Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland."— Præsentationens transcript:

1 Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland

2 Hvorfor er privat indkvartering vigtig? Fra eksotiske studierejser til globale dannelsesrejser… Efterskolerejser i et dannelsesperspektiv RapportRapport – en virkningsevaluering af Ranum Efterskoles rejseaktivitet

3 Hvad er et godt rejsemål? Faglighed – historisk perspektiv Faglighed – historisk perspektiv - Trekantshandel, kolonisering, ulighed, udvikling Demokratisk dannelse Demokratisk dannelse - Privat indkvartering og besøg på skoler Kulturmøde Kulturmøde - Besøg på skoler, besøg i kirke, dansegrupper Oplevelse og engagement Oplevelse og engagement - Forberedelse, udførelse og evaluering af projekt Ghana som case

4 Først en kort rejsefortælling, og derefter noget om at skaffe kontakter, træffe forberedelser og formidle/efterbearbejde turen…

5

6

7 Om at skabe kontakter: Private kontakter er rigtig gode Brug netværk og venner Det er en god idé at være med i forskellige samarbejder – fx UNESCOs ASP-samarbejde Tag kontakt ofte – vent ikke på, at høre igen, når der er skabt kontakt Forvent ikke lange skriftlige afhandlinger fra partneren Forvent ikke, at alt er helt i orden (efter danske forhold) når I ankommer Lav et samarbejde, der kan fungere i et udviklingsland

8 ASP – et UNESCO-samarbejde

9 Forberedelser: Vigtigt at inddrage eleverne fra begyndelsen – og i alle aspekter At sætte sig ind i mange forskellige facetter af landets kultur - historie, demografi, geografi, højtider mv. Psykologisk forberedelse - ikke at være berøringsangst overfor forskelle - at have tid til at snakke om rejsen og bekymringer på forhånd - at forberede dem på at være gode gæster Vaccinationer, evt. malariamedicin Pakkelister, gave til værtsfamilien og evt. indsamlinger Sikkerhedsinstrukser Fordele opgaver Sammenhold

10 Undervejs: Lærere og elever deler opgaverne, men der skal bruges en del tid på at minde eleverne om det der skal gøres – rejseoplevelserne fylder meget mentalt hele tiden: At skrive dagbog (men hold det på et realistisk niveau) At tage billeder og video Tid til at diskutere dagens indtryk At tage sig af de syge og evt. småproblemer… At justere programmet At skabe nye, og pleje allerede eksisterende, samarbejdspartnere At holde kontakt med basen derhjemme

11 Formidling af rejseoplevelser FB-formidling – til at dele billeder og video Ghana på FB Artikler Ghana - elevartikel Nepal - elevartikel Foredrag – skoler, kammerater, forældre m.fl. Eleverne synes ikke altid at evalueringen/bearbejdelsen er lige spændende, men det skaber nødvendig forbindelse mellem forberedelse og rejse og giver læring! Ofte er der simpelthen for mange indtryk undervejs, så der skal tænkes/reflekteres efterfølgende for at få det fulde udbytte af turen – og forstå hvad der rent faktisk skete. Gennem formidlingen kommer eleverne også selv på rejse igen.

12 Spørgsmål?


Download ppt "Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google