Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMalene Edith Carlsen Redigeret for ca. et år siden
1
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning
2
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Generelle tendenser Ungdomsfasen bliver længere Individualisering Standardisering Kommercialisering og markedsgørelse Nye profiler
3
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Ungdomsfasen bliver længere Hvornår bliver man “ung”? Hvornår holder man op med at være “ung”? De psykologiske grænser er flydende – hvad med de formelle grænser?
4
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Individualisering Den vigtige identitetsdannelse De mange valg Den evige risikofornemmelse Forældrenes balancegang
5
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Standardisering At være sig selv og li'som de andre: - Jeg bør være lykkelig - Jeg bør more mig - Jeg bør se godt ud - Jeg bør have et spændende sexliv - Jeg bør købe alt muligt - Jeg bør have den rigtige uddannelse og det rigtige arbejde
6
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Kommercialisering og markedsgørelse - Konkurrence skabere vindere - og tabere - Rift om de unge, men måske ikke mig? - Tilbud bliver til rettigheder - Ingen traditioner at holde sig til - Man er sig selv, men afhængig af indviklede regler og systemer - Alle kan række efter stjernerne
7
Center for Ungdomsforskning ڤ www.cefu.dk Nye profiler Unge vil gerne have: - et godt socialt miljø - et klart uddannelsesperspektiv hele tiden - et arbejde de kan spejle sig i - synlighed og fokus på den enkelte Unge vil ikke have: - hierarkier - situationer, hvor de ikke kan se perspektivet - rutinepræget arbejde - bindende valg
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.