Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel."— Præsentationens transcript:

1 Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel. Materialebanken har base på EMU og naturfagsmaterialerne også på Munksgaard. Materialerne er udviklet i forhold til vores skoles behov. Metoder og principper kan overføres til andre uddannelser

2

3 Formulering af problemstilling Iværksættelse af aktioner Observation af aktioner Den didaktiske Samtale Bearbejdning af erfaringer Læsevejlederne deltager i teammøde. Samtale om barrierer i undervisningen. Formulering af fælles problemstilling Underviserne afprøver aktioner i en periode Læsevejlederne observerer aktioner ved x antal undervisere Efterfølgende samtale om aktionen og effekt. Aftale om, hvad der skal arbejdes videre med og i hvor lang tid Læsevejlederne deltager i fælles teammøde for de enkelte trin for at vidensdele og facilitere didaktisk forpligtelse Multi- modalitet i læse- vejledningen.

4 To aspekter af arbejdet med multimodalitet 1. Mulighed 2. Udfordring

5 Første aspekt: Multimodalitet som mulighed  Understøtter den faglige undervisning  Læsesvage elever får mulighed for ny viden uden omfattende læsning  Bedre forståelse og udbytte af læremidler  Forforståelse  Fagord og fagbegreber  Gentagelser af stof fx film  Bedre læsekompetencer  Før-, under- og efterlæsning  Forskellige indgange til teksten fx billeder, grafer

6 Andet aspekt: Multimodalitet som udfordring  Udfordring i forhold til, at underviseren skal anvise veje til, at eleven kan bruge mulighederne  Derved opnås større overensstemmelse mellem intentionen med undervisningen og elevernes udbytte af den.  Hvorfor skal der anvises veje?  De multimodale virkemidler kan være svære at aflæse for eleverne – faglærerne skal instruere i at afkode læremidlets multimodale tilgang til stoffet. Eleverne skal vises vejen og rækkefølgen

7 EMU og Munksgaard

8 Vi har arbejdet med multimodalitet på to fronter ved at: åbne nye veje og muligheder for lærerne for at arbejde med multimodale materialer i deres undervisning at tage initiativ til at der bliver fremstillet nye multimodale materialer fra lærerne Flere lærere er i gang med at lave film Flere er begyndt at vise interesse Flere er begyndt at bruge vores materialer fra EMU Konklusion

9 Spørgsmål til workshop 1.Hvilke krav stiller det til underviserne og eleverne at anvende multimodale læremidler i undervisningen? 2.Hvordan ser du din egen didaktiske praksis i fremtiden i forhold til brug af multimodale læremidler? Skriv svar til Padlet. Brug hyperlink http://bit.ly/1tp10c4


Download ppt "Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google