Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnita Frida Møller Redigeret for ca. et år siden
1
At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne Tage del i og selv skabe udviklingen Håndtere større ansvar og flere kompetencer Have større fleksibilitet, så der er bedre muligheder for Skabe kreative og nye uddannelsesprojekter Involvere erhvervslivet bedre i uddannelser Tiltrække flere unge og ældre til uddannelse
2
Fra udbud til efterspørgsel til uddannelsesløft Fra udbudsorientering til efterspørgselsorientering Tæt samarbejde med erhvervslivet/arbejdsmarkedets parter Styrke involvering af arbejdsmarkedets parter i uddannelsesplanlægningen Brancheskolen som en del af erhvervslivet/arbejdsmarkedet Skoler og erhvervsliv involveres i central planlægning
3
Forventninger fra Uddannelsesplanen Flere faglærte: fra 1/3 i 2005 til 2/3 i 2020 Flere af en årgang begynder kompetencegivende uddannelse Forøget efteruddannelsesindsats over for både de yngre og ældre, som allerede er på arbejdsmarkedet Mindre frafald, større gennemførelses% Bedre ressourceudnyttelse, effektiv drift, så der nås bedre resultat for pengene – bedre faglige miljøer, stordriftsfordele Et strategisk uddannelsesberedskab i fht. væksterhvervene: aluminium, mine- og bjergværk, turisme, social- og sundhedsområdet
4
Resultater gennem moderniseret styrelse Fra Palle Frederiksens oplæg 27.10.06: Ny styrelsesordning – nettostyrede, selvejende skoler Fleksibilitet og mobile skoler passer til et samfund i forandring – sammenlægning af skoler, hvor det er nødvendigt Oprettelse af centrale enheder på tværs af skoler Erhvervslivets deltagelse i styringen af uddannelser med højt fagligt niveau og høj kvalitet De afgivende skoler skal have bedre vejledning/overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse ( Piareersarfiit) Anvendelse af resultatkontrakter, af taxameterafregning, målevaluering af egen indsats, brugerevaluering af uddannelserne Professionalisering af skoleledelse, af projektledelse Tæt samarbejde med lokalsamfund
5
ISIIAs forventninger til brancheskolerne (2008-10) Lancerer nye uddannelsestilbud, som tiltrækker langt flere unge fra grundskolen (% påbegyndte) Skaber miljøer, som fastholder en større grad af en årgang til afsluttet uddannelse Udvikler nye uddannelsestilbud, som retter sig mod de nye erhvervsområder (mine, bjerg,alu, turisme) Committer sine bestyrelser, så DE sætter erhvervslivets uddannelsesbehov på den politiske dagsorden Kompetenceudvikler og rekrutterer flere lærere Søsætter kvalitetsudvikling gennem selvevaluering og brugerunderøgelser samt tilvejebringer ledelsesinformation til bestyrelser og politikere – i samarbejde med ISIIA Strategipapir under udarbejdelse i Departementet
6
Skolesammenlægninger: perspektiv & rationale Hvorfor er få bestyrelser for få skoler bedre end før? Stærkere faglige miljøer, opbygning af videnscentre Mere synlighed: ”få og offensive skoler”-profiler Erhvervslivs/arbejdsmarkeds repræsentanterne tiltrækkes bedre Tydeligere indflydelse fra skole til centralt niveau Fællesskab (råd/sekretariat) skaber synergi Skolerne integreres med erhvervsliv – erhvervsliv tager uddannelsesansvar på sig
7
Visionen En mulig fremtidsprofil af brancheskolernes uddannelsesområder - Tekniske uddannelser Merkantile uddannelser Levnedsmiddel & proces De maritime uddannelser
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.