Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :"— Præsentationens transcript:

1 Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :

2 Program for 1. session Velkomst Præsentation af undervisere Formål med psykoedukation Program for undervisningen Rammerne i undervisningsforløbet Præsentation af deltagerne Pause Evt. Film – Klip fra: Gaven Forventninger til undervisningen Intro til hjemmeopgaver Afslutning med spørgsmål og kommentarer 2

3 Formål med psykoedukation At øge patientens og den pårørendes viden om bipolar affektiv lidelse og behandlingsmulighederne At øge patientens og den pårørendes viden om bipolar affektiv lidelse og behandlingsmulighederne At give patienten en aktiv rolle i behandlingen At give patienten en aktiv rolle i behandlingen At øge opmærksomheden på tidlige sygdomstegn med henblik på at forebygge tilbagefald At øge opmærksomheden på tidlige sygdomstegn med henblik på at forebygge tilbagefald At udvikle hensigtsmæssige copingstrategier (mestringsstrategier) hos patienten At udvikle hensigtsmæssige copingstrategier (mestringsstrategier) hos patienten At modvirke oplevelser af isolation/stigmatisering At modvirke oplevelser af isolation/stigmatisering At bedre samarbejdet mellem patient, pårørende og behandlingssystemet. At bedre samarbejdet mellem patient, pårørende og behandlingssystemet. 3

4 Effektundersøgelse af psykoedukation i gruppe ved bipolar lidelse Ubehandlet får 80% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Ubehandlet får 80% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med medicinsk behandling får 40-50% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med medicinsk behandling får 40-50% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med stemningsstabiliserende behandling og gruppepsykoedukation får 20-30% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med stemningsstabiliserende behandling og gruppepsykoedukation får 20-30% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Information, hvorfor? Patienter, der er informeret om deres sygdom, er ikke så ængstelige og bekymrede og har det dermed bedre end patienter, som ikke er så velinformerede. Velinformerede patienter føler også i højere grad, at de har et medansvar for deres sygdomsforløb, og at de derfor er i stand til at påvirke og kontrollere deres sygdom. * 4

5 Session 2: Hvad er en bipolar affektiv lidelse? Spørgsmål fra sidst Årsager, Sårbarheds-stress teorien Forekomst Forskellige sygdomsforløb Hjemmeopgave 1 Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 3:Diagnose og Symptomer Spørgsmål fra sidst og hjemmeopgave Depressive symptomer Selvmords tanker/planer : Hvordan forholder man sig som pårørende Hypomaniske/maniske Blandingstilstand og cyklotymi Hjemmeopgave 2+3 Afslutning med spørgsmål og kommentarer Program for undervisningen 5

6 Session 4Medicinsk behandling og ECT Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 5Indlæggelse og psykosocial behandling Hvordan bliver man henvist? Behandling under indlæggelse Medicinsk og ECT (undervist i sidste gang) Psykiatrisk sygepleje Behandlingsplaner Samarbejde med pårørende Andre terapeutiske tiltag Psykiatriloven Efterbehandling i distriktspsykiatrien Afslutning med spørgsmål og kommentarer 6

7 Session 6 Mestringsstrategier - Hvad kan jeg selv gøre? - Stemningsregistrering - Hvad er et normalt stemningsleje? - Søvndagbog - Får jeg tilpas mængde søvn? - Mestringsstrategier ved kognitive vanskeligheder - - Fordele/ulempe analyse - - Hjemmeopgave Session 7Bipolar affektiv lidelse i familien - Almindelige reaktioner hos den pårørende. - Almindelige reaktioner hos personen med Bipolar affektiv lidelse. - Kommunikation. - Hvad siger man til hvem? - Gensidige aftaler, hvorfor? - Gruppediskussion - Hjemmeopgave Program for undervisningen 7

8 Session 8Compliance i behandlingen og forebyggelsesplan - Forebyggelsesplan - Hjemmeopgave - Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 9Sociale støttemuligheder / rettigheder v. Socialrådgiver - Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 10Afslutning - Opsamling af undervisningsforløbet Hvordan kan jeg/vi bruge det jeg/vi har lært? - Hvordan kan jeg/vi bruge det jeg/vi har lært? - Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger/hjælp? - Litteratur, Foreninger, Psyk.Info., Internet m.v. - Evaluering af kurset Program for undervisningen 8 KRAM faktorernes indflydelse på sygdomsforløbet - Kost - Rygning - Alkohol – Motion - Afslutning med spørgsmål og kommentarer

9 Rammerne for undervisningen Mødepligt – vigtigt at prioritere kurset højt Tavshedspligt Afbud: (Underviserne tlf.nr. 25 57 90 64) Udeblivelse Telefon på lydløs Pauser Hjemmeopgaver 9

10 Præsentation af deltagerne Navn Baggrund for deltagelse Diagnosetidspunkt 10

11 Film Klip fra den danske film: 11

12 Kursisternes forventninger til undervisningen Prøv at forholde dig til de behov, som du har for undervisning indenfor de skitserede rammer 12

13 Formål: Øvelse i at huske/fokusere på de mere positive oplevelser Personen instrueres i at tænke på det bedste, der er sket i dagens løb Selv almindelige aktiviteter kan være en stor præstation ved depression Hvis det har været en svær dag eller personen er meget deprimeret, vælges det mindst dårlige Hvis negative automatiske tanker bryder forstyrrende ind, konstateres dette blot, og opmærksomheden flyttes tilbage på det valgte fokus Aftenterapi: Forebyggelse af og hjælp ved depression 13

14 Opgave 1 14 Aftenterapi: Brug lidt tid hver aften i de næste uger evt. sammen med din pårørende. Tal om og tænk på det bedste / mindst dårlige, der er sket i løbet af dagen Skriv det ned på bilaget i arbejdshæftet


Download ppt "Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google