Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016."— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016 Ved fuldmægtog Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 1 Nye forstandere på efterskoler 2012 Lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" L OV OM FRIE KOSTSKOLER §1 STK. 1 Loven omfatter folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), der tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, og som er godkendt af undervisningsministeren til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 2

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 3 LIVSOPLYSNING – FOLKELIG OPLYSNING - DEMOKRATISK DANNELSE UNDERVISNING OG SAMVÆR BRED ALMEN KARAKTER ÅBENHED PÅ KURSER VÆRDIGRUNDLAGET

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Lovens hovedsigte Livsoplysning Universelle, almenmenneskelige problem- stillinger Folkelig oplysning Oplysning om fællesskaber samt forholdet til det individuelle Demokratisk dannelse At danne eleverne til engagerede medborgere 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 4

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Særligt for efterskole §1 stk. 2 Efterskoler tilbyder unge elever kurser efter stk. 1 med henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning samt deres almene opdragelse 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 5

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" ÅBNE KURSER - åbenhedskravet Kurserne skal være åbne for alle, der opfylder aldersbetingelserne Skolerne skal være åbne for alle med forskellige forudsætninger, man kan stille krav til engagement ikke til forudsætninger Et kursus skal udformes og annonceres, så det ikke afholder elever fra at henvende sig, - også selv om skolen ikke har til hensigt at afvise eventuelle elever. Linjer skal også være åbne Det er muligt at niveaudele undervisningen 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 6

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Åbne kurser Undtagelse: Skoler, der er godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, kan tilrettelægge deres kurser alene for elever med behov for specialpædagogisk støtte. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 7

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Summe: Løbeprogram og motion som en del af en skoles dagligdag: Hjemmesidetekst: ….. For elevernes vedkommende har vi en meget klar forventning om, at alle kan gennemføre 4 kilometer uden problemer ved starten af skoleåret…. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 8

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Bred almen karakter § 1: Skolernes undervisning skal have en bred almen karakter, og enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. § 15, stk.1: Undervisningen i et fag eller en faggruppe på et kursus kan højst omfatte halvdelen af undervisningen for den enkelte elev, medmindre undervisningen i faget eller faggruppen er af bred almen karakter. Ren færdighedstilegnelse kan højst udgøre op til halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 9

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Bred almen oplysning og undervisning Den brede almene oplysning skal udgøre mindst halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid Det almene er perspektiver af fx filosofisk, historisk, kulturel, politisk, samfunds- eller naturvidenskabelig karakter, hvori der indgår et menneske-, samfunds- eller natursyn Det er ikke alene et fags eller en faggruppes titel, der afgør, om et fag eller en faggruppe er af bred almen karakter Indholdsplanen skal afspejle de almene perspektiver Undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen i forhold til undervisningspligtige elever og elever i 10.klasse, sidestilles normalt med undervisning af bred almen karakter. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 10

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" summe Hvordan kan man tilbyde faget fodbold med en bred almen karakter i oplysning og undervisning? Gode eksempler på tilrettelæggelse og sikring af undervisning med bred almen karakter. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 11

12 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Undervisning og samvær Undervisning Pædagogisk tilrettelagt samvær Samvær 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 12

13 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Undervisning Planlagte fremadskridende og målrettede aktiviteter uden direkte forbindelse til kostskoleformen. Alle elever skal have 21 timers undervisning hver uge (eksklusiv pauser) Skal beskrives i indholdsplanen som undervisning Lærerne deltager og er ansvarlige 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 13

14 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på undervisning Traditionel undervisning, gruppe- og projektarbejde, pædagogisk tilrettelagte studieture og ekskursioner, temauger, erhvervspraktik, brobygning, kortere introduktion til rengøring. Afhængig af tilrettelæggelsen: Morgensamlinger, sangtimer mv 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 14

15 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Samvær Samværet knytter sig til kostskoleformen Samværet kan opdeles i: Pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever Pædagogisk tilrettelagt samvær for nogle elever Anden form for samvær 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 15

16 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Pædagogisk tilrettelagt samvær Planlagte, fremadskridende og målrettede aktiviteter i forbindelse med kostskoleformen Lærerne har ansvar og deltager Fællesmøder og møder i husgrupper regnes som en del af kostskolelivet og er derfor pædagogisk tilrettelagt samvær og ikke undervisning Skal beskrives i indholdsplanen som pædagogisk tilrettelagt samvær 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 16

17 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på pædagogisk tilrettelagt samvær Morgensang med bøn!? Eksempler: rengøring, hyggeaftner, tilrettelagte fester, familiedage, fællesmøder, husgruppemøder 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 17

18 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Obs - måltider Indgår ikke i hverken undervisning eller pædagogisk tilrettelagt samvær. 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 18

19 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016 Ved fuldmægtig Christian Hess og pædagogisk konsulent Signe Rørdam Thomsen Side 19


Download ppt "Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 24-09-2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google