Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan."— Præsentationens transcript:

1 M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan de ikke o Kontaktforældrenes (eller andre planlægningsansvarliges) rolle o Opgaver lige nu – den praktiske tilrettelæggelse o Interview med forældrene om fremtidens drømmeskole – hvem har lyst til at deltage?

2 H VORFOR DETTE INITIATIV Først og fremmest fordi vi gerne vil give lærerne mulighed for at diskutere skolen og dens udvikling en hel dag Derudover fordi vi tror, at det kan blive en rigtig god dag, som børnene (og de deltagende forældre) vil huske som noget særligt

3 H VAD SKAL DER SKE I KLASSERNE DENNE DAG I Der skal være undervisning fra kl. 8.00 til kl. 13.30 i alle klasser Vi har ”lånt” en leder fra Højdevangens Skole, lige som Lisbeth er på kontoret og kan hjælpe med alt det praktiske Der er x-antal vikarer på skolen, som hjælper i de klasser, hvor forældrene ikke har mulighed for at være tilstede, og hvor der er behov for det.

4 H VAD SKAL DER SKE I KLASSERNE DENNE DAG II Der hvor det er muligt, varetager forældrene undervisningen. Man kan være der 1 time, man kan være der hele dagen. Og om man deltager eller ej er FRIVILLIGT. Der er ingen forventning om, at alle forældre deltager. Det gælder også for kontaktforældrene.

5 H VAD KAN FORÆLDRENE OG HVAD KAN DE IKKE Forældrene kan frit finde på, hvad de vil lave med børnene f.eks.: Spise fælles morgenmad Læse højt Fortælle om noget fra deres arbejdsplads/noget de ved særlig meget om Lave lege indenfor eller på skolens udendørs arealer Gennemføre almindelig undervisning (her kan hentes inspiration hos klassens lærere)?? Bruge gymnastiksalen, hvis børnene har idræt på skemaet om fredagen Forældrene kan ikke tage børnene med udenfor skolens område Forældrene kan ikke bruge skolens værksteder (sløjt, billedkunst) eller musiklokaler Hvad kan forældreneHvad kan de ikke

6 F RIKVARTER Kl. 8.00 ( skolestart) Kl. 9.30 - 9.45 (frikvarter) Kl. 11.15 (spisning) Kl. 11.35 – 12.00 (frikvarter)

7 H VORDAN KAN SKOLEDAGEN TILRETTELÆGGES Det er der selvfølgelig frit spil for! Det vigtige er, at der er forældre tilstede både i undervisningstiden og i frikvartererne. Der skal være minimum 2-3 forældre til stede på alle tidspunkter i løbet af dagen Mulige intervaller kunne være: Kl. 8.00 - 9.45 (2 lektioner + 15 minutters frikvarter) Kl. 9.45- 11.35 (2 lektioner + 20 minutters spisepause) Kl. 11.35 – 13.30 (25 minutters frikvarter + 2 lektioner) Husk at frikvarterne også skal dækkes

8 H VAD SÅ NU ? Det skal findes ud af, hvor mange forældre fra de enkelte klasser, som har lyst til at være med til at planlægge og afholde dagen Det skal findes ud af, om der er børn der ikke kommer den dag, sådan at man kender det reelle antal af børn Vi foreslår: At I (eller 2-3 andre ansvarlige) først finder ud af, hvem der har lyst til at deltage på dagen ved at sende en besked på intra (eller vha et andet medie) At I (eller 2-3 andre ansvarlige) dernæst på et møde eller over intra dels fordeler dagen timer, dels planlægger dagens indhold

9 T ILBAGEMELDING TIL BESTYRELSEN Vi vil gerne senest d. 18. marts have besked om, hvilke min. 2 forældre i klassen, der er ansvarlige for at koordinere dagen. Det behøves ikke at være kontaktforældrene. Send besked til jeres kontaktpersoner i bestyrelsen via intra. Vi vil gerne senest d. 4. maj have en oversigt fra jer, hvor det fremgå, hvilke forældre der deltager på hvilke tidspunkter af dagen. Oversigten sendes til jeres kontaktperson. Vi skal nok sende rykkere ud!

10 O VERSIGT FOR 1.A – ET EKSEMPEL TidsrumDeltagere 8.00-9.45Karlas mor Beate Peters mor Karen Sørens far Gustav 9.45-11.35Alexanders far Karl Lunas mor Kathrine 11.35-13.30Elliots far Lars Hannah mor Lene Kays far Knud

11 ÅrgangKontaktforældre i bestyrelsen 0. klasseElisabeth, Birgit 1. KlasseHanna, Elisabeth 2. KlasseElisabeth, Birgit 3. KlasseHanna, Elisabeth 4. KlasseHanna, Birgit 5. klasseHanna, Birgit 6. klasseElisabeth, Birgit

12 Spørgsmål?

13 I kan altid skrive til os og stille spørgsmål, når de opstår undervejs. Brug intra så alle kan se hinandens spørgsmål og svar På intra ligger der beskrivelse af det praktiske omkring dagen, disse slides mv.

14 F OKUSGRUPPEINTERVIEWS Få at få det bedste fundament for lærernes diskussion d. 15. maj, bliver både elever og forældre derfor også hørt om deres visioner og ideer til fremtidens drømmeskole. Vi vil derfor gerne invitere jer til at deltage i et fokusgruppeinterview, hvor vi kan få en mere dybdegående dialog om, hvad der kendetegner drømmeskolen set i et forældreperspektiv. Vi vil gerne have én repræsentant fra hver klasse. I må gerne melde tilbage om deltagelse til Birgit fra bestyrelsen på intra senest d. 7. april. Husk at skrive navn og hvilken klasse I repræsenterer. Bliver den der skal deltage forhindret, vil det være super, hvis han/hun vil prøve at finde en anden deltager

15 T IDSPUNKTER FOR FOKUSGRUPPPE INTERVIEW D. 14. april kl. 16.30-18.00 Interview med forældre fra 0.a, 0.b, 0.c, 0.d, 0.e, 1.a og 1.b D. 14. april kl. 18.15-19.45 Interview med forældre fra 1. c, 1. d, 1. e, 2. a, 2.b, 2.c, 2.d og 2. e D. 23. april kl.16.30-18.00 Interview med forældre fra 3.a, 3.b, 3.c, 4.a, 4.b, og 4.c D. 23. april kl. 18.15-19.45 Interview med forældre fra 5.a, 5.b, 5.c, 6.a, 6.b og 6.c


Download ppt "M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google