Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPatrick Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
Anmeldelse, aflevering og genanvendelse af forskningsdata Heidi Wittendorff Jensen, hws@sa.dk Området for indsamling af myndighedsdokumentation og forskningsdata, Rigsarkivet
2
Hvem er vi? Rigsarkivet er vores fælles hukommelse Vi bygger bro mellem fortid, nutid og fremtid Vi er: Autentiske Brugerorienterede Samarbejdende Kompetente Troværdige 2
3
Hvem er vi? Rigsarkivet, tidligere Statens Arkiver Opdelt i tre søjler: Indsamling og bevaring (IB) Brugerservice og Formidling (BF) Administration 3
4
Hvad dækker Myndighedsdokumentation og Forskningsdata (MF)? Sammensat af det myndighedsvendte arbejde på Rigsarkivet og indsamlingsdelen fra Dansk Data Arkiv I alt er vi 12 sagsbehandlere – 10 i København og 2 i Odense. Offentligt producerede arkivalier – administrative data og dokumenter fra it-systemer samt papirarkivalier Forskningsdata – såvel offentlige som private 4
5
Hvorfor og hvordan anmeldes forskningsdata? I henhold til Arkivloven skal alle offentlige data anmeldes til Rigsarkivet, også forskningsdata Forskningsdata anmeldes via anmeldelsesskema på Rigsarkivets hjemmesideanmeldelsesskema Efter anmeldelse vurderer Rigsarkivet, om data skal afleveres til langtidsbevaring
6
Hvilke typer forskningsdata kan anmeldes? Forskningsdata fra fx: Tværsnitsundersøgelser Kohorteundersøgelser Interventionsundersøgelser Kombinationsundersøgelser Tværnationale undersøgelser
7
Hvilke fordele er der i det for mig? Datasikkerhed Forskningsdokumentation Genanvendelse Standardisering Imødekommelse af sletningskrav Datadeling Klausulering fra De Frie Forskningsråd
8
Hvordan afleveres forskningsdata? Ved aflevering af forskningsdata kræves følgende: Elektronisk kopi af data i gængs statistikformat (SPSS, SAS, STATA) Udfyldt afleveringsskema Kopi af anvendt spørgeskema eller interviewguide, registreringsskema mv. Øvrig dokumentation fx projektbeskrivelse, interviewforløb, variable, vægte
9
Udlevering Varetages af Rigsarkivets søjle, Brugerservice og formidling DDA og herunder DDA Sundhed er i denne søjle Kontaktperson hos DDA Sundhed: Projektleder Bodil Stenvig, bs@sa.dkbs@sa.dk
10
Hvornår kan udlevering finde sted? I henhold til Arkivloven kan data udleveres efter: 20 år, hvis der ikke er personhenførbart indhold 75 år, hvis der er personhenførbart indhold
11
Hvordan udleveres forskningsdata via DDA? Se i DDAs søgekatalogsøgekatalog Udvælg en eller flere undersøgelser Udfyld bestillingsblanket Indsend underskrevet bestillingsblanket og en kort problemformulering til DDA
12
Hvordan udleveres data via Daisy? Gå til Rigsarkivets hjemmesideRigsarkivets hjemmeside Klik på Daisy-ikonet Udfyld og søg Bestil data
13
Spørgsmål ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.