Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen kha@servicestyrelsen.dk

2 Dagsorden 10.00-10.05: Velkomst 10.05-10.55: Baggrund, proces og indhold i den fælles løsning 10.55-11.00: Pause 11.00-12.00: Brugeradministration, profiler og rettigheder 12.00-12.35: Frokost 12.35-13.30: Indberetningen fremover 13.30-13.40: Pause 13.40-14.00: Opsamling

3 Baggrund, proces og indhold Kan vi gøre det lidt enklere? 1) Én indberetningskilde; ét system 2) Færre variable 3) Bedre brug (genbrug) af data

4 Baggrund, proces og indhold Bedre brugergrænseflade! Bedre teknologi! Bedre overblik!

5 Baggrund, proces og indhold

6 Arbejdsgrupperne: Jura Datasikkerhed Teknik og validering Organisering & Begreber www.socialebegreber.dk

7 Baggrund, proces og indhold SIB (Stofmisbrugere i behandling) VBGS (Ventetider vedr. behandlingsgaranti for stofmisbrugere) Kvalhep (kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling og den nationale handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C) DanRIS (Dansk registrerings- og informationssystem)

8 Baggrund, proces og indhold Enkelte ændringer i registrene: VBGS Myndighedsstart/-slutdatoer SIB Uddannelse, indvandrer/flygtning Hovedstoffer (ordinerede) DanRIS NY version af ASI-skemaet (hovedstoffer, lønindkomst/indtægtsgrundlag spm. 24-25) Ydelser er baseret på data fra Tilbudsportalen

9 Brugeradministration, profiler og rettigheder Brugeradministration, profiler og rettigheder

10 Brugeradministration, profiler og rettigheder Hvem skal indberette til Stofmisbrugs- databasen, og hvad skal de indberette? Hvem?Hvad? Myndigheder (kommuner)SIB, VBGS og kvalhep Tilbud (behandlingssteder)DanRIS

11 Brugeradministration, profiler og rettigheder

12

13 Alle myndigheder og tilbud er oprettet i systemet Alle myndigheder og tilbud har en administrator Administratorerne har et midlertidigt kodeord (skal skiftes!) Ingen andre brugere er oprettet Kun administrator kan oprette brugere

14 Brugeradministration, profiler og rettigheder Fire typer af profiler 1.Administrator – brugeroprettelse, tildele rettigheder mv. 2.Indberetter – oplysninger vedr. SIB, VBGS eller DanRIS 3.Sundhedsfaglig indberetter – oplysninger vedr. kvalhep 4.Leder – kan se indberettede data

15 Brugeradministration, profiler og rettigheder Register/indberetningHvilken profil kræves? SIB + VBGS Indberetter Organisation: Myndighed Kvalhep Sundhedsfaglig Organisation: Myndighed DanRIS Indberetter Organisation: Tilbud

16 Brugeradministration, profiler og rettigheder Overdragelse af rettigheder (kun hvis nødvendigt!) Kræver indgåelse af en samarbejdsaftale!! Fra myndighed til myndighed: Medarbejder i Århus Kommune kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Samsø Kommune Århus Kommune er varetagende kommune for Samsø Kommune Fra myndighed til tilbud: Medarbejder på Odense Rusmiddelcenter kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Nordfyns Kommune Odense Rusmiddelcenter er forvaltende indberetter for Nordfyns Kommune

17 Brugeradministration, profiler og rettigheder FRA: TIL: MyndighedTilbud Myndighed Varetagende (fulde rettigheder) Tilbud Betroet (fulde rettigheder) Forvaltende (begrænsede rettigheder) Varetagende (fulde rettigheder)

18 Brugeradministration, profiler og rettigheder Administrator kan for HVER enkelt bruger afgøre, hvem der skal tildeles de mulige indberetningsrettigheder. Hvis ex. tre kommuner har tildelt rettigheder til et tilbud, så kan adgangen til at indberette fordeles på tre brugere med én kommune hver.

19 Frokost Vi ses igen kl. 12.35!

20 Indberetningen fremover Hvad nu? Administrator er oprettet i alle organisationer: Mail bliver sendt ud pr. e-mail med login (midl. adgangskode) til alle myndigheder og tilbud (Informationsmail) Brugervejledning, fællesindhold og definitioner (begreber) Dokumentation, snitfladebeskrivelse mv. Undervisning

21 Indberetningen fremover Datamigrering Data er overført fra gamle systemer (SIB, VBGS og DanRIS) Noget data er tilpasset (ex. nye værdier for variable) Noget data er ikke overført! (Hvis konflikt med forretningsregler i nyt system) Beskrivelse af regler på hjemmesiden

22 Indberetningen fremover Indberetning åbner 22. juni 2011 System-til-system brugere kan fortsætte indberetning indtil de er koblet op mod det nye system. Gl. systemer afvikles 31. december 2011 (Endelig datakonvertering foretages)

23 Indberetningen fremover Hvad skal I gøre? Modtage mail med admin-login Oprette relevante brugere med relevante profiler Kontrollere data i systemet (henvend jer, hvis problematisk FØR I retter) Evt. fortsætte med system-til-system indberetning, som hidtil

24 Indberetningen fremover Hvad skal I gøre? DanRIS Ydelser oprettes i Tilbudsportalen Medarbejderoplysninger (DanRIS) oprettes i Tilbudsportalen Ydelespakker skal oprettes i Stofmisbrugsdatabasen/DanRIS (på baggrund af data fra Tilbudsportalen) Kvalhep Husk indberetningen til kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling og den nationale handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C! Gælder alle nyindskrevne i behandling fra 1. januar 2011.

25 Opsamling Kontakt: support@servicestyrelsen.dk 7242 3759 www.stofmisbrugsdatabasen.dk www.socialebegreber.dk


Download ppt "Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google