Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang."— Præsentationens transcript:

1 Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk

2 Transfer - Hvilke udfordringer peger forandringsteorien på? (Rambøl 2010: Transfer i AMU med brug af ’Vurdering af basale færdigheder’ og praksisforankring) Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk

3 Arbejdspladsen som læringsmiljø Det teknisk organisatoriske læringsmiljø Arbejdsdelingen -Horisontal -Vertikal Arbejdets indhold Arbejdets dispositionsmuligheder -Frihedsgrader og autonomi Mulighederne for anvendelse af kvalifikationer i arbejdet Mulighederne for social interaktion Belastning i arbejdet Det sociale læringsrum Arbejdsfællesskaber Politiske fællesskaber Kulturelle fællesskaber Medarbejdernes læringsforløb Social baggrund Uddannelse Arbejdserfaring (Jørgensen, C. H. og N. Warring (2002)Læring på arbejdspladsen I: Ileris (red) Udspil om læring) Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk

4 Forskellige kvalifikationer, forskellige læringsformer ”Transfer handler om at overføre noget, der er lært i en situation til en anden situation, hvor det kan anvendes. Typisk bruges det om overføring fra en oplærings og undervisningssituation til en arbejdssituation, hvor det lærte skal anvendes – men uden at der sker nogen forandringer i øvrigt på arbejdspladsen. En forudsætning for, at der i sådanne tilfælde foregår transfer er, at det lærte uden videre ’passer ind’ i den nye situation. Dette vil typisk være tilfældet med regelbundne forskrifter, enkle færdigheder og specifik viden relateret til standardiserede arbejdsopgaver” Transfer: Det lærte bliver overført fra læringssituationen og bringes uden videre til anvendelse i en anden situation Transformativ læring: det læres i en bestemt situation, skal tilpasses og forandres for at kunne anvendes i en ny situation, som gennem anvendelse også ændres. (Bottrup, P. et al (2008) Fra transfer til transformativ læring – dilemmaer i praksisnær kompetenceudvikling) Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk

5 Udfordringer i forhold til transfer Kan kursisten overføre det der er lært i en situation til en anden? Hvor meget skal det der er lært i undervisningen justeres eller ændres før det kan bruges i praksis? Er der mulighed for at det lærte rent faktisk bliver brugt i praksis? Er praksis uden for skolen forberedt på og interesseret i at tage imod noget nyt? Er der tid eller ressourcer til at gennemføre ændringer i praksis på arbejdspladsen? Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk

6 AMU’s muligheder for at understøtte efter processen Refleksionsrum Overvejelser i forhold kurset/uddannelsesforløbets konkrete læringsmål og indhold: Hvem har indflydelse på og ansvar for at der sker en transfer af den viden og de kvalifikationer kursisterne/deltagerne har tilegnet sig i undervisningen? Hvordan kan underviserne buge egne og kursisternes erfaringer med transfer og barrierer for transfer i undervisningen som udgangspunkt for at skabe en kobling mellem de kvalifikationer og den viden der er lært i undervisningen og den hverdag deltagerne skal hjem i? Hvordan bruger man egne og andres erfaringer til at skabe god praksis i forholder til efter processen? – Har forskellige AMU-kurser forskellige udfordringer? – Hvem har gode erfaringer? Hvad var det der lykkedes og hvorfor? – Hvem har mindre gode erfaringer? Hvad lykkedes, hvad lykkedes ikke og hvorfor? – Er der nogle arbejdspladser der er bedre end andre til at sikre transfer? Hvad kendetegner de ’gode’ arbejdspladser? Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet, skondrup@ruc.dk


Download ppt "Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google