Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHolger Skov Redigeret for ca. et år siden
1
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference, Nyborg Strand, 18. maj Bente Jensen Lektor, ph.d. Danmarks Pædagogiske Universitet
2
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Indhold Social arv? Forbedring af børns livs-chancer Hvad siger hidtidig forskning? Den danske undersøgelse? Diskussion af resultater i in- og eksklusionperspektiv Videre perspektivering
3
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Social arv Drejer sig overordnet om ulige fordeling af muligheder og risici i befolkningen −Risici Økonomisk, kulturelt, socialt Marginaliseringsprocesser
4
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Forbedringer af børns livs- chancer Ved satsning på 2 spor: −Fremme af børns kompetencer (lærings-/intellektuelle og sociale) −modvirkning af risikoprocesser (eksklusion)
5
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning Om ’træfsikkerhed’ i tidlig indsats i dagtilbud? − Læringsprogrammer − Målrettede, systematiske − Sociale relationer − Handlingsorientering (innovation/forandring) − Faglighed, ledelseskompetence
6
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger hidtidig forskning − Tidlig indsats − Intensiv, vedvarende − Forældreinvolvering − I barnets dagligdag i institutionen − Rammebetingelser − Organisation, ressourcer, kommunal opbakning
7
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Positive effekter Voksen – barn relationer Barnecentrerede læringsaktiviteter Forældreinvolvering Uddannet personale Strukturelle forhold Tid, intensitet
8
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Intervention - I et handlekompetenceperspektiv?
9
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Ref: Jensen, B. (2005). Kan daginsti- tutioner gøre en forskel? www.sfi.dk Metode survey (N=1000/2722) observation (N=4/50)
10
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Den danske undersøgelse Baggrund 95 % af danske børn, i alderen 3-6 er i dagtilbud Læreplaner vedtaget politisk, juni 2004 Teoretisk grundlag social arv – i et kompetence- perspektiv
11
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hovedpointer Børns signaler Pædagogik, indsatser Effektvurderinger Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Konklusion – om kvalitet
12
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Identifikation af udsatte børn Signaler på ’udsathed’: Socio-emotionelle signaler Intellektuelle signaler – sproglige, læringsorienterede Relationelle signaler
13
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser Generelt pædagogik er kompetenceudvikling, selvstændighed, barnecentrerede aktiviteter, fremme af motivation for læring Indsatser mere snævre - rettet imod at give støtte til det enkelte barn (mangelsyn) Få arbejder med alternative mulig heder for forandringer (ressourcesyn, innovation)
14
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Pædagogik, indsatser 50 % af institutionerne arbejder med specifikke og målrettede programmer 15 % af institutionerne arbejder med systematiske programmer, som set internationalt
15
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Effektvurderinger 64 % vurderer at daginstitutioner kan gøre en forskel – her og nu 31 % vurderer at forskellen rækker ind i skolen, så skolefærdigheder øges 24 % vurderer at forskellen rækker videre frem til voksenlivet
16
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitetsvurderinger – ’best practice’? Følgende forhold vurderes af størst betydning for at højne effekten Faglighed, uddannelses- efteruddannelsesforhold Rammebetingelser (fx tid, ressourcer, normeringer, fysiske rammer) Forvaltningsmæssig opbakning, tværfagligt samarbejde og netværksarbejde
17
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Diskussion af resultater I kompetenceperspektiv I inklusions- og eksklusionsperspektiv
18
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre? Styrke pædagogiske metoder rettet mod handlekompetence (udsatte børn) Styrke pædagogisk faglighed via handlekompetence (pædagoger) Styrke den pædagogiske opmærksomhed Styrke ledelseskompetencer Styrke metoder til forældre- involvering
19
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hvad kan man gøre? Styrke det tværfaglige samarbejde Sikre rammebetingelser der faciliterer udviklings- og forandringsprocesser Sigte imod reformer i uddannelse/-efteruddannelse Sikre tidlig indsats mht. læring (som internationalt: Early Childhood Education)
20
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Hvem kan/skal gøre hvad … Staten Kommunen Dagtilbuddet
21
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Et forsknings bidrag 2006-2009 Social arv og daginstitutioners betydning omsættes i et eglt interventions og effektstudie (det første i Norden) ”Handlekompetence i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – intervention og effekt” (HPA) Se folder www.dpu.dk/hpawww.dpu.dk/hpa
22
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 HPA-intervention INTERVENTION Kvalifikations-pakke Procesudvikling Vidensudvikling Implementering SCREENING Vurdering/måling af børnenes kompetenceniveau (3 nedslag) EFFEKTANALYSE m.v. Har interventionen haft en målbar effekt – virker det i et handlekompetenceperspektiv? -Læringsmæssigt -Socialt
23
Bente Jensen, bj@dpu.dk LANDSKONFERENCE 2006 Kvalitet i dagtilbud Øges bedst gennem en samlet videns-akkumulerende og koordineret strategi med fokus på Praksis– og kvalitetsudvikling - evidensbaseret Opsamling og systematisering af viden (nationalt og internationalt) Vidensudvikling, -deling og - anvendelse i samspil mellem forskning, uddannelse og praksisfeltet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.