Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau: 1 2 3 4 5

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau: 1 2 3 4 5"— Præsentationens transcript:

1

2 Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau: 1 2 3 4 5 erland@naturfagskurser.dk finn.horn@gmail.com

3 Hvad sker der med lyden når vi forsøger at dæmpe den? Hvordan ser lyden ud før og efter den er blevet dæmpet? For at forstå hvorfor forskellige lyde lyder forskelligt vil vi gerne kunne se nærmere på dem samtidig med at vi lytter til dem. Målet med dette e-læringsforløb er at du opnår færdigheder i at optage forskellige lyde så der skabes et tydeligt lydbillede samt at man både kan se og høre de ændringer der sker når lyden dæmpes med forskellige materialer.

4 Med lydredigeringsprogrammet Audacity kan lyden optages og afspilles igen samtidig med at lyden afbildes på forskellige måder. Audacity er gratis og kan hentes herher En vejledning til programmet kan hentes hos SkolekonsulenterneSkolekonsulenterne

5 Lyd udbreder sig gennem forskellige materialer, bl.a. luft. Uønsket lyd vil vi opfatte som støj og vi vil begrænse udbredelsen af støj. Støj kan bestå af forskellige frekvenser, dybe toner og høje toner. I det følgende vil vi undersøge hvilke frekvenser den valgte støj består af (frekvensanalyse) og hvordan de forskellige frekvenser dæmpes af en termorude. Til undersøgelsen skal vi bruge en støjgiver (brummer, køkkenmaskine eller lignende.). En computer med mikrofon og Audacity som fungerer som optager. Højttaler og mikrofon må ikke stå på samme bord; vi er interesserede i at måle den lyd der går gennem luften og ikke den lyd der forplanter sig gennem bordet.

6 Støjdæmpermaterialet må ikke være for lille for så kan lyden (især dybe toner) smutte udenom.

7 Som eksempel undersøger vi støjen fra en gravørpen og ser og hører hvor meget en almindelig termorude dæmper støjen. Først har vi optaget støjen uden vindue og dernæst har vi placeret vinduet mellem støjkilde og computer (her med indbygget mikrofon).

8 Til venstre ses et billede af støjen uden vindue – til højre med vindue Vi har sat Audacity til at lave en frekvensanalyse, dvs. afbildet hvor kraftig forskellige frekvenser er. Alle frekvenser er dæmpet, men især de højeste toner er dæmpet meget og de allerhøjeste toner kommer ikke igennem ruden. ← hør forskellen her ->

9 Undersøg selv forskellige dæmpermaterialer. Optag lyden i hvert sit spor når der er dæmpermateriale og når der ikke er dæmpermateriale Hver lydoptagelse skal vare i ca 5 sekunder Vælg dæmpermaterialer fra hverdagen: Gardin Vinduesglas Spånplade Haveflise

10 Se og lyt hvad der sker med lyde når de dæmpes af forskellige materialer Eksemplet set i forhold til Fælles Mål 2009 for biologi, fysik/kemi og natur/teknik anvende it-teknologi til informationsøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling planlægge, gennemføre og vurdere undersøgelser og eksperimenter med relevant udstyr give eksempler på, hvordan livsstil og levevilkår påvirker menneskets sundhed undersøge hverdagsfænomener, herunder farver, lys og lyd kende menneskets sanser og enkle regler for sundhed

11 Ideer til udvidelse af arbejdet med at se lyden Ide 1 I virkeligheden er støj en samling af forskellige frekvenser. I stedet for det komplekse billede af de mange frekvenser kan man vælge at undersøge udvalgte rene toner fra en tonegenerator.tonegenerator Ide 2 Undersøg hvilke materialer (overflader) som reflekterer forskellige frekvenser. Eksempel på opstilling.Eksempel på opstilling Ide 3 Undersøg lyd'miljøet' i rum hvor lyde reflekteres og i rum (fx på sportspladsen) hvor der ikke sker refleksion. En lyd, klap med klaptræ, optages med programmet i forskellige slags rum.

12 Bølgeform: Sinus Frekvens/Hz: 100 Styrke (0-1): 1.00 Længde (sekunder): 5 Audacity som tonegenerator Vælg Generer fra overmenuen og dernæst Tone Udfyld vinduet: Husk højttaler! Tryk på afspil for at høre tonen

13 Sådan kan du undersøge forskellige overfladers evne til at reflektere forskellige toner. Undersøgelsen kan med fordel laves udendørs eller i et lokale, hvor der ikke er flader som reflekterer lyden. Tonegenerat or Dør, plade eller væg som afskærmning Reflekterende materiale, fx glasplade, spånplade, håndklæde computer Audacity Klik her for at komme tilbage


Download ppt "Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau: 1 2 3 4 5"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google