Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter."— Præsentationens transcript:

1 læring og it Læringsstile og it 1

2 læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter kan understøtte i begge retninger! 2

3 læring og it Læringsstile Læringsstile er udtryk for:  en præference i forhold til at tilegne sig ny viden  måden hvorpå man bearbejder ny læring Læringsstile kan have indflydelse på  hvordan man umiddelbart forholder sig til undervisningen  kommunikationen mellem lærer og elev  elevens faglige udbytte Men husk også at et menneskes foretrukne læringsstil  forandrer sig gennem livet  ikke nødvendigvis er ens afhængigt af fag og sammenhæng 3

4 læring og it Holistisk HOLISTISK = HELHEDS-orienteret Den holistiske elev: lærer bedst ved at starte med at få et samlet overblik har brug for at kunne se formålet med opgaven foretrækker åbne opgaver med flere løsninger trives godt med variation og spontanitet arbejder gerne med flere opgaver sideløbende 4

5 læring og it ANALYTISK = DETALJE-orienteret Den analytiske elev: lærer bedst ved at stoffet gennemgås trin for trin har brug for logiske forklaringer og en klar struktur er faktaorienteret foretrækker opgaver med kun én løsningsmulighed trives godt med faste skemaer og tydelige planer foretrækker at arbejde med én opgaver ad gangen Analytisk 5

6 læring og it Impulsiv IMPULSIV Den impulsive elev: vil gerne hurtigt i gang med arbejdet overvejer ofte ikke strategi for opgaveløsning kaster sig over opgaven uden de store overvejelser. 6

7 læring og it Refleksiv REFLEKTIV Den reflektive elev: vil have styr på opgaven og vil fordybe sig i den kan dårligt lære noget ved at kaste sig over opgaven uden at kende og analysere målet inden opgavestart. 7

8 læring og it Se – høre – røre - gøre 8

9 læring og it Kolbs læringscirkel Reflektiv Holistisk Analytisk Impulsiv 9

10 læring og it 24-09-2016 Kilde: Det Nationale VidenCenter for e-læring E-logbøger til læringsbeskrivelser og refleksion Wiki mm hvor forskellige forklaringer kan ses E-dialogrum (fora) Blogs Skype Second Life E-diskussionsrum E-Logbøger E-bøger Wiki mm. til opslag og fordybelse E-læringsobjekter Virtuelle konferencer hvor der kan stilles konkrete spørgsmål og modtages konkrete svar. Eksempeldatabaser, hvor teorien vises i praksis Simuleringer Video podcasts af praktiske handlinger E-læringsobjekter Elektroniske test Interaktive materialer, hvor færdigheder kan trænes E-læringsobjekter Animationer der viser hvordan noget hænger sammen Dele erfaringer Sætte erfaringer i faglig sammenhæng Forsøge at finde løsninger Afprøve løsningerne Refleksiv Analytiker Holist Impulsiv It i den nære fremtid 10


Download ppt "Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google