Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJohan Toft Redigeret for ca. et år siden
1
Rationel klinikdrift Et bud
2
Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid
3
Rationel klinikdrift God økonomi
4
Rationel klinikdrift Stor uddelegering
5
Rationel klinikdrift Høj faglighed
6
Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid God økonomi Stor uddelegering Høj faglighed
8
Arbejdsgangsanalyse Analyser først den aktuelle situation. Sæt labels op i rækkefølge med oplysning om funktion. Slut med en hvid label der opsumerer, hvilke ydelser der indgår. Lav forslag til nye arbejdsgange ud fra følgende regler (gerne flere forslag) 1. Så få labels som muligt. 2. Så få røde labels (læge) som muligt. 3. Tænk kreativt, prøv at se nye muligheder 4. Skær ind til benet, hvad er nødvendigt, - vi gør mange ting af gammel vane 5. Husk, at patienten nogen gange kan gøre en del af arbejdet! 6. Husk en hvid slutlabel der opsumerer, hvilke ydelser der indgår Hvordan sikres implementeringen af de nye arbejdsgange? 1. Hvem tager den endelige beslutning? 2. Hvem laver en beskrivelse af proceduren? 3. Hvornår skal ændringerne iværksættes og hvem er ansvarlig? 4. Hvornår skal vi mødes for at evaluere og hvem indkalder? 5. Kan det bære et projekt? Tænk fremad, planlæg møder i god tid, hold alle orienteret undervejs.
10
Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter Rationel klinikdrift sat på formel
11
Øgning i rationaliteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter
12
Fald i rationaiteten Faglig kvalitet * Indtjening Rationel klinikdrift = Arbejdstid * Udgifter
13
Et eksempel Ansættelse af et ekstra personalemedlem vil umiddelbart medføre øgede udgifter. Men også give mulighed for mindre arbejdstid pga. aflastning Eller mulighed for større indtjening Eller mulighed for større faglighed
15
Regeringen, Klinikgården Regeringen Økonomi minister Beskæftigelses minister BoligministerIT-minister Undervisnings minister
16
Minister portefølje Beskæftigelses minister: Personalesamtaler, MUS, kurser, lønforhandling, personalemøder Økonomiminister: kontakt til revisor og bank, løbende udvikling i økonomien, huslån o.a. Undervisningsminister: Intern undervisning, hver fredag 13 – 14 IT-minister: IT, telefonanlæg, digital signatur Boligminister: Pedel, håndværkerkontakt, tekniske problemer.
17
Arbejdsgrundlag Klar ansvarsfordeling over hinanden og overfor personalet Hver minister er 100% ansvarlig Hvert ministerium har en viceminister Store beslutninger træffes som udgangspunkt i enighed Møder refereres altid skriftligt
19
Har du styr på dit LUP-projekt? Projekter halter ofte på 2 punkter: ”Usmarte” mål Manglende / mangelfuld evaluering
20
Er dit mål SMART…. Specifikt Målbart Acceptabelt / attraktivt Realistisk Tidsbestemt
21
EKS: Diabetes forløbsydelse Specifikt: Alle læger i praksis anvender forløbsydelsen Målbart: Alle læger indrullerer patienter Acceptabelt / attraktivt: Alle kan se fordelen? Realistisk: Har vi tid og kræfter? Tidsbestemt: Målet opnået 31/1 - 2010
22
Hvordan vil du evaluere… Nu er målet blevet SMART og dermed evaluerbart. Brug kvalitetscirklen til at planlægge evalueringen.
23
Projektopgave Når målene er SMARTE og evalueringen er planlagt, kan du sætte i gang med projektet. Brug din LUP-gruppe, hvis du får problemer. Start hellere i morgen end dagen før LUP 5..
24
Hjemmeopgave og LUP-gruppeopgave Hjemmeopgave: Afprøv arbejdsgangsanalyse- metoden sammen med dit personalet. LUP-gruppeopgave: Del jeres erfaringer med arbejdsgangs- analysen. Del jeres erfaringer omkring projektet, hvor langt er I?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.