Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og Niels Warring Roskilde Universitet - RUC
2
Vi er ikke Sydeuropa Vuggestuen er ikke blot et supplement til forældrenes opdragelse Vuggestuer har en bred socialiseringsopgave: hvad fylder i hverdagen?: trøst, mad, søvn, l…, etablering af venskaber, trivsel, udvikling – og læring Vi må sætte fokus på kvaliteten af hele hverdagen, ikke kun særligt tilrettelagte ”pædagogiske” aktiviteter Spørgsmål om læring må ikke udgøre hele fokus for børns liv i daginstitutionerne – og for hvad der tæller som professionelt arbejde
3
Hvad er problemet? Med dokumentation gennem læreplaner retter fokus sig nemt mod kl. 9.30-11 Opdeling i ”egentlige pædagogiske aktiviteter” overfor omsorgsopgaver, praktiske opgaver, pasning Adskillelse af leg og læring Overser unikke læringsmuligheder for børnene Børns trivsel og udvikling foregår hele dagen
4
Den upåagtede faglighed Det arbejde, som sjældent dokumenteres som del af det faglige arbejde – som vigtig del af børns liv og læring i daginstitutioner I rutiner: ved aflevering og hentning, ved spisning, putning, vaske hænder, garderobe osv. I overgange mellem aktiviteter, i mellemrum Som grundlag for planlagte pædagogiske aktiviteter Fokus på det gentagende, det man ”bare gør” som en selvfølgelighed
5
Et par eksempler
6
Kvalitet i hverdagen Udvikling af socialitet – demokratisk dannelse Læring gennem opdagelse: Observerende og improviserende personale, der forfølger børns initiativer Rettet mod skabelse af sammenhæng for børnene – kræver et intenst samarbejde med forældre og med hinanden Blanding af hjemlige og institutionelle kvaliteter en forudsætning – daginstitutioner som et unikt tredje Bestræbelser der ikke altid lykkes – og der bliver mindre plads til det
7
En anden professionalisering Basere sig på de faktiske opgaver Bredere vision for daginstitutionerne end børnenes individuelle og særskilte kompetenceudvikling Det gode børneliv i et samfund som vores Dokumentation ikke bare pga. fremvisning, men som udviklingsredskab; hvad sker der egentlig og hvordan lykkes vi med at skabe de ønskede kvaliteter i disse situationer? Rum til planlægning – og refleksion Indbefatte samtlige medarbejdere
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.