Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRebecca Schmidt Redigeret for ca. et år siden
1
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum
2
Hvad I har i vente… Stx: Indledende overvejelser ved forløbsplanlægning. Hf: Ditto. Forløbspræsentation, stx. Eksempler på arbejdsformer, hf.
3
LÆREPLAN OG VEJLEDNING STX
4
Læreplan – 2.1 Faglige mål Eleverne skal kunne: redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
5
Læreplan – 2.1 Faglige mål redegøre for religionsfænomenologiske begreber som myte (kosmogoni, eskatologi), ritual, religiøse specialister, kult og axis mundi karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst formulere sig om religiøse etiske problemstillinger demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
6
Læreplan – 2.2 Kernestof Kernestoffet er: Kristendommen set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
7
Læreplan - 3.1 Didaktiske principper Af fagets uddannelsestid anvendes ca. 30 pct. på kristendommen.
8
Vejledningen (”Råd og vink”) GT: Ganske få centrale tekster Fx skabelse, syndefald, pagtstanken, Messias Formål: Se både kontinuitet og spændingsforhold mellem GT og NT
9
Vejledningen (”Råd og vink”) NT: Evangelietekster og evt. paulinske Formål: Fokus på kristendommens formative skikkelse Og generelt: Fortrolighed med den bibelske fortælling
10
Vejledningen (”Råd og vink”) Nedslag i kristendommens historie Fx Augustin, Frans af Assisi, reformationen, vækkelserne i det 19. århundrede Nutidig, levende kristendom – lokalt og globalt
11
ØVRIGE INDLEDENDE OVERVEJELSER
12
Hvad der også kan spille ind: Er kristendom det første forløb eller et senere? Hvilke andre forløb skal klassen have? Er der mulighed for fagligt samspil (fx med oldtidskundskab, historie, biologi…)? Har eleverne særlige faglige interesser? Hvilken studieretning? (Toning!)
13
Eksempler på toning Naturvidenskabelig studieretning Fokus på tro/viden, verdensbilledet… Samfundsvidenskabelig studieretning Fokus på den sociale dimension, kirkens rolle i samfundet, aktuel debat… Sproglig/humanistisk studieretning Tekstlæsning, genrer, kristendommen i andre lande… Musisk/kunstnerisk studieretning Salmer, kirkemusik (også frikirker!), kunst
14
LÆREPLAN HF OG HF-E
15
Faglige mål som undervisning i krd. på hf-e bl.a. skal bidrage til: a) analysere, fortolke og perspektivere fagets dokumentariske materiale, herunder vurdere hvorvidt et givet materiale anskuer en religion indefra eller udefra, dvs. fra en deltagersynsvinkel eller et eksternt, evt. religionskritisk synspunkt c) gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne d) redegøre for væsentlige sider af kristendommen i dens nutidige, historiske og formative skikkelse med hovedvægt på nutiden f) redegøre for centrale religiøse fænomener g) sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning h) demonstrere en reflekteret forståelse af religioners og livsanskuelsers betydning for menneske, samfund og kultur
16
Fællesfaglige mål som undervisningen i kristendom i ks skal bidrage til opfyldelsen af: redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger og deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier anvende viden om centrale epoker til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmarkshistorien sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning
17
Kernestof i hf og hf-e Kernestoffet for hf kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster samt tekster fra det Gamle og det Ny Testamente. Kernestoffet for hf-e kristendommen, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster, enkelte tekster fra kristendommens historie samt tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente.
18
Overvejelser i forhold til kursistgruppen: Aldersfordeling Erfaringsbagagen: kan nogen bidrage med indefra-vinkler eller egne erfaringer i øvrigt Kontakter til relevante ekskursionsmål Samarbejdsevner: valg af arb. former mm. Særlige interesser: hvad tænder denne gruppe på? Vanskeligheder ift. faglig læsning
19
KRISTENDOMSFORLØB STX
20
Den gode start QUIZ! Aktiverer deres forhåndsviden Giver mig et vist indtryk af forhåndsviden Får dem til at tro, det bliver sjovt! Og så kan de lige klare trosbekendelsen og skabelsesberetningen… LEKTION 1
21
LEKTION 2 Myte Teologi Antropologi Kosmologi Dagens begreber:
22
LEKTION 2 – eller senere
23
LEKTION 3
28
Kreativt eller innovativt? AAutentisk problem AAutentisk modtager NNyt i konteksten VVærdi for andre
29
LEKTION 6 Sig mere om teksten end den selv siger. - Viden og fagbegreber
30
Karakterisere… (10%)Analysere… (60%)Perspektivere… (30%) (hen til teksten)(ned i teksten)(ud af teksten) Genre, forfatter, titel Tid, sted Afsenderposition: Indefra/udefra Kontekst, intenderet modtager Kort præsentation af emne/problemstilling Særlige træk ved form eller indhold Resumé/parafrase Komposition (inddeling) Grundpåstand/-synspunkt/- holdning. Tema(er), hovedsigte Kontraster i teksten Centrale passager Centrale begreber; underforståede forestillinger Verdenssyn, menneskesyn, gudsopfattelse Argumentation Sproglige særpræg, retorik Kildekritik, lødighed Repræsentativitet (centrum/periferi, elite/mainstream) Hvad er (sammenfattende) særegent for teksten? Hvorfor findes teksten (intention og teksthistorie)? Perspektivering: Andre læste tekster (med samme eller modsatte grundanskuelse) Historisk (den sammenhæng, teksten indgår i) Tematisk (anden sammenhæng)
31
Billedeksempler LEKTION 7
32
Billedeksempler LEKTION 7
33
Billedeksempler LEKTION 7
34
Lektion 8: KÆPHEST Lektion 9: GRUPPESTRESS
35
Innovation Autentisk problem Autentisk modtager Nyt i konteksten Værdi for andre
36
Fotoopgave
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.