Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt."— Præsentationens transcript:

1 Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt

2 www.trafikstyrelsen.dk Formål Hvad er en ekspert? Hvilke mulige konsekvenser skal med? Hvad er overvågning? Hvornår er noget nyt? Hvornår er noget komplekst? Hvorfor?

3 www.trafikstyrelsen.dk Program 1. Hvorfor signifikansvurdere? 2. Signifikansvurderingen, hvordan gør man? 3. Flytte grænser for, hvad der skal have en ibrugtagningstilladelse – hvad skal der til?

4 www.trafikstyrelsen.dk 1. Hvorfor signifikansvurdere?

5 www.trafikstyrelsen.dk Hvorfor alle signifikansvurderinger på infrastrukturområdet ind til Trafikstyrelsen? -Ny tænkemåde -Undgå ibrugtagning af infrastruktur uden IBT Signifikante ændringer Ikke-signifikante ændringer Vedligehold 1. Hvorfor signifikansvurdere? EU-regler: CSM-RA, og BEK 1030 og 1031 Giver virksomhederne muligheder Færre IBT-sager Tydeliggør ansvarsfordeling Ansøgning om IBT

6 www.trafikstyrelsen.dk 2. Signifikansvurdering, hvordan gør man?

7 www.trafikstyrelsen.dk Før man går i gang: -Kompetencer -Hvilke dele af et projekt? -Systemdefinition

8 www.trafikstyrelsen.dk Kompetencer: Ekspertvurdering ­De 6 signifikanskriterier, navnlig konsekvens ­Solidt fagkendskab (mestre eller beherske) ­Solidt fagkendskab til alle faser fra vugge til grav ­Alle fag (husk de ”små” fag) ­Grænseflader (husk trafik/teknik)

9 www.trafikstyrelsen.dk Hvilke dele af et projekt? ­Jernbanesikkerhed ­Omfang: Medtag akkumulation ­Alle faser ­Alle fagområder ­Alle grænseflader Systemdefinition

10 www.trafikstyrelsen.dk Kriterierne i signifikansvurderingen:

11 www.trafikstyrelsen.dk Kriterier 1.Akkumulation 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Systemdefinition Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde

12 www.trafikstyrelsen.dk Akkumulation ­Er med til at definere projektets omfang ­Er der tidligere udført ikke-signifikante ændringer? ­Dvs. ikke-signifikante ændringer siden sidste ibrugtagningstilladelse ­Kun de tidligere ændringer, der vedrører samme fare ­Endnu ikke megen akkumulation ­Husk at holde styr på de ikke-signifikante ændringer Et tænkt eksempel: -Tidligere: Udveksling af et sporskifte -Nu: Ændring i sikringsanlægget -Begge ændringer kan føre til fejl i ”kørekant-beliggenhed” (afsporing) -Den tidligere ændring skal med i systemdefinitionen Faldgruber: -Skære ændringen op i bidder i forbindelse med signifikansvurderingen

13 www.trafikstyrelsen.dk Nyskabelse ­Ikke kun nye komponenter ­Både nyt for organisation og for jernbanesektor ­Grænseflader kan også være nye Et tænkt eksempel: -Projekt ønsker at anvende en løsning -Løsningen har tidligere været brugt på en ikke- elektrificeret strækning uden ATC -Løsning ønskes nu anvendt på elektrificeret strækning med ATC -Nye grænseflader? - Overvejelser skal med i signfikansvurdering Faldgruber: -At glemme den nyskabelse, der kan være i projekteringsfasen -At overse, at ændringen ikke har været udført i egen virksomhed, selvom den er velkendt hos andre

14 www.trafikstyrelsen.dk Kompleksitet ­Inden for hvert fag ­Imellem fagene (grænseflader) ­Mange interessenter? ­Projektstyring: ­Mange fag involveret ­Mange faser ­Stramme tidsfrister Et tænkt projekt: -Få fag -Velkendte ændringer inden for fagene -Mange faser -Idriftsættelser undervejs -Infrastrukturforvalter er ikke ejer -Ejer styrer rådgivere -Kompleksitet større end umiddelbart antaget Faldgruber: -Glemmer eksterne grænsefladers kompleksitet -Vurderer kompleksitet i hvert fag for sig og glemmer kompleksiteten af den samlede ændring

15 www.trafikstyrelsen.dk 1. 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Usikkerhed -Nyskabelse og kompleksitet set samlet -Det ”svageste led” bestemmer -Hvis nyskabelse ofte også komplekst Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde

16 www.trafikstyrelsen.dk ­Vægter tungt i signifikansvurderingen ­Konsekvens af de sandsynlige værst-tænkelige scenarier ­Hensigtsmæssigt med fareidentifikation ­Med passagertrafik oftest en eller flere dræbt(e) ­Uden passagertrafik oftest højst en dræbt ­Barrierer der vedrører selve ændringen må ikke medtages Konsekvens Faldgruber: -Medtager tekniske regler som barrierer -Ser på: DET MEST SANDSYNLIGE værst tænkelige scenarie og ikke De sandsynlige VÆRST TÆNKELIGE scenarier Et tænkt eksempel: -Ændringer af det statiske system på en sporbærende bro -Værst tænkelige konsekvens: Flere dræbte

17 www.trafikstyrelsen.dk Kriterier 1.Akkumulation 2.Nyskabelse 3.Kompleksitet 4.Konsekvens 5.Overvågning 6.Reversibilitet Usikkerhed Høj Middel Lav Meget lav Lettere til skade Alvorligt til skade 1 dødFlere døde

18 www.trafikstyrelsen.dk -Skal nye forskrifter udarbejdes? Overvågning ­Forudsætter: At man kan gribe ind før svigt ­Overvågning skal forstås bredt (vugge til grav) ­Vurdere overvågning i ændringens livscyklus Projektering Udførelse Drift & vedligehold Start Slut Livscyklus -Vil fejl kunne fanges ved simpel opmåling? -Er kontrollen ren rutine? -Krav til kompetencer? -Krav til uafhængighed af kontrollen?

19 www.trafikstyrelsen.dk Overvågning Faldgruber: -Overvågning begrænset til kontrol i driftsperioden -Man glemmer uafhængig kontrol i projekteringsfasen Et eksempel: Samarbejde med Banedanmark: Overvågning af ændringer på broer og konstruktioner Projekteringsfasen: -Validering -Kompetencekrav til validatorer -Ramme for validators beføjelser

20 www.trafikstyrelsen.dk 3. Flytte grænser - hvad skal der til?

21 www.trafikstyrelsen.dk Status Status – de første 9 måneder -63 signifikansvurderinger -Før sommerferien enighed 50% -Samlet i perioden ca. 75% enighed

22 www.trafikstyrelsen.dk Signifikante ændringer Ikke- signifikante ændringer Vedligehold Signifi kant Ikke-signifikante ændringer Vedligehold Flytte grænser ­Anvend tilstrækkelige kompetencer ­Sørg for, at den foreløbige systemdefinition er entydig ­Foretag hasardidentifikationen uden ”forbudte” barrierer ­Etabler formaliserede kontrolprocesser ­Analyser overvågning vha. kontrolprocesserne gennem hele ændringens livscyklus

23 www.trafikstyrelsen.dk Fremtiden Forudsætter: Velfungerende sikkerhedsledelsessystem

24 www.trafikstyrelsen.dk Spørgsmål?


Download ppt "Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google