Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

5. marts 2008 Tiltag på bivirkningsområdet i 2008 Eva Astrup, Kommunikationsmedarbejder Nina Vucina Pedersen, Kommunikationsmedarbejder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "5. marts 2008 Tiltag på bivirkningsområdet i 2008 Eva Astrup, Kommunikationsmedarbejder Nina Vucina Pedersen, Kommunikationsmedarbejder."— Præsentationens transcript:

1 5. marts 2008 Tiltag på bivirkningsområdet i 2008 Eva Astrup, Kommunikationsmedarbejder Nina Vucina Pedersen, Kommunikationsmedarbejder

2 2 Hvorfor? Den ene sag afløser den anden i medierne. Undersøgelse viser, at folk ikke ved, at de selv kan melde bivirkninger, men de synes, at muligheden er vigtig. Konklusionen er klar: Fortæl hvor og hvordan!

3 3 ”Er der bivirkninger ved din medicin?”

4 4 ”Du kan selv gøre noget” (du kan selv indberette) ”Din læge kan hjælpe” (lægen kan vurdere, om behandlingen skal ændres og give os supplerende oplysninger, når vi skal vurdere en mulig bivirkning) ”Det betaler sig”… (information om en bivirkning fører ind i mellem til, at praksis for at bruge en medicin bliver ændret – derved undgår andre at få bivirkningen).

5 5 Hvem får folderen? Praktiserende læger Udvalgte apoteker gennem Apotekerforeningen Hospitaler Patientforeninger.

6 6

7 7 Indgang via www.meldenbivirkning.dk Bannere og omtale på fx Netdoktor.dk, Sundhed.dk, dr.dk/sundhed.dk og patientforeningers netsteder (+ medlemsblade). Samarbejde med Danske Patienter, Ældresagen… Go-cards og anden annoncering?

8 8 Mere brugervenlige indberetningsskemaer Ny struktur Nyt design Gøre sproget mere let Flere drop-down-lister Adskille patienter og pårørende Info-bokse, der skal vejlede brugerne undervejs

9 9 Hvorfor revision af indberetnings- skemaer? Borgerne om indberetningsskemaet: -Ulogisk opbygning af skemaerne -Forstår ikke alle felterne, fx ’Mistænkt lægemiddel’ -Retorikken er stiv, stejl og kantet -Hjælpeteksterne er for skjulte -Forklar, hvorfor oplysningerne er vigtige

10 10 Hvorfor revision af indberetnings- skemaer? Sundhedsprofessionelle om indberetningsskemaet: -Formuleringerne er mærkelige -Hjælpeteksterne er for skjulte -For mange felter, der gør skemaet uoverskueligt -Designet er for tungt og kedeligt

11 11 Det dynamiske indberetningsskema Et indberetningsskema, der er integreret i lægernes praksissystemer LMS – definerer, hvordan info skal se ud samt udvikler system til at modtage info

12 12 Nyt indberetningsskema til vacciner Særlige bivirkninger ved vacciner Samme skema, som de øvrige indberetningsskemaer, men med supplerende spørgsmål, der knytter sig specielt til vacciner

13 13 Kampagneartikler – rettet mod alle sundhedsprofessionelle Artikler til diverse sundhedsfaglige tidsskrifter Annoncer til diverse sundhedsfaglige tidsskrifter Informere løbende i et tidsskrift om forskellige sikkerheds-issues vedrørende medicin -Advarsler -Anmeldelser af bestemte lægemidler -Nye anbefalinger

14 14 Interaktionsdatabasen – er blevet mere brugervenlig

15 15

16 16 Andre tiltag – ideer Workshops/undervisning rettet mod lægestuderende og læger Undersøgelse af lægers indberetning af bivirkninger og holdning til samme


Download ppt "5. marts 2008 Tiltag på bivirkningsområdet i 2008 Eva Astrup, Kommunikationsmedarbejder Nina Vucina Pedersen, Kommunikationsmedarbejder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google