Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring."— Præsentationens transcript:

1

2 Skab engagement som coach

3 Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring

4 Dette værktøj indeholder En guide til at skabe en god coachingsamtale En vejledende coachingmodel

5 Sådan gør du! Værktøjet består af otte faser, som guider dig igennem en coachingsamtale 1. Forberedelse 2. Åbn samtalen, og indgå kontrakt 3. Afdæk oplevelse 4. Identificer barrierer5. Beslut handlingstrin 6. Luk samtalen 7. Evaluer 8. Følg op

6 Fase 1: Forberedelse Stil de rigtige spørgsmål HV-spørgsmål er effektive og åbner op for refleksion Undgå ”hvorfor” - det er ikke fremadrettet Skift perspektiv - det tvinger medarbejderen til at forholde sig kreativt Anvend præcisionsteknik for at konkretisere handlemuligheder: Hvornår er ”snart”? Hvor længe er ”aldrig”? Fremprovoker handlingstrin: ”Hvilke tre væsentlige delmål eller deadlines vil sikre, at du gennemfører”? Anvend mirakelspørgsmål for at åbne processen, hvor løsningsmuligheder overvejes: ”Forestil dig, at...” Anvend undtagelsesspørgsmål og stil skarpt på de positive situationer: ”Kan du beskrive en situation, hvor det gik godt”? Stil skalaspørgsmål for at hjælpe med at prioritere: ”Hvor stor succes har du opnået på en skala fra 1 til 7”?

7 Fase 1: Forberedelse Gør dine notater 1.Formålet med coachingsamtalen Hvad er formålet? Hvad forventer du, resultatet bliver? 2.Specifik positiv feedback Hvilke konkrete eksempler har du på, at medarbejderen præsterer godt? 3.Specifikke områder der kræver udvikling/problemløsning Konkrete eksempler 4.Overvej din medarbejders personlighed Hvordan er han/hun som person? Hvad motiveres han/hun af? Hvad frygter han/hun? Hvordan tilpasser du bedst din kommunikation til ham/hende? Hvad fylder mentalt hos medarbejderen lige nu?

8 Fase 1: Forberedelse Aktiv lytning Værdsæt og respekter den, der taler Lyt for at forstå - ikke for at være enig ”Tune” ind, vær på og vis oprigtig interesse Vær opmærksom på dit kropssprog Observer og lyt til din medarbejders tanker og følelser Afklar om du har forstået det rigtigt Tænk ikke på, hvad du efterfølgende vil sige, men lyt til det der bliver sagt Begræns egen tale, og undlad at afbryde Vær tålmodig og fleksibel i forhold til din medarbejders måde at tale på

9 Fase 2: Åbn samtalen og indgå kontrakt Kontrakten Aftale om længden af coaching Aftale om eventuelle områder, der ikke skal behandles Hvad er emnet eller problemet, I gerne vil arbejde med? Hvilken form for resultat søges opnået ved afslutningen af dette møde? Hvor langt og hvor detaljeret forventer I at komme i løbet af dette møde? Hvad er det langsigtede mål i forbindelse med dette emne?

10 Fase 3: Afdæk oplevelse Stil åbne spørgsmål: –Hvordan oplever du situationen? (udfordringen/problemet/opgaven?) Underbyg med: –Hvordan står det til med din situation lige nu? Vær specifik! –Hvilke og hvor store betænkeligheder har du ved situationen? –Hvordan påvirker situationen dig? –Hvad vil du gøre ved det, eller hvad ville du have gjort ved det? Vær specifik! –Hvilke forhindringer skal overvindes på vejen?

11 Fase 4: Identificer og fjern barrierer –Få medarbejderen til at uddybe de emner, der er med til at skabe barrierer –Få afklaret, om de barrierer, du selv identificerer, er de samme, som medarbejderen oplever –Hjælp medarbejderen til selv at fjerne dem Eksempler, der kan hjælpe til at nuancere: –”Jeg fornemmer, at du synes opgaven er kompliceret. Er det rigtigt?” –”Når du taler om den person, virker du irriteret. Er det sådan, du føler det?” –”Jeg oplever, at du i flere situationer mangler overblik. Er det noget, du kan genkende?”

12 Fase 4: Identificer og fjern barrierer Forsvarsmekanismer Når det handler om at hjælpe medarbejderen med at fjerne barrierer, kan du stille spørgsmål som: –”Beskriv situationen, som den er nu” –”Beskriv situationen, som den bør være” –”Hvad kan du gøre lige nu, som du selv har kontrol over?” –”Hvordan kommer du fra A til B?” –”Vil du høre et forslag fra min side?” –”Hvilke løsninger tiltaler dig mest?”

13 Fase 5: Beslut handlingstrin Hvilke handlemuligheder vælger du? I hvilket omfang opfylder dette dine målsætninger? Hvornår vil du igangsætte og afslutte hver handling? Hvad kunne forhindre dig i at tage disse skridt? Hvem har behov for at blive informeret om dine planer? Hvad vil du gøre for at få den nødvendige støtte?

14 Fase 7: Evaluer samtalen Evaluer til slut samtalen med medarbejderen –Hvad gik godt? –Hvad kan jeg gøre anderledes i fremtiden? –Hvad gik dårligt? –Hvad fik du mest ud af? –Har du fået det at vide, som du forventede?

15 Fase 8: Følg op Skriv en dato ind i din kalender for, hvornår du skal følge op på medarbejderen Gennemgå de handlingstrin, I har besluttet, med medarbejderen Overvej, om en ny coachingsamtale er nødvendig

16 Skab engagement som coach 1. Forberedelse Få inspiration til at stille de rigtige spørgsmål. Gør dine notater om medarbejderen. Vær en aktiv lytter. 2. Åbn samtalen og indgå kontrakt 3. Afdæk oplevelse 4. Identificer og fjern barrierer 5. Beslut handlingstrin 6. Luk samtalen 7. Evaluering 8. Følg op Er der områder, der ikke skal behandles? Hvad er emnet/problemet, der skal arbejdes med? Hvilken form for resultat ønskes? Hvad er forventningerne? Det langsigtede mål med dette emne? Hvordan oplever medarbejderen situationen? Hvordan står det til med situationen lige nu? Hvilke betænkeligheder er der ved situationen? Hvordan påvirker situationen medarbejderen? Hvad vil medarbejderen gøre ved problemet? Hvilke forhindringer skal overvindes på vejen? Beskriv situationen, som den er nu. Beskriv situationen, som den bør være. Hvad kan du gøre lige nu, som du selv har kontrol over? Hvordan kommer du fra A til B? Vil du høre mit forslag? Hvilke løsninger tiltaler dig mest? Hvilke handlemuligheder vælger du? I hvilket omfang opfylder dette dine målsætninger? Hvornår vil du igangsætte og afslutte hver handling? Hvad kunne forhindre dig i at tage disse skridt? Hvem har behov for at blive informeret om dine planer? Hvad vil du gøre for at få den nødvendige støtte? Giv feedback på, hvad du mener, har været medarbejderens styrke under samtalen. Hvad gik godt? Hvad kan gøres anderledes i fremtiden? Hvad gik dårligt? Hvad fik du mest ud af? Har du fået det at vide, du forventede? Skriv en dato ind i jeres kalender, hvor I kan mødes og gennemgå de aftalte handlingstrin.

17 Køreplan for uformel coaching Åbn samtalen og indgå kontrakt –Hvad skal vi tale om? Afdæk oplevelse –Hvilke barrierer er der for at løse det? –Hvad mener du selv, du kan gøre? Beslut handlingstrin –Hvordan vil du handle? –Hvornår/hvordan? –Hvem vil du inddrage? –Hvad er det første skridt? Luk samtalen –Hvilke handlingstrin vil du gennemføre? Opfølgning –Hvordan støtter jeg dig bedst? –Hvornår skal vi tale sammen igen? Evaluering –Har du fået det ud af det, som du ville?


Download ppt "Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google