Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgit Poulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Risikovurderinger i jernbanesystemet Konference om sikkerhed og interoperabilitet den 7. oktober 2008, Axelborg, København Workshop II: 5. Risikovurderinger – branchens holdning og fælleseuropæiske regler Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt
2
2 Program Implementering af CSM i det danske jernbanesystem Væsentlige opgaver i risikovurderinger Debat om risikovurderinger Afslutning
3
3 CSM risikovurdering – processen i EU Dec - 2007Forslag til første udgave af CSM Nov – 2008Afstemning om CSM Primo – 2009Forordning ” En forordning er almengyldig. Den er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.” Kilde www.eu-oplysningen.dk
4
4 CSM – risikovurdering grænseflader CSM risikovurdering Godkendelse infrastruktur Godkendelse Rullende materiel Sikkerhedsmål Sikkerhedsledelses System SikkerhedsindikatorerCross-acceptance Daglig sikkerhedsledelse Risiko styring Hazard record Sikkerhedscertifikat Sikkerhedsgodkendelse
5
5 CSM 1 juli 2010 Nationale sikkerhedsregler skal være tilpasset kravene i CSM Væsentlige ændringer vedrørende rullende materiel TSI stiller krav om risikovurdering 1 januar 2012 CSM fuldt implementeret
6
6 CSM risikovurdering Implementering i Danmark Anvendelse af risikovurderinger i den danske jernbanesektor Anvendelse af risikovurderinger generelt Strategi for CSM
7
7 Implementering Regelskrivning Plan for implementering i Danmark
8
8 Implementering Branchens forventning til Trafikstyrelsens rolle Trafikstyrelsens forventninger til branchen Gap analyse, hvor er vi i dag og hvor meget skal der til for at vi kan implementere CSM
9
9 Risikoanalyse ifølge CSM
10
10 1 - Systemdefinition
11
11 Risikoanalyse ifølge CSM
12
12 2 - Hasardanalyse
13
13 Risikoanalyse ifølge CSM
14
14 3 – Principper for risikoaccept
15
15 Risikoanalyse ifølge CSM
16
16 4 - Risikoacceptkriterier Sikkerhedsniveauet i det danske jernbanesystem skal fastholdes Hvis det er rimeligt og muligt skal sikkerhedsniveauet forbedres Ved design af tekniske systemer skal fejl der direkte kan medføre katastrofale konsekvenser opfylde kravet THR ≤10 -9 h -1 (THR = Tolerable Hazard Rate)
17
17 Risikoanalyse ifølge CSM
18
18 5 - Sikkerhedskrav Hasarder og tilsvarende risici kontrolleres med sikkerhedskrav Det ændrede system skal overholde sikkerhedskraven
19
19 Granskning og dokumentation
20
20 Stikord Væsentlig ændring System definition Uafhængig granskning Dokumentation Hasardanalyse Risikoacceptprincipper Risikoacceptkriterier
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.