Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne."— Præsentationens transcript:

1 At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne  Tage del i og selv skabe udviklingen Håndtere større ansvar og flere kompetencer Have større fleksibilitet, så der er bedre muligheder for  Skabe kreative og nye uddannelsesprojekter  Involvere erhvervslivet bedre i uddannelser  Tiltrække flere unge og ældre til uddannelse

2 Fra udbud til efterspørgsel til uddannelsesløft  Fra udbudsorientering til efterspørgselsorientering  Tæt samarbejde med erhvervslivet/arbejdsmarkedets parter  Styrke involvering af arbejdsmarkedets parter i uddannelsesplanlægningen  Brancheskolen som en del af erhvervslivet/arbejdsmarkedet  Skoler og erhvervsliv involveres i central planlægning

3 Forventninger fra Uddannelsesplanen  Flere faglærte: fra 1/3 i 2005 til 2/3 i 2020  Flere af en årgang begynder kompetencegivende uddannelse  Forøget efteruddannelsesindsats over for både de yngre og ældre, som allerede er på arbejdsmarkedet  Mindre frafald, større gennemførelses%  Bedre ressourceudnyttelse, effektiv drift, så der nås bedre resultat for pengene – bedre faglige miljøer, stordriftsfordele  Et strategisk uddannelsesberedskab i fht. væksterhvervene: aluminium, mine- og bjergværk, turisme, social- og sundhedsområdet

4 Resultater gennem moderniseret styrelse Fra Palle Frederiksens oplæg 27.10.06:  Ny styrelsesordning – nettostyrede, selvejende skoler  Fleksibilitet og mobile skoler passer til et samfund i forandring – sammenlægning af skoler, hvor det er nødvendigt  Oprettelse af centrale enheder på tværs af skoler  Erhvervslivets deltagelse i styringen af uddannelser med højt fagligt niveau og høj kvalitet  De afgivende skoler skal have bedre vejledning/overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse ( Piareersarfiit)  Anvendelse af resultatkontrakter, af taxameterafregning, målevaluering af egen indsats, brugerevaluering af uddannelserne  Professionalisering af skoleledelse, af projektledelse  Tæt samarbejde med lokalsamfund

5 ISIIAs forventninger til brancheskolerne (2008-10)  Lancerer nye uddannelsestilbud, som tiltrækker langt flere unge fra grundskolen (% påbegyndte)  Skaber miljøer, som fastholder en større grad af en årgang til afsluttet uddannelse  Udvikler nye uddannelsestilbud, som retter sig mod de nye erhvervsområder (mine, bjerg,alu, turisme)  Committer sine bestyrelser, så DE sætter erhvervslivets uddannelsesbehov på den politiske dagsorden  Kompetenceudvikler og rekrutterer flere lærere  Søsætter kvalitetsudvikling gennem selvevaluering og brugerunderøgelser samt tilvejebringer ledelsesinformation til bestyrelser og politikere – i samarbejde med ISIIA  Strategipapir under udarbejdelse i Departementet

6 Skolesammenlægninger: perspektiv & rationale Hvorfor er få bestyrelser for få skoler bedre end før?  Stærkere faglige miljøer, opbygning af videnscentre  Mere synlighed: ”få og offensive skoler”-profiler  Erhvervslivs/arbejdsmarkeds repræsentanterne tiltrækkes bedre  Tydeligere indflydelse fra skole til centralt niveau  Fællesskab (råd/sekretariat) skaber synergi  Skolerne integreres med erhvervsliv – erhvervsliv tager uddannelsesansvar på sig

7 Visionen  En mulig fremtidsprofil af brancheskolernes uddannelsesområder - Tekniske uddannelser Merkantile uddannelser Levnedsmiddel & proces De maritime uddannelser


Download ppt "At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google