Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s."— Præsentationens transcript:

1

2 1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s Læringsteori Læringsstiltest Opgave til løsning i jeres semestergruppe

3 2 Erfaringsopsamling fra case Case-opstart (trin 1-5) Indsamling af viden (trin 6) Fremlægning/diskussion af viden (trin 7)

4 3 Erfaringsopsamling fra case Case start: Diskuter i jeres gruppe hvordan det fungerede med de 3 ”hovedroller”, facilitator, mødeleder og skriver og de øvrige gruppemedlemmers medspil Hvad gik godt ? Hvorfor ? Hvad gik mindre godt ? Hvorfor ? Hvad vil i ændre næste gang ? Ca. 15 min, med opsamling i plenum bagefter Vidensindsamling: Hvordan gik det ? Hvad vil i gøre næste gang ? –Ideer til kilder –Forberedelsesgrad –Bogadgang Vil i arbejde selvstændigt eller sammen ? –Hjemme eller på universitetet ? Case slut: Hvordan gik det ? Hvordan fungerede de 3 roller ? Var i godt nok forberedte ? Hvad bør ændres til næste gang ?

5 4 What is ’learning’? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says.

6 5 Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources

7 6 Teaching = Learning ?

8 7 Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb Student centered learning

9 8 Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951 I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning. It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior.

10 9 Effectivity of educational formats (after Bales) 5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 %

11 10 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger

12 11 Original figure in Wenger 2004 Life Long Learning Learning engineering to become an engineer To live is to learn – Chinese saying

13 12 Pause

14 13 Learning is how brain works - Different individual preferences (Felder 1988)

15 14

16 15

17 16

18 17 How do you do reading? Some people… sometimes…

19 18 Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. Kender du din ? En lille test: Luk øjnene og forestil dig.....

20 19 Hvorfor teste læringsstil? For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde

21 20 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

22 21 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal VisuelVerbal Score119753113579 Sundhedsteknik145545230000 Medicin m. ind.8115870610000 Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 5 17 % 10 35 % 14 48 % 00 Medicin m. ind. Procent MI 19 41 % 13 28 % 14 30 % 00

23 22 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

24 23 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse SansendeIntuitiv Score119753113579 Sundhedsteknik315145342100 Medicin m. ind.11531071231111 Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 4 14 % 6 21 % 16 55 % 3 10 % 0 Medicin m. ind. Procent MI 2 4 % 8 18 % 32 70 % 2 4 % 2 4 %

25 24 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

26 25 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling AktivRefleksiv Score119753113579 Sundhedsteknik022544621300 Medicin m. ind.2563461064000 Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 2 7 % 7 24 % 16 55 % 4 14 % 0 Medicin m. ind. Procent MI 7 15 % 9 19 % 26 57 % 4 9 % 0

27 26 Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning

28 27 Forskellig læringsstil 4: Forståelse SekventielGlobal Score119753113579 Sundhedsteknik110455353110 Medicin m. ind.0033891066010 Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 2 7 % 4 14 % 18 62 % 4 14 % 1 3 % Medicin m. ind. Procent MI 06 13 % 33 72 % 6 13 % 1 2 %

29 28 Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder.

30 29 Formål med Portefølge Et personligt dokument, der fungerer som refleksion over ens læring og ”læringsmetode” Danner basis for procesanalysen og eksamen i ”Introduktion til kommunikation og samarbejde” ved: 1.En personlig refleksion over ens udvikling læringsmæssigt i løbet af semesteret (1-2 sider). 2.Semestergruppens refleksion over udviklingen i case- samarbejdet med focus på de fælles (PEER) læringsprocesser og forslag til forbedringer. Skrives efter de første 2 caseuger (1.1.2), samt efter hvert af modulerne 1.1, 1.2, 1.3 er afsluttet

31 30 Portefølge eksempel Modul 1.1: Introduktion til Basal Fagene Caseblok 1: Makroskopisk anatomi og fysiologi Læringsmål: –Hvor gode/præcise var de opstillede læringsmål? –Hvordan kan vi lave bedre læringsmål til de næste cases? Ressourcer: –Hvilke læringsressourcer brugte jeg? –Var de valgte ressourcer velegnede til at nå læringsmålene? –Hvilke ressourcer bør jeg udnytte til de næste cases? –Hvor lang tid brugte jeg til at nå læringsmålene? Var det nok? –Hvor lang tid bør jeg afsætte til at nå læringsmålene for at have tid nok? Samarbejde: –Hvordan forløb case-start og -slut i casegruppen? –Hvordan kan vi forbedre case-start og -slut i casegruppen? –Hvordan hjalp I hinanden med at finde læringsressourcer, forklare tingene (undervise hinanden) og forberede jer til caseslut i semestergruppen ? –Hvordan kan I udnytte semestergruppen bedre til at nå læringsmålene? –Var min egen indsats og mit niveau tilfredsstillende i såvel case- som semestergruppen? –Hvordan vil jeg forbedre min indsats og mit nivesu i de næste cases?

32 31 www.comestic.com Tag Felders learning style test (ILS Questionnaire): http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSpage.html Diskuter med din gruppe: Hvordan kan i bedst lære til og fra hinanden baseret på jeres individuelle læringsstile, styrker og svagheder? Til næste kursusgang (18 oktober) skal i forberede en kort (2 min) præsentation af en refleksion over hvordan det er gået med at bruge jeres viden om hinandens læringsstile !!Felders learning style test (ILS Questionnaire)


Download ppt "1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google