Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

11.01.12 Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "11.01.12 Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!"— Præsentationens transcript:

1 11.01.12 Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!

2 11.01.12 Program Hvad er baggrunden for at vi skal indføre direkte patient- feedback? Hvad er formålet med at vi skal indføre direkte patient- feedback? Hvordan skal vi gribe den direkte patient-feedback an? Hvad skal vi bruge patient-feedback til?

3 11.01.12 Hvad er baggrunden for at vi skal indføre direkte patient-feedback? Direktionen har besluttet at der skal laves tiltag vedr. individuel patient feedback som kvalitativ opfølgning på LUP Tiltagene skal gennemføres som en on-going aktivitet, hvor der løbende og systematisk følges op med drøftelser i relevante personalegrupper

4 11.01.12 LUP - Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Fokus på patienternes oplevelser Giver overblik og kan identificere mulige indsatsområder i den enkelte afdeling og sygehus LUP i Medicinsk Afdeling: –92,5 pct. har et samlet godt indtryk af deres indlæggelse –96,9-99,3 pct. har et samlet godt indtryk af deres besøg i ambulatorierne Kan ikke stå alene, hvis ønsket er at fokusere på patienternes oplevelser og ideer til at forbedre forløbet

5 11.01.12 Individuel patientfeedback Relevant at indføre individuel patientfeedback med henblik på, at få en mere detaljeret viden om patienternes oplevelser Initiativet til at gennemføre en kvalitativ opfølgning på LUP af tilfældigt udvalgte patienter bunder i et generelt ønske om at sikre kvaliteten på området – til gavn for patienterne

6 11.01.12 Hvad er formålet med at vi skal indføre direkte patient-feedback? At få en uddybende viden om patientens oplevelser, behov, ønsker og forventninger At give inspiration til det lærings- og udviklingsarbejde, som skal vedligeholde et fortsat højt niveau i den patientoplevede kvalitet SLB´s målsætning: andelen af positive svar skal øges til minimum 95 %, mens andelen af `meget tilfredse´ skal øges til minimum 50%

7 11.01.12 Hvordan skal vi gribe den direkte patient-feedback an? Projektet er baseret på telefoninterview med patienterne –Semistruktureret interviewguide Interviewguiden tager udgangspunkt i de overordnede temaer i LUP –Det generelle forløb –Ventetid og information –Implementering af kontaktpersonordningen –Information –Samarbejde med kommuner og praktiserende læger –Håndtering af fejl

8 11.01.12 Inklusion af patienter Inklusionsperioden er af to x fire ugers varighed –Uge 3-6 og uge 20-23 Patienterne inkluderes svarende til det sengeafsnit eller ambulatorium, de har været tilknyttet Udlevering af et såkaldt Feedback Postkort til de patienter, der udskrives fra sengeafsnittene eller kommer i ambulatorierne –Såfremt patienten ønsker, at deltage i projektet skal vedkommende udfylde postkortet og aflevere det til sekretæren To uger efter trækkes lod blandt de indkomne postkort og personalet ringer patienten op Der ringes op til to patienter pr. sengeafsnit og ambulatorium pr. uge Der inkluderes 160 patienter fordelt på: –32 patienter i Medicinsk Sengeafsnit A120/A220 –16 patienter i Hæmatologisk Sengeafsnit –16 patienter i Akut Visitationsafsnit –16 patienter i henholdsvis DC, Endokrinologisk Ambulatorium, Gastroenterologisk Ambulatorium, Hæmatologisk Ambulatorium, Lungemedicinsk Ambulatorium og Reumatologisk Ambulatorium

9 11.01.12 Hvad skal vi bruge patient-feedback til? Projektet bliver gennemført som en on-going aktivitet på afsnitsniveau, hvor der løbende og systematisk følges op med drøftelser i relevante personalegrupper Data fra telefoninterviewene samles i såkaldte handleplaner, hvor der ud fra hvert tema, bliver skrevet hvad patienten har sagt og hvilke tiltag der bliver gjort

10 11.01.12

11 Tidsplan Udviklingsfasen (Oktober 2011 - Januar 2012): –Planlægning af projekt –Udarbejdelse af materiale –Personalet informeres Udførelsesfasen (Januar 2012 – December 2012): –Gennemførelse af projekt (Uge 3-8 og uge 20-25) –Opsamling på personalemøder Evalueringsfasen (Januar 2013 – Maj 2013): –Evaluering af projektet –Udarbejdelse af projektrapport og artikel

12 11.01.12 Spørgsmål For yderligere information henvises til nettet http://intranet.sygehuslillebaelt.dk/wm326017


Download ppt "11.01.12 Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google