man glemmer uafhængig kontrol i projekteringsfasen Et eksempel: Samarbejde med Banedanmark: Overvågning af ændringer på broer og konstruktioner Projekteringsfasen: -Validering -Kompetencekrav til validatorer -Ramme for validators beføjelser
20
www.trafikstyrelsen.dk 3. Flytte grænser - hvad skal der til?
21
www.trafikstyrelsen.dk Status Status – de første 9 måneder -63 signifikansvurderinger -Før sommerferien enighed 50% -Samlet i perioden ca. 75% enighed
22
www.trafikstyrelsen.dk Signifikante ændringer Ikke- signifikante ændringer Vedligehold Signifi kant Ikke-signifikante ændringer Vedligehold Flytte grænser Anvend tilstrækkelige kompetencer Sørg for, at den foreløbige systemdefinition er entydig Foretag hasardidentifikationen uden ”forbudte” barrierer Etabler formaliserede kontrolprocesser Analyser overvågning vha. kontrolprocesserne gennem hele ændringens livscyklus
23
www.trafikstyrelsen.dk Fremtiden Forudsætter: Velfungerende sikkerhedsledelsessystem
24
www.trafikstyrelsen.dk Spørgsmål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.