Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDorte Bodil Karlsen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel. Materialebanken har base på EMU og naturfagsmaterialerne også på Munksgaard. Materialerne er udviklet i forhold til vores skoles behov. Metoder og principper kan overføres til andre uddannelser
3
Formulering af problemstilling Iværksættelse af aktioner Observation af aktioner Den didaktiske Samtale Bearbejdning af erfaringer Læsevejlederne deltager i teammøde. Samtale om barrierer i undervisningen. Formulering af fælles problemstilling Underviserne afprøver aktioner i en periode Læsevejlederne observerer aktioner ved x antal undervisere Efterfølgende samtale om aktionen og effekt. Aftale om, hvad der skal arbejdes videre med og i hvor lang tid Læsevejlederne deltager i fælles teammøde for de enkelte trin for at vidensdele og facilitere didaktisk forpligtelse Multi- modalitet i læse- vejledningen.
4
To aspekter af arbejdet med multimodalitet 1. Mulighed 2. Udfordring
5
Første aspekt: Multimodalitet som mulighed Understøtter den faglige undervisning Læsesvage elever får mulighed for ny viden uden omfattende læsning Bedre forståelse og udbytte af læremidler Forforståelse Fagord og fagbegreber Gentagelser af stof fx film Bedre læsekompetencer Før-, under- og efterlæsning Forskellige indgange til teksten fx billeder, grafer
6
Andet aspekt: Multimodalitet som udfordring Udfordring i forhold til, at underviseren skal anvise veje til, at eleven kan bruge mulighederne Derved opnås større overensstemmelse mellem intentionen med undervisningen og elevernes udbytte af den. Hvorfor skal der anvises veje? De multimodale virkemidler kan være svære at aflæse for eleverne – faglærerne skal instruere i at afkode læremidlets multimodale tilgang til stoffet. Eleverne skal vises vejen og rækkefølgen
7
EMU og Munksgaard
8
Vi har arbejdet med multimodalitet på to fronter ved at: åbne nye veje og muligheder for lærerne for at arbejde med multimodale materialer i deres undervisning at tage initiativ til at der bliver fremstillet nye multimodale materialer fra lærerne Flere lærere er i gang med at lave film Flere er begyndt at vise interesse Flere er begyndt at bruge vores materialer fra EMU Konklusion
9
Spørgsmål til workshop 1.Hvilke krav stiller det til underviserne og eleverne at anvende multimodale læremidler i undervisningen? 2.Hvordan ser du din egen didaktiske praksis i fremtiden i forhold til brug af multimodale læremidler? Skriv svar til Padlet. Brug hyperlink http://bit.ly/1tp10c4
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.