Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak

2 D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i lov om social service: En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. DUKH er en selvejende institution under Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold

3 Hvad skal DUKH DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet

4 DUKHs målgruppe Borgere med handicap og pårørende Handicaporganisationer og vidensmiljøer på handicapområdet

5 Du henvende dig, hvis du f.eks. mangler viden om lovgivning og støttemuligheder? undrer dig over forvaltningens behandling af din henvendelse? mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren oplever at være kastebold mellem forskellige systemer er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage

6 DUKH kan ikke rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig

7 www.dukh.dk

8 Retssikkerhed Borgeren får det lovgivningen giver ret til (materiel retssikkerhed) Sagsbehandlingsreglerne overholdes (processuel retssikkerhed) Borgeren pålægges ikke andre pligter, end dem lovgivningen muliggør.

9 Retssikkerhed Betyder kort sagt, at kommunen skal overholde loven Betyder ikke, at en borger altid får/skal have, det borgeren mener at have ret til ”Naboen får, jeg er i samme situation, hvorfor får jeg ikke.” (konkret individuel vurdering)

10 Sagsbehandlingsregler Forvaltningsloven § 7: Stk. 1 En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.

11 Sagsbehandlingsregler Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 5: Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning. (Vejledningsforpligtelsen er skærpet på det sociale område)

12 Vejledningsforpligtelse Hvad kan du gøre Beskriv behov Bed om at få generel rådgivning om dine støttemuligheder Viden om paragraffer er ikke nødvendig (Vanskeligheder kan være manglende koordinering (forskellige afdelinger i kommunen, skift af sagsbehandler)

13 Sagsbehandlingsregler Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område: § 3: Stk 1. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

14 Sagsbehandlingstider Hvad kan du gøre Gøre det klart at det er en konkret ansøgning og ikke en forespørgsel (”jeg har søgt men kommunen svarer ikke/ jeg får ingen afgørelse”) Reagere så hurtigt som muligt på henvendelser fra kommunen i forbindelse med den konkrete sag Rykke for svar – gerne på skrift (Klagemulighed – kommunen ledelse)

15 Sagsbehandlingsregler Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 10: Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.

16 Sagsbehandlingsregler Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område : § 11: stk. 1. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om 1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og 2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen. Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.

17 Oplysningsgrundlag Hvad kan du gøre Medvirke til oplysningsgrundlaget Bede kommunen om at indhente oplysninger Selv komme med dokumentation Beskrive behov/situation konkret – undgå følelsesladet (Der kan være uenighed mellem borger og kommune i forhold til behov for oplysninger)

18 Sagsbehandlingsregler Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område : § 4: Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

19 Borgerinddragelse (Uddrag vejl. RSL pkt. 30 og 31) Begge parter (borger og kommune) har ansvar Borgeren har det primære ansvar for sin egen situation, ……….. Hvis borgeren ikke bliver inddraget i og får medindflydelse på sin egen sag, er det naturligvis vanskeligt for borgeren at påtage sig dette ansvar………. Medindflydelse i form af en god dialog og en åben og gennemskuelig beslutningsproces har betydning for, at borgeren kan føle sig tryg ved resultatet……. Når borgeren ved, at hans eller hendes synspunkter har været taget i betragtning, og når borgeren kender myndighedens begrundelse for afgørelsen, er afgørelsen lettere at forstå og acceptere for borgeren…….. Borgerne skal desuden kende deres rettigheder og pligter….. Det er sagsbehandlerens opgave at formidle dette klart til borgerne.

20 Borgerinddragelse (Uddrag vejl. RSL pkt. 32) Opmærksom på magtforhold: ”Det er også vigtigt, at der er klarhed om rollerne, herunder sagsbehandlerens rolle som myndighedsperson.”

21 Borgerinddragelse (Uddrag vejl. RSL pkt. 35) Hvis samarbejdet med sagsbehandler ikke fungerer, og sagen derfor bliver fastlåst: Sagsbehandlerskift, en mulighed – ikke en rettighed. ” Kommunen bør være opmærksom på disse forhold. Myndighederne bør derfor, når det er muligt, og borgerens ønske er velbegrundet, være imødekommende over en anmodning om at få en anden sagsbehandler.

22 Borgerinddragelse Hvad kan du gøre Lav en ”huskeseddel” inden telefonsamtaler/møder Spørg hvis du ikke forstår, hvad der bliver sagt til samtaler og møder Tag evt. en bisidder med, det har du ret til (FVL § 8) Bed om skriftlighed – referat fra møder, notat fra samtaler Spørg hvis du ikke forstår formulering/mening i breve/afgørelser/referater m.m. ”Forstår ikke hvorfor jeg ikke er berettiget” - spørg hvis du ikke forstår begrundelsen for en afgørelse Undgå ”unødige” mails – opringninger – henvendelser til sagsbehandler ( til ”alle” ) (den tid det tager at tale i telefon og læse/besvare mails går fra sagsbehandlingstiden)

23 Forvaltningsloven § 9 (aktindsigt): Stk. 1. Den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter. Sagsbehandlingsregler

24 Forvaltningsloven § 19 (partshøring): Stk. 1. Kan en part ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne eller vurderingerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne eller vurderingerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.

25 Sagsbehandlingsregler Forvaltningsloven § 23: Stk. 1. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen. Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.

26 Sagsbehandlingsregler Forvaltningsloven § 25: Stk.1. Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal, når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 66: Stk.1. Inden en klage behandles, skal den myndighed, som har truffet afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold. ……..

27 DUKH’s erfaringer: 1)Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning 2)Borgeren føler sig ikke hørt/lyttet til 3)Der er ikke foretaget en individuel/konkret vurdering i forbindelse med, at der er truffet en afgørelse. 4)Det er uklart, om der er truffet en afgørelse eller ej 5)Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld 6)Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen 7)Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang 8)Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger  koordinering

28 Principper i handicappolitikken Kompensationsprincippet mennesker med nedsat funktionsevne skal i videst muligt omfang kompenseres for følgerne af deres nedsatte funktionsevne Sektoransvarlighedsprincippet den sektor, der udbyder en ydelse er ansvarlig for, at den pågældende ydelse er tilgængelig for mennesker med handicap Solidaritetsprincippet alle har et ansvar for den enkelte, hvorfor handicapkompenserende ydelser finansieres af det offentlige Ligebehandlingsprincippet betyder ikke at behandle alle ens. Ligebehandling betyder derimod at sikre alle lige muligheder – lige muligheder for at udvikle og nyttiggøre sine potentialer og udvikle færdigheder i overensstemmelse med den enkeltes evner


Download ppt "Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google