Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler, 7.9. 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler, 7.9. 2011."— Præsentationens transcript:

1 Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler, 7.9. 2011

2 En definition: Mentorskab er en dynamisk relation mellem en mentor og en mentee, som bidrager til at inkludere udsatte og marginaliserede unge frem mod at blive selvbestemmende på kvalificeret vis

3 Mentorskabets særlige karakter: En tæt relation mellem mentor og mentee Målet er at udvikle mentee’s kvalificerede selvbestemmelse Relationen etableres for en tid Relationen udvikles og forandres over tid

4 ROLLER Mentor og mentee indtager nogle roller i deres relation Roller skabes af egen og andres forventninger Mentor og mentee skaber i samhandling hinandens roller I en mentorforløb må rollerne nødvendigvis forandre og udvikle sig

5 Eksempler på rollesæt: Mor – Barn Onkel – Ung Lods – Kaptajn Guiden – Turisten Træneren – Løberen Livredderen – Den druknende Tolken – Den fremmede Stifinderen – Den vildfarne Mester - Lærling

6 Mor - Barn Nærhed, fortrolighed, kærlighed Ubetinget anerkendelse & rummelighed fra mor-rollen Intimitetens sfære Asymmetrisk → ’mor’ ved bedst og ’barn’ retter sig efter Tæt tilknytning → afhængighed

7 Far - Barn Nærhed, forbundethed Vurderende opmærksomhed → mod barnets præstationer & adfærd Gensidig afhængighed i livslangt perspektiv Asymmetrisk Farens anerkendelse livsvigtigt for barnet Opdragende funktion → socialisering til samfundet

8 Onkel/tante – Nevø/niece Baserer sig på slægtskab og er forankret i familiebånd Mindre forpligtende end mor/far- barn og har slet ikke dennes symbiotiske aspekter Alternativ forælder, eller en anden ordentlig voksen Magt og lederskab træder ikke tydeligt frem Kommunikationen åben, legende og ligetil - gensidig anerkendelse

9 Livredderen - Den druknende Karakteriseret ved dyb afhængighed og underdanighed Ekstrem asymmetrisk relation (prisgivelse og taknemmelighed overfor redningsmanden) Livredderens funktion er at redde liv og give kunstigt åndedræt - få den unge ind på land og tilbage til livet Kommunikationen i relationen er typisk stærk, følelsesfuld og eksistentiel (liv og død)

10 Mester - Lærling Lærlingen ser op til mesters faglighed og måske også personlighed Den unge er ny i faget, i periferien, uerfaren, men også med gå-på-mod og indstillet på krav, læring og bedømmelse Mesteren på den anden side kender kulturen og faget - er kompetent, myndig og magtfuld Asymmetrisk relation, men mester opfattes som en legitim autoritet, med en position som ekspert indenfor faget

11 Træneren - Orienteringsløberen Træner og løber arbejder på en fælles og klar målsætning Interaktionen mellem de to er hele tiden i udvikling – nye træningsmetoder – nye resultater – nye skader….. Træneren har indsigt i den valgte disciplin -har indsigt og fornemmelse for det trænings-pædagogiske – det coachende aspekt Asymmetrisk relation - kommunikationen er direkte og verbal med karakter af opmuntring og ”hepning”.

12 Stifinder – Den vildfarne Afgrænset til at finde vej til det sted, den unge vildfarne søger Den unge vildfarne har mistet fokus, mistet orienteringen, men har et billede af et mål, en destination Stifinderen er kendt i terrænet og kan som Krak angive den hurtigste og mest bekvemme vej til destinationen Stifinderen følges med den unge indtil vejen er sikker og tydelig og målet i sigte Gensidig anerkendelse: Stifinder skal anerkende den unges valg af destination – og den vildfarne skal anerkende stifinderens kortkompetence og følgeskab

13 Hvad handler et mentorskab om? UDAD- RETTETHED INDAD- RETTETHED KVALIFICERING Faglig tilværelses- kompetence basiskompetencer, ex læse og skrive Selvreferentiel tilværelses- kompetence refleksion og selvrefleksion ift kompetencer og læreprocesser SELVBESTEMMELSE Social Tilværelseskompetence social kompetence, handlingskompetence og demokratisk dannelse Fænomenologisk Tilværelseskompetence kontakt til egne følelser og give udtryk for og handle ud fra dem

14 Thomas Ziehe’s fire betydningsfulde P’er: Personer, voksenpersoner, som kan bidrage til den unges identitetsarbejde Pladser, hvor den unge får mulighed for at afprøve sig selv i nye roller Procedurer, der skal hjælpe i vanskelige overgange mellem forskellige systemer Perspektiver, som skal hjælpe de unge til at se andre muligheder Den signifikante anden


Download ppt "Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler, 7.9. 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google