Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFreja Olesen Redigeret for ca. et år siden
1
Materialeudvikling – hands-on til franskfaget fra 5.-10. klassetrin
2
Dagens program – travailler dans les ateliers 9.00 – 10.30: Atelier med fokus på hands-on materialeudvikling ( samt artiklen ”Forskningsbaseret og læringsmålstyret undervisning i den tidligere sprogstart i fransk og tysk”) 10.30 – 11.00: Pause-café 11.00 – 12.00: Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk 13.00-14.30: Atelier – hands-on materialeudvikling og arbejde med indlæg til folkeskolen.dk
3
Allez – au travail dans les ateliers 1)Inspiration og afprøvning af såvel tasks som anden tilrettelæggelse i tre-fase-modellen. 2)Materialepræsentation til inspiration for kolleger. 3) Materialeudvikling til brug i egen undervisning og gensidig inspiration. 4)Indlæg til folkeskolen.dk. 5) Evaluering
4
Godt nyt ”Undersøgelserne viser, at eleverne generelt er glade for den tidlige sprogstart, men at den skal tilrettelægges omhyggeligt, hvis den skal have en positiv effekt.”
5
Anbefaling 1/9: Sæt tilstrækkelig tid af til den tidlige sprogstart – tid / antal lektioner – elevantal – lokalers størrelse og indretning
6
Anbefaling 2/9 Sørg for at eleverne få succesoplevelser Skab en positiv, tryg atmosfære
7
Anbefaling 3/9 Byg på barnets veje til læring Leg: at lære sprog gennem leg Narration: at lære sprog gennem fortællinger Immersion: at lære sprog gennem verden
8
Anbefaling 4/9 Byg på emner der interesserer eleverne Brug målsproget i undervisningen (input – output - interaktion) Skab meningsfulde sprogbrugssituationer, fx gennem internationale projekter og udveksling
9
Anbefaling 5/9 Tidlig sprog er mere end leg Sproglige aktiviteter, som skaber selvtillid, suppleres af aktiviteter, der har fokus på fluency og sproglig opmærksomhed Læsning og skrivning indføres på et tidligt tidspunkt snarere end udelukkende at koncentrere sig om at lytte og tale
10
Anbefaling 6/9 Progression og læringsmål At udvikle velstrukturerede forløb, der tager højde for en progression fra indskoling til udskoling At formulere præcise læringsmål At holde eleverne fokuserede på deres læring og læringsforløb
11
Anbefaling 7/9 Feedback Refleksion af læringsstrategier Feedback Fx gennem brug af portfolioer
12
Anbefaling 8/9 Byg på elevernes flersprogede kompetencer Byg på elevernes interkulturelle kompetencer
13
Anbefaling 9/9 Læreren som nøgleperson Vær bevidst om at det kræver velfunderede sproglige, kulturelle og didaktiske kompetencer at undervise denne aldersgruppe. Invester i didaktisk, sproglig og kulturel grund- /efteruddannelse.
14
Til inspiration
17
Sites til inspiration fra 5. -10. klassetrin www.fransksprog.dk A l’école de fra francophonie http://ecoledelafrancophonie.com/ http://vimeo.com/60152953 www.ffm.emu.dk Languages Online - Department of Education and Early Childhood... http://www.education.vic.gov.au/languagesonline/
18
Sites til inspiration https://www.youtube.com/watch?v=RGxo5JbYU64 http://www.7billionothers.org/fr/node/44 https://www.youtube.com/watch?v=YkFXGlHCn_o http://www.skoletube.dk/video/30242/rss/new/rss /new/rss/new/
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.