Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trivselsprojektet i Sygehus Himmerland, 2008 -2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trivselsprojektet i Sygehus Himmerland, 2008 -2009."— Præsentationens transcript:

1 Trivselsprojektet i Sygehus Himmerland, 2008 -2009

2 Det hele begyndte med………………… Et ønske fra sektorMED - udvalget om et projekt målrettet det psykiske arbejdsmiljø Forsøg på i samarbejde med KAM og Thy-Mors sygehus at søge midler fra Forebyggelsesfonden. Afslag fra forebyggelsesfonden – tænkeboks! Trivselscoachprojektet starter op – ideén fødes – kan trivselsprofilen blive vores psykiske APV?? SektorMED – udvalget accepterer idéen! Opgaven i Trivselscoachuddannelsen er defineret!

3 Kernen i trivselsprojektet Fokus på kommunikation og betydningen af den kommunikationsform vi anvender. Fokus på det værdsættende rum frem for det problemorienterede. Fokus på det reflekterende Fokus på den gode historie Trivselsprofilen - Et måleinstrument

4 Trivselsprojektet Et led i De Bedste Arbejdspladser, en bred medarbejderfokuseret indsats finansieret af regionen. Sygehus Himmerland har arbejdet med trivselsprojektet siden starten af 2008 Efter at Sygehus Himmerland har fået fokus på trivsel er der bl.a. sket et markant fald i sygefraværet 1-dagsfravær og længerevarende fravær er især gået ned Der er kommet en mærkbar bedre dialog mellem ledere og medarbejdere og mellem de forskellige lederlag.

5 Fremgangsmåde  Ledere på alle niveauer og 1 personalerepræsentant fra hvert afsnit blev inviteret til 2 temadage i foråret med udviklingskonsulent Karen Simonsen om Den værdsættende tankegang og Trivselsprofilen (ca. 35 deltagere)  Mellem temadagene afprøvede alle afsnit trivselsprofilen  Grundet strejken blev der et opsamlingshold efter sommerferien, hvor øvrige interesserede kunne deltage – i alt ca. 70 deltog  Dette betyder at i alt ca. 20% af alle ansatte i Sygehus Himmerland har fået samme undervisning – dvs. et rigtigt godt udgangspunkt!  Der tilbydes coaching til lederne i hele forløbet  Forløbet blev evalueret i januar 2009  Arbejdet med at gøre den værdsættende tanke til kulturgrundlaget i SH fortsætter nu i den daglige drift ved bevidst at fokusere på, hvad der virker  på møder på alle niveauer  i procedurebeskrivelser  i arbejdet med personalepolitikker  mv.

6 TRIVSELSPROFIL

7 Trivselsprofilen på afsnitsplan – hvordan? ”Her og nu” billede af det psykiske arbejdsmiljø Anonyme besvarelser Psykisk arbejdsmiljø kortlægges på overhead Er den fælles profil OK Hvor vil vi gerne have pkt. 11 til at ligge Hvad skal der til for at flytte pkt. 11. Hvilke punkter er det vigtigst at arbejde med Lav en tidsplan

8  Trivselsprofilen påvirker os, mens vi arbejder med den  Vi skal holde fokus på, hvad vi gerne vil – og hvad der skal til for at nå dertil  Vi skal være bevidste om, at vores tilgang til dagligdagen påvirker vore kolleger – både når vi er positive og negative!  Trivselsprofilen kræver, at man øver sig  Man må have is i maven og sætte fokus på én ting ad gangen  Det er fint at kunne synliggøre afsnittets trivsel på en skala og dermed kunne følge udviklingen  Det er meget vigtigt, at ledelsen på alle niveauer bakker op om projektet til stadighed Erfaringer indtil videremed trivselsprofilen

9 Hvor er vi lige nu?  Over 90% af sygehusets afsnit har afprøvet trivselsprofilen på personalemøder  Flere ledere benytter trivselsprofilen i MUS-samtaler  Den værdsættende tankegang benyttes mere og mere synligt i afsnittene f.eks. til at kvalificere dialog, til at beskrive procedurer, til at definere værdigrundlag  Sygehusledelsen har fokus på trivselen i de enkelte afsnit via driftsmøder og afdelingskontrakt

10 Problemtilgang Bevidst fokus på det rum, vi vil være i! Traditionelt perspektiv Fokus på: problemer mangler fejlfinder hvorfor? Skyld!!! Det værdsættende perspektiv Fokus på: løsninger, der allerede findes det, der fungerer ressourcespejder hvad skal der til for at sætte den ønskede proces i gang!

11

12 PROBLEMORIENTERETPROBLEMORIENTERET VÆRDSÆTTENDE / ANERKENDENDE Tale om det vi ikke vil have Tale om det der ikke virker Tale om det vi vil undgå Tale i et mangelsprog ”Vi kan ikke….” Se uenighed som en konflikt Begrænse folks viden til kun at omfatte det, der er nødvendigt for at udføre den konkrete opgave Se forandringer som noget der kommer senere Tale om det vi ønsker os Tale om det der virker Tale om den fremtid vi ønsker Tale i et ressourcesprog ”Vi kan…” Anerkendeforskellige i holdninger og synsvinkler Sikre at folk forstår den helhed de er en del af, så de kan finde ud af at handle hensigtsmæssigt Se forandringer som noget der er i selve samtalen

13 Din arbejdsglæde Hvad vil du gerne? Hvad skal der til for at du oplever arbejdsglæde? Hvad kan du selv gøre? Hvad kan jeg gøre? Hvad kan gruppen gøre? Hvad har vi brug for hjælp til? Når du virkelig føler arbejdsglæde, hvad oplever du så? Hvad betyder det for dig at opleve arbejdsglæde? Hvad betyder det for dine kolleger når du oplever arbejdsglæde? Hvad betyder det for din familie når du oplever arbejdsglæde?

14 Erfaringer indtil videremed den værdsættende tankegang  Den værdsættende tankegang giver energi  Bevidsthed om at være i det værdsættende rum, når det handler om relationer mellem mennesker  Ikke alt kan løses i det værdsættende rum  ”Maskinelle” problemer løses ikke i det værdsættende rum  Vi har ikke fjernet problemerne, men det er sjovere at arbejde problemløsende  Øvelse øvelse øvelse

15 Lederforankring! Trivsel og afdelingskontrakter Trivselsmålinger er skrevet ind i alle afdelingskontrakter for 2009 I driftsmøder med afdelingerne er trivsel sat på dagsordenen Nyvalgt MED-organisation arbejder med temaet samarbejde og ”den nye personalepolitik” med udgangspunkt i den værdsættende tankegang

16 Trivselsprofilen – set i lyset af LEAN Trivselsprofilen som værktøj er ”leanagtig” Overskuelig Let at anvende Let mulighed for løbende opfølgning Giver ejerskab Målbart resultat

17 Trivselsprofilen kan anvendes til: Måling af trivsel Psykisk APV Dialogmøder Handleplaner MUS Trivselsarbejde over længere forløb – ”30 glade uger”

18 Fremtidsvisionen  At den værdsættende tankegang bliver et helt naturligt grundlag for kulturen i Sygehus Himmerland – såvel blandt de ansatte som i forholdet til patienterne  At trivselsprofilen bliver en integreret del af sygehusets arbejde med det psykiske arbejdsmiljø og sammen med en handleplan udgør den psykiske APV  At de ansatte i sygehuset må erfare, at de føler sig bedre rustet til at agere i den turbulente hverdag.

19 3 gode råd Keep it simple! Vær tålmodig og tag ét skridt ad gangen Ledelsesforankring er helt nødvendigt F. eks. krav til trivselsarbejdet i den daglige drift Trivselsfokus såvel som økonomisk fokus Sygehusledelsen skal gå forrest


Download ppt "Trivselsprojektet i Sygehus Himmerland, 2008 -2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google