Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og."— Præsentationens transcript:

1 Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og viden om læsning hos lærere i alle fag, så der arbejdes med læseindsatsen i hele skoleforløbet og i alle fag, samt  at vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling, uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer. 1

2 2 Aktiviteter Lån en ekspert. 308 skoler deltog. Eksemplariske forløb. 64 skoler søgte om at deltage i 2- årigt udviklingsprojekt, 5 skoler blev udvalgt. Særnumre af Folkeskolen. Hjemmesiden www.vilæserforlivet.dkwww.vilæserforlivet.dk Artikler til faglige foreningers blade. 12 af de faglige Bog til lærerne. Udsendt i 2 eks. til alle folkeskoler Regionale møder på kommuneniveau. 92 ud af 98 kommuner deltog Regionale møder skoleniveau. 1100 deltagere skoleledere, TR og læsevejledere

3 Aktiviteter fortsat Ordet fanger. Aktiviteter på den internationale læsedag Læremiddeltjek Materiale til lærerne om forældremødet og læsning, som findes på hjemmesiden Forældrefolder. Lærertræf for 750 almindelige lærere i Odense. 2-årigt forskningsprojekt i samarbejde med Undervisningsministeriet Evaluering 3

4 97,4 % af deltagerne har fået lyst og inspiration til at igangsætte/videreføre aktiviteter på skolen. Evalueringen af Eksemplariske forløb, som er omdrejningspunkt i EVA’s evaluering, viser i hovedtræk følgende:  Læsevejlederne har en udfordring i forhold til deres kollegaer og deres vejlederrolle  Skolelederens opbakning er af afgørende betydning for indsatsen  Lokal mening og fælles forståelse i forhold til en indsats om faglig læsning og skrivning 4

5 Evaluering fortsat  DLF som afsender af indsatsen har positiv betydning  Kurserne om faglig læsning gav flere aha-oplevelser  Lærerne er klar over at faglig læsning er en fælles opgave, men de føler ikke, at de har tid til det.  Lærerne står overfor et valg i forhold til at anvende faglig læsning i deres undervisning – De kan fokusere på: det som eleverne skal nå eller at eleverne forstår det de når.  Teamsamarbejdet er afgørende for succesen med faglig læsning og skrivning på skolen.  Der ses et højere aktivitetsniveau hos eleverne. 5

6 At vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling, uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer Det er tydeligt, at læseprojektet er blevet bemærket både på Christiansborg og i kommunerne. 44 % kommuner svarer ”ja” til, at Vi læser for livet har givet anledning til konkrete tiltag inden for faglig læsning og skrivning fra kommunens side. De positive tilbagemeldinger er fortrinsvis funderet i et engagement i projektet på skoleniveau Foreningens lokale kredse har kun i begrænset omfang har benyttet projektet til at sætte pædagogisk udvikling på dagsordenen lokalt. 6


Download ppt "Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google