Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 2015 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 2015 2016."— Præsentationens transcript:

1 Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 2015 2016

2 Årshjul Vesterbro Børnegård Vuggestuerne 2015/16 Fokuspunkt 2. halvår 2015 Krop og bevægelse Vi har valgt at arbejde med læreplanstemaet Krop og bevægelse, da forskellige undersøgelser viser at: Mindst 6 % af alle skolebørn har motoriske vanskeligheder i en sådan grad, at det har betydning for deres indlæring eller sociale udvikling ved skolestart. Samtidig er der mellem 11 og 18 % af børnene i børnehaveklassen der har mellem 2-6 motoriske anmærkninger ved screeningen. At have motoriske udfordringer kan være med til at sætte begrænsninger for barnets leg og lyst til at bevæge sig. Motoriske færdigheder ved 1,5 år forudsiger barnets sproglige færdigheder ved 3 års alderen. Der er klar sammenhæng mellem motoriske vanskeligheder og senere problemer med at lære at læse og skrive. Vi har derfor som mål: At give børnene kropsbevidsthed At børnene lærer ”at kunne mærke” sig selv At børnene ”får kontrol” over deres kropsdele At børnene holder sig fysisk aktive At få kontinuerlige bevægelsesaktiviteter indarbejdet som en naturlig del af hverdagen. Ved at have fokuspunkter i et halvt år af gangen har vi mulighed for at fordybe os i det enkelte fokuspunkt og gribe det an fra mange forskellige vinkler. Stuerne har mulighed for selv at bestemmer på hvilken måder de vil arbejde med emnet. Fokuspunkterne har vi valgt skal være så store og overordnede at det er muligt også for børnene at komme med deres ideer og input. Vi vægter at følge børnenes spor og interesser så vidt muligt. De to store fokuspunkter laver vi en SMTTE model på, hvor vi nærmere beskriver vores mål, tiltag, tegn og hvordan vi dokumenter og evaluerer på fokuspunktet. Udover vores store fokuspunkter arbejder vi i løbet af året med andre mindre fokusområder, som er relevante i løbet af et år. Der laves også SMTTE på en del af disse fokuspunkter. SMTTE er den model vi arbejder med for at nå vores pædagogiske mål Vi har desuden en god vekselvirkning i vores ugeplaner mellem de forskellige temaer i læreplanen. Fokus på udeliv: Det er ferietid og der er fokus på udeliv og luksusture ud af huset, Vi har vandleg på legepladsen, høst af køkkenhave og undersøger dyr på legepladsen. Fokus på relationer og tryg opstart: Vi arbejder med en tryg opstart for de nye børn. Vi arbejder med aldersopdelte aktiviteter på tværs af stuerne, for at tilgodese de forskellige aldersgrupper og hjælpe til at danne sociale relationer og begyndende venskaber børnene imellem. Fokus på traditioner: Vi vægter traditionerne højt i forbindelse med Jul, fastelavn, lysfest. Det gør vi via kreativitet, sange, fortællinger, julegaver, juleklip, julebag, saltdejsfigure, fastelavnsris+tønder, udklædning, masker. Fokus på Sprog og” forårsklargøring”: Vi arbejder med at være parat til overgange med fokus på at blive mere selvstændige og selvhjulpne. Vi øver i at gå på tur, holde i hånd og trafikregler Desuden arbejder vi med sprogudvikling via planlagte aktiviteter såsom sprogkufferter, spil og sang. Det er ikke kun børnene der skal være forårsklare, det samme gælder vores bede på den lille legeplads, hvor vi skal se tingene vokse. Fokus på natur: Vi arbejder videre med vores bede og fra have til mave. I forbindelse med det undersøger vi hvor maden kommer fra.


Download ppt "Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 2015 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google