Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kunsten at give god feedback

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kunsten at give god feedback"— Præsentationens transcript:

1 Kunsten at give god feedback
Giv feedback

2 Dette er et værktøj til dig, som vil
Skabe målrettet læring hos din medarbejder Blive mere tydelig i din ledelseskommunikation Gøre dit lederskab mere synligt og nærværende Arbejde med feedback som et styringsredskab Indarbejde en feedbackkultur i afdelingen

3 Dette værktøj indeholder
Beskrivelse af fire grundsten til at give god feedback Beskrivelse af fire grundsten til at modtage feedback Feedback-modellen: 4 trin til god feedback Forberedelsesskema til feedbacksamtalen Tjekliste til at give feedback Lær din medarbejder at kende Feedbackskema Handlingsplan

4 Fire grundstene i at give feedback
Feedback på adfærd, ikke på personlighed Ægte opmærksomhed og berettiget kritik Respektfuld dialog i øjenhøjde Konkret feedback i rette tid

5 Fire grundsten i at modtage feedback
Altid mulighed for at sige fra Aktiv lytning og åbenhed Afklarende spørgsmål Observationer er ikke til diskussion

6 Fire trin til god feedback
1. Gør din hensigt klar - skab god kontakt, og aftal rammerne 2. Tre positive ting - og én til forbedring 4. Afslut med opsummering og evt. aftaler om opfølgning 3. Beslut handlingstrin

7 Trin 1: Gør din hensigt klar - skab god kontakt og aftal rammerne
Tilpas din kommunikation til din medarbejder Indled samtalen med åbne spørgsmål Skab enighed om rammerne Husk: Hv-spørgsmål (fx hvor, hvordan, hvad, hvem, hvilken) åbner op for dialog og hjælper med at afdække, om medarbejderen er klar til at modtage feedback

8 Trin 2: Tre positive ting - og én til forbedring
Beskriv tre positive ting, du har observeret: ”Jeg har observeret, at... og, at... og, at...” Beskriv én ting til forbedring: ”Og som forbedring vil jeg foreslå, at...” Beskriv evt. en generelt ting: ”Og generelt synes jeg, at...” Husk: Når du bruger ”OG”, binder du de positive ting og de ting, du mener skal forbedres sammen og signalerer dermed, at du vægter begge tingene lige højt Når du bruger ”JEG”, lægger du vægt på, at det er din synsvinkel

9 Trin 3: Beslut handlingstrin
Afgør om feedbacken giver anledning til ændring! Hvis ja, involver din medarbejder om forbedringsinitiativer Prioriter sammen med din medarbejder det handlingstrin, du/I mener, medarbejderen lærer mest af Skriv en handlingsplan

10 Trin 4: Afslut med opsummering og aftal evt. opfølgning
Opsummer samtalen og anerkend medarbejderen Evt. aftal opfølgning Sig: TAK! Direkte anerkendelse: ”Når du fortæller mig, at du bevarede roen i denne kaotiske situation, så må jeg sige, at du håndterede det flot.” Indirekte anerkendelse: ”Hvordan kunne du dog bevare roen i denne kaotiske situation”?

11 Huskeliste til god feedback
Gør hensigten klar - skab god kontakt og aftal rammerne 4. Afslut med opsummering og aftal evt. opfølgning Hvem er medarbejderen? Hvordan oplever medarbejderen selv situationen? Hvad forventer jeg/vi af feedbacken? Hvornår skal jeg opsummere og hvordan? Hvordan kan jeg anerkende min medarbejder? 3. Beslut handlingstrin Hvordan kan medarbejderen gennemføre forbedringen - og hvilke initiativer bør iværksættes? Hvad vil medarbejderen lære mest af? Hvad mener medarbejderen selv, at han/hun er bedst til? 2. Tre positive ting - og én til forbedring “Jeg har observeret, at... og, at... og at... og som forbedring vil jeg foreslå... og generelt synes jeg, at...”.


Download ppt "Kunsten at give god feedback"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google