Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard."— Præsentationens transcript:

1 Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard

2 Hvorfor fokus på organisatoriske barrierer for stresshåndtering? Stress handler om afmagt over ikke at kunne handle sig ud af problemerne Derfor skal vi være opmærksomme på, hvor barriererne er for at handle. Vi skal også fokusere på organisatoriske barrierer frem for kun personlige

3 Indhold Håndtering – Er du kollektiv, individuel, tilpasnings eller forandringsorienteret? Afdækning – Hvor er barriererne på din arbejdsplads? Løsning – Hvordan kan vi overkomme barriererne?

4 Håndtering Strategier man bruger til at overkomme oplevelsen af pres eller stress i forhold til arbejdet. Tilpasser man sig eller forsøger man at forandre forholdene? Handler man overvejende individuelt eller kollektivt?

5 Håndtering

6 Case

7 Arbejdspladsens håndtering

8 Hvordan håndterer I typisk oplevelsen af pres?

9 Usynlige organisatoriske barrierer Det er forhold på arbejdspladsen der forhindrer en i at handle på en bestemt måde i forhold til stress – Kultur – Arbejdsorganisering – Fysiske rammer – Ledelse

10 Barrierer KulturKonkurrence Machokultur Tætte grupperelationer Travlhedskultur Individualiseringskultur ArbejdeArbejdsorganisering Arbejdsopgaver Niveau

11 Hvad forhindrer dig i at handle på en bestemt måde?

12 Adgang til håndtering af stress på arbejdspladsen Når man taler om effektiv håndtering af stress skal man også se på adgang til stresshåndtering Skabe et arbejdsmiljø der åbner op for mange forskellige håndteringsstrategier – Ændring i arbejdsorganisering – Ændring i fysisk placering – Udfordring af professionskulturerne og organisationskulturen

13 Hvordan kan man skabe rammer der betyder, at man kommer hele vejen rundt?

14 Spørgsmål Hvilke strategier bruger du mindst? Hvilke barrierer i arbejdsmiljøet kan der være for at du bruger disse strategier? Hvordan kan man ændre rammerne så man kommer ´hele vejen rundt´?

15 Opsamling Vi skal hele vejen rundt når vi oplever stress på arbejdspladsen Vi skal tænke i hvad der forhindrer os i at handle på en bestemt måde Vi skal skabe fleksible rammer for at handle


Download ppt "Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google