Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Klausen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan kan arbejdspladser generelt arbejde med at forebygge stress på organisatorisk plan Ole H. Sørensen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 9. november 2009
2
Projektets formål At afprøve en model til udvikling primære stressforebyggelsesindsatser for selvledede videnarbejdere. Et delformål er at analysere årsagssammenhænge mellem psykosociale risikofaktorer og stress, som de forstås af aktører i virksomhederne. Udviklingsprojektet sigter på at opbygge ny viden om, hvordan konkrete stressforebyggende aktiviteter kan udvikles og forankres i virksomheder.
3
Interventioner består af en eller flere indsatser Interventioner kan have forskellige grader af specificitet Der kan være forskellige grader af forskerinvolvering Interventionstyper LavHøj Naturligt eksperiment Participatorisk design Specifik metode Teknologi/ Pille LavHøj Observation af indsatsRammesættendeForskerstyret
4
Del 1 – Afdækning af forhold i videnarbejdet På de seks virksomheder blev der afholdt fire fokusgruppeworkshops med ledere, medarbejdere og stabsfunktioner/samarbejdsorganer
5
Fishboneeksempler
6
Opsamling på fish-bone Problematikker: - Relativt rationalistisk tankesæt - Forskellige rationaler (tekniske/symbolske) - Vanskeligt at opnå stringens og præcision - Skal skelne mellem konkrete og ideelle årsager - Forskellige betingelser, erfaringer og personligheder - Vanskeligt at flytte i tid/rum Men meget meningsfyldt i nuet og anerkendende
7
Tematiske analyser af fishbone
8
Eksempel på temakompleks Afbrydelser:
9
Oversigt over dilemmaer/temakomplekser
10
Del 2 - Intervention i viden og stress projektet ’Programfejl’: Udvikling af indsatser vanskelig – støtte essentiel
11
Opstart: Dialogworkshop
12
Udvikling af dialogkort Kortene blev udarbejdet på temaer fra årsags-virkningsdiagrammer. Eksempler: Når en med- arbejder har for mange opgaver, er det med- arbejderens eget ansvar Der er for mange afbrydelser i mit daglige arbejde P/L faktoren er en belastning i det daglige arbejde Ledelsen overlader for meget plan- lægning af arbejdet til medarbejderne
13
Oversigt over indsatser
14
Effektevalueringsdata Mellemlange 3-dækker (COPSOQ) med ekstra spørgsmål Interview med medarbejdere og nøglepersoner (efter) Virksomhedens egne evalueringer –Sygefravær –Stemning/tilfredshed –Medarbejderkompetencer
15
Procesevalueringsdata Observation af revisionsworkshops mv. Interview med medarbejdere og nøglepersoner (under og efter) Kvantitative data ved afslutning vedrørende: –Forventning (før og efter) –Information –Involvering –Prioritering –Opbakning (4 items) –Andre ændringer (kontekst)
16
Oversigt over indsatser
17
Forandringsdata Gul er forventet positiv ændring og blå negativ
18
Forandringsdata Gul er forventet positiv ændring og blå negativ
19
Procesevaluering
20
Eksempel på procesobservation
21
Eksempel på indsatselement
22
Konklusion Analyser af årsagssammenhænge er et godt afsæt for indsatsudvikling. Giver god forståelse Kan ikke leve op til egen ’objektive’ selvforståelse og kan være vanskelige at flytte i tid/rum/deltagere. Modellen er god til at generere skitser til primære stressforebyggelsesindsatser. Konkretisering og gennemførelsen af indsatserne kræver ekstra støtte. Dialogworkshop gør det ikke i sig selv! Har givet bud på hvordan konkrete stressforebyggende aktiviteter kan udvikles og forankres i virksomheder. Visualisering og projektidentitet vigtig del af forankring
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.