Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK - 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK - 2011."— Præsentationens transcript:

1 Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK - 2011

2  Beskyttelse af patienter mod skade eller risiko for skade som følge af sundhedsvæsenets indsats eller mangel på sammen

3  En utilsigtet hændelse er en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed.  4 områder er obligatoriske at indberette: ◦ 1. sektorovergange ◦ 2. medicinering ◦ 3. infektioner ◦ 4. patientuheld

4  Bekendtgørelse nr. 1 af 01-01-2011 om rapportering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet samt  Vejledning nr. 1 af 03-01-2011 om rapportering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet.  Indberetning sker via http://www.dpsd.dkhttp://www.dpsd.dk

5  Autoriserede sundhedspersoner samt personer, der handler på disses ansvar. Hvornår? Hvis konsekvensen af hændelsen er:  Patienten dør  Patienten får varige funktionstab  Der skal ske lægetilkald, indlæggelse eller betydelig udrednings- eller behandlingsintensitet  Der for flere patienter er øget plejebyrde  Når der er sket en utilsigtet hændelse med ingen eller mindre patientskade

6  Hændelsesanalyse  Kerneårsagsanalyse  Fejlkildeanalyse

7  Rapportering  Analyser  Handlingsplaner  Formidling  Forbedring  Værktøjer

8  Når der er sket en utilsigtet hændelse med ingen eller mindre patientskade og  Det vurderes, at der er et læringspotentiale forbundet med at analysere hændelsen og  Teamet omkring patienten er motiverede for at arbejde med læring og forbedring

9  Trin 1. Udvælgelse af hændelser  Trin 2. Indsamling af information  Trin 3. Indkaldelse til analysemøde  Trin 4. Rammer og spilleregler for analysen  Trin 5. Selve analysen (de fire spørgsmål)  Trin 6. Implementer ændringer og følg op  Trin 7. Del læring og hændelser med andre

10  Trin 1  Hændelser for en given periode samles  Prioritering i forhold til:  Lærings- og forbedringspotentiale  Risiko for patientskade (alvorlighedsskala)  Udvælgelse af hændelse(r) til analyse

11  Trin 1  Ingen skade  Mild – lettere forbigående skade  Moderat – forbigående skade, som krævede indlæggelse, behandling hos praktiserende læge eller øget plejebehov  Alvorlig – permanent skade, som krævede indlæggelse, behandling hos praktiserende læge, øget plejebehov eller akut livreddende behandling  Død

12  Trin 2  Udpegning af tovholder  Indsamling af information  Journaloptegnelser m.m.  Nedskrevne interviews/udsagn fra involverede  Evt. fotos  Evt. eksisterende retningslinjer  Evt. relevant litteratur  Udarbejdelse af udkast til faktuelt forløb

13  Trin 3  Analysemøder afholdes regelmæssigt  Fast dagsorden/fremgangsmåde  Rollefordeling er aftalt  Mødeleder  Tovholder  Referent

14 Trin 4 Forslag til dagsorden:  Udpegning af mødeleder og referent  Status for tidligere handlingsplaner  Prioritering af hvilke hændelser, der skal analyseres  Mødeleder repeterer spilleregler  Analyse af en eller flere hændelser  Opnå enighed om referat og handlingsplaner

15  Trin 4  Spilleregler:  En åben, ærlig og ikke-dømmende atmosfære  Fokus på læring og forebyggelse  Hensigtsmæssig sprogbrug, dvs. ingen påpegning af skyld, fejl eller ansvar  Enighed om, hvad der må deles med andre udenfor teamet

16  Trin 5 1. Hvad skete der? 2. Hvordan kunne det ske? 3. Hvad har vi lært? 4. Hvad skal vi ændre, og hvordan følger vi op?

17  Trin 5  Samarbejdsrelationer  Kommunikation  Erfaring og kompetence  Arbejdsmiljø  Udstyr og apparatur  Procedurer og retningslinjer  Barrierer mod fejl/Kontrolforanstaltninger

18  Trin 5 Kendetegn for en stærk handlingsplan er, at den er:  Konkret, realistisk og mulig at realisere indenfor en rimelig tidsramme  Adresseret - hvem gør hvad til hvornår?  Vurderet i forhold til, om den potentielt kan udløse nye uforudsete risici Test af handlingsplan:  Vil gennemførelse af denne handlingsplan fjerne eller mindske risikoen for at, en lignende hændelse kan ske?

19  Trin 6  Følg op på handlingsplaner (pkt. på dagsordenen)  Test af ændringer:  Hvad er risikoen for at denne hændelse sker igen?  Kommer der nye utilsigtede hændelser?

20  Kulturændringer  Tekniske løsninger  Forenkle processen  Mere undervisning  Sanktioner Sværhedsgrad Vanskeligt LavLet Høj

21

22  Trin 7  Husk at rapportere til DPSD  Del hændelser med andre

23

24 Kommunikation under pres Relationer  Indhold Relationer Indhold

25  Identifikation: Dit og patientens navn og alder, hvor du ringer fra.  Situation: Kun overskrifter. Centrale problem. Vitalparametre. 5-10 sek. i alt.  Baggrund: Sammenhængen, objektive data. Diagnose, funktionsniveauændringer.  Analyse: Hvad tror du problemet er?  Råd: Hvad har du behov for? Hvornår?

26  Anvendes ved  medicinordinationer  tal og numre  detaljer  Konkrete aftaler  Metode  Afsender: Giver besked  Modtager: Gentager og skriver ned og læser op  Afsender: Accepterer

27  Hvad er Sig Undskyld?  En åben og ærlig dialog med en patient, der har været udsat for en skadevoldende utilsigtet hændelse

28  Vigtige hjemmesider  www.DPSD.dk  www.sikkerpatient.dk  www.patientsikkerhed.dk


Download ppt "Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK - 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google