Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen."— Præsentationens transcript:

1 Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen

2

3 er samarbejdet med de pårørende vigtigt ? Hvorfor

4  Hele familien bliver ramt Der er chok, krise, sorg, angst - og håb Der er ”forhøjet kriseberedskab” (”det røde felt”) Den ramte kan ændre en del af sin personlighed Samlivet med den ramte har markante følger for den raske Nogle pårørende kan af og til blive mere påvirket end den ramte selv  Pårørende er ”et vidt begreb”: Ægtefælle - partner Børn Søskende Evt. forældre Venner, bekendte, arbejdsplads Fordi:

5  at tænke de pårørende med ind i behandlingen – de pårørende er oftest positive ift. indsatsen over for den ramte og er desuden en vigtig kilde til informationer om den ramte  at samarbejdet bliver tillidsfuldt  at de pårørende ved noget om, hvordan tilværelsen kan ændres  at forsøge at finde ud af hvordan man lever videre som pårørende til en hjerneskaderamt person Involvering af pårørende har påvist en positiv effekt på rehabiliteringen Derfor er det vigtigt

6 Kontakt til - og undervisning af pårørende. Under indlæggelsen Efter udskrivning  I hjemmet  Andre steder  På ViSP  Telefonisk  Pårørendeundervisning i grupper Pårørendeundervisning

7 Undervisningen foregår over 2 aftener à 2,5 time. Det er for de pårørende – uden den ramte. Kort gennemgang af hjernens opbygning og funktion Typer af skader - årsager Hvilke problemer kan der komme efter en skade Belastninger for de pårørende Pårørendes reaktioner Den nye hverdag – savnet Pårørendeundervisning i grupper

8 De pårørende fortæller deres historie og har spørgsmål. Udveksling af erfaringer og evt. støtte. Litteratur, film, artikler, web-sider, pjecer og brugerorganisationer. Er der noget l aktuelt har brug for vejledning til?

9 Brug og erkend ændringer (den hjerneskaderamte er anderledes end tidligere – find de positive aspekter i det) Beton dine grænser (tydeligt og respektfuldt – det kan være nødvendigt mange gange) Benævn dine behov og ønsker (sig dem højt og i utvetydige vendinger) Bevar dine oaser (du skal have fyldt på) Bevar din relation til den hjerneskaderamte (så vidt muligt skal du fortsat være ægtefælle, forældre, barn eller søskende) Bevæg dig hele tiden (i zonen for næste udviklingstrin – lad den hjerneskaderamte gøre så meget som muligt, også det I ikke troede var muligt) De 6 B’er

10 På trods af strukturændringerne ønsker vi at kunne fastholde de nuværende tilbud til de pårørende at differentiere tilbuddet til børn af… - søskende til… - forældre til… - det øvrige sociale netværk… at optimere indsatsen over for forældre til børn og unge med erhvervet hjerneskade Visioner


Download ppt "Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google