Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger."— Præsentationens transcript:

1 Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger (blok, selektion, gentagelse) Udtryk og operatorer Brug af BlueJ’s Code Pad Afleveringsopgave: Skildpadder (Turtles)

2 ● Syntaktiske elementer i Java Reserverede ord (keywords) –class, new, public, private Navne (identifiers) –Person, int, boolean, String, Date, p, a, turn, move, day, month, year,... Konstanter (literals) –"Aarhus Universitet", 1928, 5.78, true,... Specialtegn (special characters) –; ( ). { } = +  == < <= // /* */ /**... Luft (white space) –linjeskift, mellemrum, tab,... –kan indsættes vikårligt mellem syntaktiske elementer uden at betydningen påvirkes 2

3 Java style guide Navngivning –Navne skrives på engelsk (eller amerikansk) og skal være velvalgte (beskrivende) –Klasser: med stort CamelCase eks.: Person, String, NumberDisplay, –Variabler og metoder: med lille camelCase eks.: firstName, trackName, displayString Indrykning –Alt mellem {} rykkes ét ’hak’ ind –For hvert ekstra niveau af {} rykkes endnu et ’hak’ ind BlueJ styleguide: http://www.bluej.org/objects-first/styleguide.html public class Person { private int age; public Person() { age = 32; } 3 Link public class Person { private int age; public Person() { age = 32; } Mine slides BlueJ editor

4 Hvad gør nedenstående kode? 4

5 5 Præcis det samme Det er de samme instruktioner De er nu meget lettere at læse og forstå Vi har været omhyggelige med linjeskift og indrykningerne, og brugt editorens Auto-layout funktion Bemærk at editoren bruger farver til at vise kodens komponenter Grøn: Klassen Gul: Konstruktører og metoder Gråtoner: if-sætninger, for-løkker og lignende Hvid: simple sætninger

6 ● Simple sætninger Assignment –udregner værdien af udtrykket på højresiden og tildeler denne værdi til variablen på venstresiden v = exp; object-reference.method(…); method(…); w.eatLeaf(); c.moveTo(200,300); x = x + 1; x = 3 * w.getLeavesEaten(); move(100); turn(90); Internt metodekald (i samme objekt) Eksternt metodekald (i andet objekt) 6

7 Interne metodekald public class Wombat extends Actor { public boolean foundLeaf(){... } public void eatLeaf(){... leavesEaten= leavesEaten + 1; } public void act() { if ( foundLeaf() ) { eatLeaf(); }... } w: Wombat act() foundLeaf() eatLeaf() 7 UML sekvensdiagram

8 Eksterne metodekald public class AnimalTrainer {... SkilledTurtle t;... t = new SkilledTurtle();... public void doShow() { t.square(50); t.square(100); t.boxes(10); } doShow() a: AnimalTrainert: SkilledTurtle square(50) square(100) boxes(10) 8 UML sekvensdiagram

9 ● Sammensatte sætninger Iteration (gentagelse) { S1 S2 … Sn } if ( exp ) S1 if ( exp ) S1 else S2 for (exp1; exp2; exp3) S while ( exp ) S Blok (sekvens) Selektion (valg) 9

10 Eksempel på blok (sekvens) public void setTime(int hour, int minute) { hours.setValue(hour); minutes.setValue(minute); updateDisplay(); } 10 Blok med to eksterne og et internt metodekald

11 Eksempel på selektion (valg) public void timeTick() { minutes.increment(); if ( minutes.getValue() == 0 ) { // it just rolled over! hours.increment(); } updateDisplay(); } 11 Hvis minut-værdien er lig med 0, er vi netop startet på en ny time, og time-værdien skal derfor tælles op

12 Eksempel på selektion (valg mellem to) public String getDisplayValue() { if ( value < 10 ) { return "0" + value; } else { return "" + value; } Kan denne del undværes? Nej. Så returnerer vi værdien af feltvariablen value, som er et heltal (og vi vil få en typekonflikt) 12 Hvis et af argumenterne til + operatoren er en streng, konverteres det andet argument automatisk til en streng (og + betyder konkatenation)

13 Eksempel på indlejret selektion public void act() { if( foundLeaf() ) { eatLeaf(); } else { if( canMove() ) { move(); } else { turnLeft(); } 13 Den "røde" if-sætning er indlejret i else-delen af den "grønne" if-sætning

14 Eksempel på ”dårlig” kode 14 public boolean isTeenager() { boolean result; if ( 13 <= age && age <= 19 ) { result = true; } else { result = false; } return result; } public boolean isTeenager() { return (13 <= age && age <= 19); } boolsk udtryk 10 linjer kode 3 linjer kode Metoden tjekker om personen er teenager

15 Andet eksempel på ”dårlig” kode if ( female == true ) {...} 15 if (female) {...} if ( female == false ) {...}if (!female) {...} Helt galt går det, hvis man kommer til at skrive if (female = true) {...} if (female = false) {...} –Assignment, som ændrer værdien af female –Hvorfor klager oversætteren ikke? Parenteserne skal jo indeholde et boolsk udtryk feltvariabel af type boolean (boolsk udtryk) x = y = 37; Assignment, men også et udtryk med værdien 37, som så assignes til x Parenteserne indeholder lovlige boolske udtryk, men de tester ikke det, vi havde til hensigt, og de ændrer female negation

16 Eksempler på iteration int i = 0; while ( i<4 ) { c.move(length); c.turn(90); i++; } for ( int i=0; i<4; i++ ) { c.move(length); c.turn(90); } 16 while-løkker er mere fleksible end for-løkker Man skal selv huske at initialisere og opdatere for-løkker bruges, når man på forhånd ved, hvor mange gange løkken skal gennemløbes for-løkke while-løkke De to løkker gør det samme (gentager move og turn operationerne 4 gange)

17 ● Udtryk bruges forskellige steder Højresiden af assignment –skal have sammenlignelig type med variablen på venstresiden Argumenter til metodekald –skal have sammenlignelig type med parametrene Betingelser i selektions- og iterationssætninger –boolsk udtryk (sandhedsværdi: true eller false) –initialiserings- og opdateringsudtryk i for-løkke 17

18 Udvalgte operatorer Aritmetiske operatorer + - * / %... && || !... == != = Nogle operatorer er overloadede –Kan bruges på argumenter af forskellig type + kan betyde læg sammen + kan også betyde konkatenation af strenge 18 Relationelle operatorer Logiske operatorer new er også en operator new Class(...); Præcedens regler –Bestemmer rækkefølgen, som operatorerne udføres i –4 + 3 * 5 evaluerer til 19 Java har 15 niveauer –Brug parenteser, når I er i tvivl –Søg i Google efter: ”java operator precedence” ^ bitvis eksklusiv OR

19 ● Brug af BlueJ’s Code Pad 19 ► ► ► ► ► ► ► ► I Code Pad’en kan man indtaste erklæringer, sætninger og udtryk –Erklæringer og sætninger udføres –Udtryk evalueres Code Pad Brug Code Pad’en til hurtige eksperimenter –Mere komplekse eksperimenter laves via en testklasse

20 ● Afleveringsopgave: Skildpadder (Turtles) I Greenfoot skal I lave en subklasse til klassen Turtle med metoder til at tegne en række forskellige avancerede tegninger, i stil med nedenstående: World 20 Skildpadde

21 ● Opsummering 21 Java styleguide –Navngivning –Indrykning Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger (blok, selektion og iteration) Udtryk –Operatorer, overloadning, præcedens regler, og brug af parenteser Brug af BlueJ’s Code Pad –Eksperimenter med erklæringer, sætninger og udtryk Afleveringsopgave: Skildpadder (Turtles)

22 Det var alt for nu….. … spørgsmål 22


Download ppt "Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google