Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Lund Redigeret for ca. et år siden
1
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1
2
Eftermiddagens program 1. Velkomst og gensidig præsentation 2. Rammerne for psykoedukation 3. Dagens oplæg At have et barn indlagt. Psykisk sygdom – hvor kommer det fra Afdækning / diagnosticering Dialog og spørgsmål. 4. Afrunding og evaluering.
3
Rammer for forældreundervisningen Rammer for undervisningen Tid, krav, evaluering, pause Fælles værdier for undervisningen: Tavshedspligten skal overholdes blandt deltagerne i undervisningen At det er i orden at blive berørt og vise sine følelser.
4
Indlæggelse i BU1 Behandlingsplanen beskriver formål og indhold. Behandlingsplanen beskriver også hvilke undersøgelser der forventes at blive lavet under indlæggelsen. Sammenhæng mellem behandlings-, pleje – og aktivitetsplan Et indlæggelsesforløb varierer. Patientrettigheder (Velkomstmappen) Tværfagligt samarbejde
5
At have et barn indlagt i Børne- Ungepsykiatrien Sorg / krise Familielivet forandres – også for evt. søskende Hvad fortæller jeg familien/ netværket Fordomme og tabu
6
Psykisk sygdom hvor kommer det fra ? Biologiske faktorer Psykologiske faktorer Sociale faktorer
7
Hvilke signaler kigger vi efter?
8
Kognitive færdigheder - evnen til tænkning og erkendelse Evne til at koncentrere sig Overblik Evne til at planlægge Strategi/ændre strategi Hukommelse Rum/retningssans
9
Kommunikation, relationer og opfattelse af andre Fokus på sprog Gentager barnet/den unge sig selv Viser barnet/den unge interesse for andre børn/unge/de voksne Kan barnet/den unge sætte sig i andres sted Har barnet/den unge situationsfornemmelse og naturlige grænser – kan barnet mærke egne og andres grænser Isolerer barnet/den unge sig
10
Indlæring Kan barnet/den unge tilegne sig ny viden Hvordan har barnet/den unge tidligere indlært Er der særlige behov eller strategier ( fx. mange pauser eller en til en kontakt) Hvordan er niveauet af almenviden
11
Tanker, følelser og adfærd Negative tanker om sig selv eller andre Tanker/forestillinger om at noget går galt Trist Bange/angst Aggressiv Provokerende adfærd Lyver Raserianfald, ødelægger ting Vrede/ irritabel
12
Krop, selvbillede, livsvilje og energi For tyk/tynd/grim Overvurdering af egne evner Hvad er jeg god til og hvad har jeg svært ved Fortvivlet, følelse af håbløshed Udtrættes let Selvmordstanker
13
Mulige pædagogiske strategier Struktur Nærvær og tid sammen med barnet/den unge Lytte til og lytte efter Forældreansvar og at stille krav til barnet/den unge. Være tydelig og konkret i forhold til forventninger til barnet/den unge. Vide hvor man kan få hjælp som forældre. http://www.bedrepsykiatri.dk/
14
Tiden efter udskrivelsen Eventuelt netværksmøder inden udskrivelse Relevante kommunale partnere inddrages Eventuel opfølgning i ambulant regi Mulighed for rehenvisning Psykiatrisk skadestue, social døgnvagt Psyk info
15
Skriftlig evaluering – udlevering af evalueringsskema. Tak for i dag !
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.