Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OK 13 RLTN – FAS OK13 info 6. juni 2013. 2 Rammebetingelser: Økonomisk krise Fokus på økonomien i den offentlige sektor Arbejdsgiverne (på alle områder)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OK 13 RLTN – FAS OK13 info 6. juni 2013. 2 Rammebetingelser: Økonomisk krise Fokus på økonomien i den offentlige sektor Arbejdsgiverne (på alle områder)"— Præsentationens transcript:

1 OK 13 RLTN – FAS OK13 info 6. juni 2013

2 2 Rammebetingelser: Økonomisk krise Fokus på økonomien i den offentlige sektor Arbejdsgiverne (på alle områder) er gået efter arbejdstidsregler og seniorrettigheder Arbejdsgiverne var ikke indstillet på at tage en periode mere uden ændringer

3 3 Løn Generelle lønstigninger i 2013: 0,71 % Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % - korrigeret for den forventede udmøntning fra reguleringsordningen

4 4 Reguleringsordningen Reguleringsordningen videreføres  Men på et selvstændigt regionalt beregnings- grundlag  Der er foretaget korrektioner for tekniske udsving i lønudviklingen med henblik på, at lønudviklings- tallene i højere grad afspejler lønudviklingen i regionerne

5 5 Forhandlingsresultatet RLTN – FAS: Tjeneste, vagt og særydelser (alle beløb er i aktuelt niveau) Præambel Arbejdsområde / udetjeneste Lokal løndannelse TR for overlæger Pension Andet Periodeprojekt Træder i kraft pr. 1. april 2013 med mindre andet er anført

6 6 Tjeneste (1): Tjeneste (rummer alt arbejde) kan pålægges udført på hverdage 7-21 og på lørdage 8-16 Tjeneste som ikke rummer elektive operationer og ambulatorievirksomhed kan pålægges på hverdage 7- 23 og på lørdage, søndage og søgnehelligdage 8-18 Tjenesten skal være på mindst 6 timer (sammenhængende) Alle timer indgår i arbejdstiden Har virkning fra den 1. januar 2014

7 7 Tjeneste (2): Tjeneste efter kl. 18 kan normalt ikke pålægges oftere end hvert 5. døgn Tjeneste på lørdage og søndage kan normalt ikke pålægges oftere end 2 gange pr. måned Tjeneste, der omfatter elektiv behandling, vil i særlige tilfælde (fertilitetsbehandling) tillige kunne tilrettelægges på søndage og søgnehelligdage

8 8 Tjeneste (3): Tjeneste honoreres pr. time således: hverdage 18 - 21: 177,80 kr. hverdage 21 - 23: 254,00 kr. lør-, søn- og helligdag 8 -18: 177,80 kr. Tillægget er pensionsgivende med 10 % Ved mere end 12 tjenester over 2 måneder i tidsrummet 18 - 23 betales for 13. og følgende tjenester en godtgørelse på 100 % af tillægget.

9 9 Vagt: Delvagt på hverdage og på lørdage, søndage og søgnehelligdage erstattes pr. 1. januar 2014 af bestemmelserne om tjeneste Vagt uden for tjenestestedet fortsætter uændret Beredskabsvagt fortsætter uændret

10 10 Vagt på tjenestestedet - hverdage: Pr. 1. januar 2014 er betalingen for tidsrummet kl. 18:00-08:00 ved summering af timetillæg og vagthonorar 3.834,22 kr. (vagthonoraret er i dag på 3.834,57 kr.)

11 11 Vagt på tjenestestedet weekend og helligdage: Pr. 1. januar 2014 er betalingen for en døgnvagt på 24 timer ved summering af timetillæg og vagthonorar 5.981,83 kr. (vagthonoraret er i dag på 5.801,87 kr.) Hvis døgnet deles vil eksempelvis honoreringen for tidsrummet 15.00-08:00 være 4.737,20 kr.

12 12 Vagt på tjenestestedet generelt: Vagt eller tjeneste + vagt skal mindst være på 13 timer Vagten forudsættes sædvanligvis at slutte kl. 08 Vagt på tjenestestedet kan højst pålægges hvert 6. døgn Honoreringen er pensionsgivende med 10 pct.

13 13 Tjeneste weekend og helligdag efterfulgt af vagt uden for tjenestestedet: Vagten honoreres med 1.871,37 kr. for vagten – hertil kommer betaling for tjeneste minimum 6 timer og max. 10 timer på 177,80 kr. pr. time, den samlede honorering bliver mellem 2.938,11 kr. – 3.649,37 kr. I dag 3.660,28 Pensionsdækket med 10 %

14 14 Præambel FAS krav Præambel

15 15 FAS’ krav Overlægestilling - mere end ”ren produktion” - hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse - mulighed for indflydelse på egen og afdelingens arbejdstilrettelæggelse

16 16 Præamblen Overlægernes opgavevaretagelse - bygger på høj faglighed - skal sikre behandlingsforløb, der har størst mulige effekt Faglige kompetencer - kravene stiger - kravene til evnen til at udvikle stiger - faglige netværk Overlægerne er centrale aktører

17 17 Præamblen - inddrage overlægerne i dialoger (på afd) - indflydelse bl.a. på arbejdets tilrettelæggelse - fastlæggelse af ansvar og kompetence

18 18 FAS krav Præcisering af vagtbestemmelserne - belastning i vagt, f eks uden for tjenestestedet - ligelig fordeling af vagterne

19 19 Præamblen Tjeneste, vagt og eventuelle ulemper herved fordeles ligeligt Belastning i tjeneste - indførelsen af tjeneste efter kl. 18 og med lokal dialog

20 20 FAS’ krav Forbedring af arbejdsmiljøet - hvis for høj arbejdsbelastning (intensitet, tidsmæssigt omfang og/eller arbejdstilrettelæggelse) - ret til drøftelse med afdelingsledelsen (afdækning, forebyggelse og afhjælpning)

21 21 Præamblen Vigtigt at sikre et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø For høj arbejdsmængde og/eller intensitet i arbejdet er uhensigtsmæssig: lokal dialog

22 22 Præamblen Præamblen er en del af overenskomsten Lokalt værktøj - gerne centralt støtte ved udfordringer

23 23 Arbejdsområde / udetjeneste (1): Udetjenestebestemmelsen som selvstændig bestemmelse udgår. Hovedtjenestested, vagt og evt. forøget rejsetid indarbejdes i andre bestemmelser. Hovedtjenestestedet – defineret som hidtil – er bevaret og indarbejdes i § 2, stk. 3 Honoraret bortfalder Har virkning fra den 1. januar 2014

24 24 Arbejdsområde / udetjeneste (2): Vagt kan holdes på et andet tjenestested end hovedtjenestestedet, men er der fremmøde, og/eller er det et tjenestested, hvor overlægen ikke har dagtjeneste, skal en række forhold i den forbindelse aftales lokalt Evt. forøget rejsetid skal overstige 1 time pr. dag før den indregnes i arbejdstiden

25 25 Lokal løndannelse: Forsøgsordningen fra OK 11 gøres permanent Udgangspunktet er, at overlægen forhandler med sin nærmeste leder Overlægen kan lade sig bistå af TR Danske Regioner vil arbejde for uddelegering af forhandlingsretten på arbejdsgiversiden

26 26 Procedureaftalen vedr. lokal løn: Der er sket en enkelt ændring i aftalen om lokal løndannelse for overlæger, lægelige chefer og sygehuslæger, idet det ikke længere er et krav, at der skal forhandles hvert år, dette skal fremover aftales mellem de lokale repræsentanter og regionen Foreningen vil bistå TR med at udnytte forhandlingsmulighederne Ikke brugt midler fra rammen til lokal løn – der skal forhandles inden for det økonomiske råderum

27 27 TR for overlæger: Følgende er ikke valgbare som TR: - alle ansatte efter aftalen for lægelige chefer (bortset fra overlæger ansat efter protokollat nr. 1 til aftalen - ansatte efter overenskomsten, der har fået delegeret ledelseskompetence som f.eks. budgetansvar eller personale- ansvar - nuværende TR, som er specialeansvarlige, kan fortsætte og genvælges, med mindre de har budget eller personaleansvar

28 28 Pension: Pr. 1. januar 2014 forhøjes pensionsbidraget for alle med 0,55 % - pensionsbidraget for overenskomst- ansatte bliver herefter på 18,05 % og for lægelige chefer 18,85 % Pensionsbidrag af vagthonorarer og tillæg for tjeneste er 10 %

29 29 Periodeprojekt: Periodeprojektet iværksættes pr. 1. april 2013 og skal være færdig inden udgangen af juni 2014. Formålet er bl.a.: At komme med forslag til en mere forenklet, tidssvarende og bedre overenskomststruktur At sikre ledelseskraft At skabe mere hensigtsmæssige løn- og karriereforløb

30 30 Periodeprojektet Hvorfor et periodeprojekt? Vi havde ved OK 13 et krav om justering af nuværende stillingsstruktur ved indførelse af en stilling som funktionsansvarlig overlæge Med de stadige ændringer i sygehusstrukturer ser vi flere og flere stillinger i grænselandet mellem specialeansvarlige overlæger og overenskomstansatte overlæger med særlige funktionsområder/ledelse, som er vanskelige at håndtere i den nuværende overenskomststruktur

31 31 Periodeprojektet Overenskomsten skal i dag kunne rumme et større spænd af overlæger (fra helt nye speciallæger til meget erfarne) Vi ser et fald i de overordnende lægelige ledelsesstillinger og flere mere eller mindre definerede stillinger under ledende overlægeniveau Vi vil gerne se på karriereveje for overlæger Vi vil gerne have mere fokus på forskning og uddannelse

32 32 Periodeprojektet RLTN havde ved OK 13 krav om modernisering og forenkling af overenskomster

33 33 Periodeprojektet Projektets formål ( fra projektbeskrivelsen ): At komme med forslag til en mere forenklet, mere tidssvarende og dermed bedre overenskomststruktur for overlæger At sikre ledelseskraft At tilvejebringe hensigtsmæssige og fleksible løn- og karriereforløb At skabe gennemsigtighed og overensstemmelse mellem stillingsbetegnelser, lønniveauer og øvrige ansættelsesvilkår At understøtte og fremme en optimal kapacitetsudnyttelse

34 34 Periodeprojektet Projektet analyserer (fra protokolteksten): Muligheden for at oprette/definere forskellige typer af stillinger som overlæge, hvor der skelnes mellem arbejdsindhold og ansvar Mulighederne for at en fremtidig overenskomst for overlæger kan rumme forskellige arbejdstidsregler, alt efter om overlægen har organisatorisk ledelsesansvar eller alene ledelsesansvar for behandlingssituationen/-forløbet Hvad der med fordel kan aftales centralt (i overenskomst) og hvad der med fordel kan aftales lokalt

35 35 Periodeprojektet Tidsplan: - Skal være færdig inden udgangen af juni 2014

36 36 Periodeprojektet Inddragelse af baglandet – hvordan?


Download ppt "OK 13 RLTN – FAS OK13 info 6. juni 2013. 2 Rammebetingelser: Økonomisk krise Fokus på økonomien i den offentlige sektor Arbejdsgiverne (på alle områder)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google