Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElse Olsen Redigeret for ca. et år siden
1
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef
2
Dagtilbudsledergruppen vedtog i efteråret 2014 et kursus for de pædagogiske teamledere: -i ledelse af inkluderende processer -150 pædagoger har en diplom i social inklusion -Dagplejere og pædagogmedhjælpere et uge kursus i Samspil og læring – Anne Linder -Herefter teoretisk grundviden til stede i alle børnehuse og dagplejegrupper -i ledelse af processer til aktionslæring -Videreføre læringen fra Barnet i Centrum -Didaktiske refleksioner Rammen for firedageskurserne
3
2. Fortsat udvikling af didaktiske kompetencer (Gælder hele 0-5 års området) At der arbejdes målrettet med at understøtte medarbejdernes viden om, hvordan der arbejdes med mål for børnenes læring, samt valg af metoder der bedst understøtter målene. I efteråret 2014 vil der blive udarbejdet en fælles didaktisk model i forbindelse med Barnet i Centrum Kvalitetsrapportens anbefaling – Byrådet 29. april 2014
4
Det teoretiske grundlag for kurset: -Inklusion -Didaktik -Aktionslæring Tre temaer, der i praksis tager hinanden i hånden Arbejde med aktionslæring Rammen for firedageskurserne
5
Dagtilbudsområdet Hvad nu?
6
De pædagogiske teamledere - alle er teoretisk opdateret: -i ledelse af inkluderende processer -i ledelse af processer til aktionslæring har omsat teorierne i nogle aktioner i marts måned i dag 25. marts reflekteret, videndelt, fået læring og nye handlemuligher - aktionslæringsproces Hvor er vi nu?
7
Alle skal i gang med at udforske egen praksis i detaljen – både 0-2 års og 3-5 års grupper 0-2 års grupper skal anvende den viden, der er skabt via Barnet i Centrum og med hjælp og inspiration fra de, der deltog i de to år med aktionsforskning og aktionslæring Umiddelbart kan det se enkelt ud (det er da det, vi gør i forvejen). Det handler om at forfine detaljen Hvad skal der ske?
8
-Viden forpligter – nyeste forskning mellem praktikere og forskere. Vi har været med i to år -Særligt fokus på 0-2 års området -Kvalificerer læringsmiljøerne i 0-2 års området -Fokus på didaktik -Udforske egen praksis i detaljen -Aktionslæring – ny viden, refleksion, praksis, ny viden, refleksion, praksis – i en konstant bevægelse 0-2 års området Hvorfor udbrede i hele kommunen
9
Aktionsforskning og aktionslæring 0–2 års området
10
-Lethed og adræthed -En model til didaktisk refleksion - Svendborgsløjfen -Der prioriteres tid til at udforske egen praksis -Der kan hentes inspiration fra de, der deltog -En koordinerende gruppe på tværs, der samarbejder med styregruppen -Alle 0-2 års grupper skal i gang på en eller anden måde – det er kun, hvordan de gør det, der er til dialog Hvordan på 0–2 års området
11
-Styregruppen fortsætter – mødes 7. april -Tre dagtilbudsledere – de tre områder der deltog i Barnet i Centrum -Pædagogisk konsulent -Dagtilbudschef -Tværgående koordineringsgruppe -En pædagogisk teamleder fra hvert af de 7 områder, hvor de tre pædagogiske teamledere fra de tre områder, der deltog i Barnet i Centrum, er med Understøttelse af 0-2 års området
12
-Temadag i november 2014 med forskerne - de pædagogiske teamledere/dagtilbudsledere 50 i alt -Startskud for medarbejdere og ledere på 0-2 års området – 300 i alt -15. januar 2015 med forskerne - 4. februar 2015 med praktikerne -Marts firedages kursus for pædagogiske teamledere og dagtilbudsledere 50 i alt -”Pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring” -Den pædagogiske teamleder har herefter teten samme med medarbejderne Handlinger - både 0-2 og 3-5 års
13
Uden forpligtende og klar ledelse går det ikke Vedholdenhed og tålmodighed…….
14
Husk, at vi vokser med opgaven….. Husk på – vi gør hinanden dygtige
15
Kerneopgaven At fremme børns trivsel, udvikling, læring og dannelse - Jeg har betydning i børns liv -
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.